Domácí zdroje ani eurofondy nestačí. Česko si půjčí od EU 100 miliard

AKTUALITA - Aktuality autor: von

Česká doprava se v následujících letech dočká radikální modernizace. Právě na rozvoj železniční a silniční infrastruktury v letech 2019 až 2023 si ministerstvo dopravy bere půjčku ve výši 100 miliard korun. Finanční injekci poskytne Evropská investiční banka (EIB), s jejímž vyjednavačem dnes v Pardubicích podepsal ministr v demisi Dan Ťok dohodu o spolupráci.

Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (vlevo) podepsal masivní půjčku na modernizaci české dopravy (Ilustrační snímek)

Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (vlevo) podepsal masivní půjčku na modernizaci české dopravy (Ilustrační snímek),zdroj: František Vlček / MAFRA / Profimedia

"Podpis deklarace znamená, že otevíráme další kapitolu s EIB, tentokrát rámec na 100 miliard korun. Jde nám o to, aby cestující jel po hezké infrastruktuře, ale i v pěkných vozech," uvedl Ťok.

Česká republika má podle Ťoka připraveno tolik dopravních projektů, že na ně nebudou stačit národní zdroje ani evropské dotace, proto si musí půjčit. Ministr Ťok považuje dlouhodobý úvěr za velmi výhodný.

"Připravujeme materiál, na jehož základě vláda rozhodne o přijetí úvěru. Evropský úvěr je mnohem výhodnější než klasické navýšení státního dluhu," řekl poslanec Martin Kolovratník (ANO). Konkrétní podmínky musí vláda s EIB teprve vyjednat.

Posílení západovýchodní přepravy

Výstavba dopravní infrastruktury je v současnosti částečně financována z Operačního programu doprava (OPD) a Connecting Europe Facility (CEF). Úvěr od Evropské investiční banky má pokrýt zbývající část, kterou by jinak ministerstvo dopravy muselo žádat z národního rozpočtu.

Podle Kolovratníka se pětina peněz z úvěru utratí v Pardubickém kraji, jedná se o 19,3 miliardy korun. Hradit se z toho bude rozšíření trati na dvě koleje z Pardubic do Hradce Králové. Modernizace se dočkají i dva stěžejní železniční uzly na hlavním koridoru, Pardubice a Česká Třebová. Náklady dosáhnout téměř deseti miliard korun.

"Neměli bychom zapomenout ani na komplexní modernizaci tratě z Týniště nad Orlicí do Chocně. Její modernizace bude mít dopad i na hlavní koridor. Stane se totiž paralelní tratí pro nákladní dopravu ve směru východ - západ," dodal Kolovratník.

Tagy: Česko ministerstvo dopravy domácí Evropská unie železniční doprava česká ekonomika silniční doprava evropská ekonomika vlaková doprava

Zdroje: ČTK