Spor Česko=Czechia stále doutná. Na co šla miliarda na podporu značky 'the Czech Republic?'

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Podle představ ministerstva zahraničí neměla být Czechia, jako alternativní cizojazyčný zkrácený název pro Česko, "nic, o čem by se mělo diskutovat". Opak se stal pravdou.

Název 'Czechia' vzbuzuje skoro až přehnané vášně

Název 'Czechia' vzbuzuje skoro až přehnané vášně,zdroj: Profimedia.cz

Proti Czechii, anglickému překladu již zažitého názvu Česko, se zvedl značný odpor. Téma na čas ovládlo sociální sítě. Strana Moravané kvůli tomu do Brna svolala demonstraci a ozval se třeba i Svaz průmyslu a dopravy s tím, že "nepovažuje název Czechia za optimální značku České republiky". 

Kdo nás (ne)chce přejmenovat

Z ústavních činitelů se proti "Czechii" nejhlasitěji vymezila ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. V případě, že Česká republika bude v angličtině místo názvu Czech Republic používat slovo Czechia, podle ní hrozí, že bude muset vracet více než miliardu korun od EU, kterou v minulých letech získala na propagaci názvu Czech Republic agenturou CzechTourism.

"Všechny projekty za 1,1 miliardy korun byly hrazeny z evropských fondů. Pokud někdo rozhodne o změně názvu, já budu po vládě požadovat všechny peníze, které Ministerstvo pro místní rozvoj a CzechTourism budou muset vracet," prohlásila ministryně pro místní rozvoj.

O nahrazení názvu Czech Republic ovšem nebyla nikdy řeč. "Oba názvy, Česká republika i Česko, Czech Republic a Czechia, jsou oba oficiální a oba jsou správně. Doma už jsme si na to zvykli, ale ve vztahu ke světu to stále není jasné," říká ministr zahraničí Lubomír Zaorálek.

Podle ministerstva zahraničí nelze tedy mluvit o zmařené investici do kampaně "Czech Republic – Land of stories", protože "záleží pouze na agentuře CzechTourism, která tuto kampaň vytvořila, zda-li při propagaci i nadále upřednostní formální delší název před tím krátkým zeměpisným".

Na co šla miliarda?

Přesto stojí za to podívat se na to, za co Česká republika na svou propagaci v uplynulých letech (ze svého rozpočtu i z fondů EU) utratila zmíněnou miliardu korun.

HlídacíPes.org o podklady požádal agenturu CzechTouriums. "Velká část financí – 60 % – pocházela z patnácti evropských projektů, které CzechTourism v této době realizoval. Obsahem části těchto projektů bylo právě zviditelnění destinační značky na zahraničních trzích," říká za CzechTourism mluvčí Martina Fišerová.

CZ-Czechinvest-OK

Výdaje na propagaci ČR. Pro zobrazení celé tabulky klikněte na obrázek,zdroj:Hlídací Pes

Navzdory protestům, které název Czechia vyvolal, Česká republika oficiálně požádá OSN o notifikaci zkráceného názvu pro Česko – Czechia (plus ve variantách v čínštině, ruštině, španělštině, francouzštině a arabštině).

Název Česko je v českém jazyce coby zkrácená varianta České republiky v oficiálních dokumentech OSN zanesen už od roku 1993. I jako překlad zkráceného názvu však dosud zůstávala varianta the Czech Republic.

"V podstatě jde o úpravu oficiálního záznamu OSN, kde jsou dvě kolonky formální název a jeho zkrácená verze. My máme nyní sice v češtině správně vyplněno Česko, ale v překladech do šesti jazyků je všude dlouhá verze Česká republika," říká ředitelka odboru veřejné diplomacie MZV Kristina Larischová.

Právě z oficiálních záznamů OSN pak například při tvorbě map vycházejí světové zeměměřičské a katastrální úřady.

Robert Břešťan pro Ústav nezávislé žurnalistiky

Tagy: Česko domácí česká vláda zvyky a tradice česká ekonomika populace a společnost CzechTourism Czechia

Zdroje: Hlídací Pes