Nebojte se reklamovat vyúčtování energií – můžete ušetřit spoustu peněz

- Komerční sdělení autor: Srovnám.cz

Stalo se to nejspíš každému. Podíváte se na fakturu za elektřinu či plyn a částka je mnohem vyšší než jste čekali. Řada lidí udělá tu chybu, že nad tím mávne rukou, případně si slibuje, že „tentokrát už opravdu půjdu jinam“ a brzy na nesrovnalost zapomene. Vy ale nad špatnými čísly rukou nemávejte a nebojte se ozvat s reklamací, protože většinou nejde o zlou vůli ze strany dodavatele, ale nějaký druh nedopatření.

K reklamaci mohou vést dva nejčastější důvody – špatně uvedená výše spotřeby a špatně uvedená částka na vyúčtování. První případ se někdy stane ve chvíli, kdy měníte dodavatele. Předejít mu můžete tak, že ještě před zahájením odběru svému novému, ale pro jistotu i tomu původnímu, dodavateli nahlásíte váš stav plynoměru či elektroměru. Pokud už se stalo a číslo na faktuře vám přijde podivné, obraťte se s reklamací na dodavatele, který nechá věc prověřit. Samozřejmě se může stát, že vyšší účet způsobily jiné faktory, které člověku v první chvíli nedojdou. Třeba tužší zima nebo přírůstek v rodině. Rozhodně je ale lepší se ozvat a nechat si vyúčtování vysvětlit, pokud máte jakékoliv pochybnosti.

Pokud vám nesedí placená částka na faktuře, může za to třeba nezapočítání prémie, slevy nebo chyba při převedení záloh. Opět ale platí, že není dobré nad situací mávnout rukou s tím, že jde o malou či zanedbatelnou částku. Zjistíte totiž, že jste mohli za uplynulý rok ušetřit klidně i několik tisíc korun. Zkrátka se ničeho nebojte a obraťte se na svého dodavatele, který celou věc v rámci reklamace bez problémů prověří.

Možná se ale ptáte, jak vlastně reklamaci provést? Naštěstí už to v dnešní době není nic složitého a existuje hned několik cest. Nejjednodušší je zavolat na zákaznickou linku, ale pokud nemáte čas či chuť volat, můžete využít e-mail nebo zaslat reklamaci poštou. Dodavatelé také obvykle na svých stránkách mají kontaktní formulář, ale pokud vám nic z toho nevyhovuje, můžete se osobně vydat do zákaznického centra. Možností je spousta, tak jednu z nich využijte, byť vám nesedí třeba malá částka.

V případě, že nesrovnalost na faktuře zjistíte, obraťte se na dodavatele nejpozději do 30 kalendářních dnů ode dne doručení faktury. Dodavatel má na prověření reklamace následně také 30 dnů bez ohledu na zvolený způsob oznámení reklamace. Celý proces ale můžete urychlit. Připravte si své zákaznické číslo, nezapomeňte do reklamace udat adresu odběrného místa a samozřejmě své kontaktní údaje, aby vám mohl dodavatel zaslat výsledek. Jen pokud se rozhodnete volat, zkontrolujte si, zda jde o placenou či neplacenou linku. Ne všichni dodavatelé totiž zákaznickou linku provozují bezplatně… Pokud odebíráte energie od dodavatele s placenou zákaznickou linkou, vyplatí se spíš poslat e-mail nebo využít formulář, který má většina seriózních dodavatelů na svých stránkách.

Jak ale poznat kdo je seriózní? Například server Srovnam.cz provedl průzkum nejférovějšího dodavatele, který si můžete přečíst zde. Průzkum se zaměřil na deset klíčových kritérií, jako je právě bezplatná linka pro zákazníky, funkčnost zákaznického portálu, srozumitelnost smluv a různé háčky v nich – jde třeba o jejich automatické prodlužování. Z průzkumu se zkrátka dozvíte, který dodavatel se nejvíc snaží vyjít svým zákazníkům vstříc a nabízí srozumitelné a snadno dohledatelné informace.

Pokud zjistíte, že byste rádi přešli k někomu na předních příčkách výsledků průzkumu, rovnou si můžete na Srovnam.cz zkusit, zda se vám to vyplatí. Stačí zadat PSČ, kolik spotřebujete či platíte a systém vám ukáže nejvýhodnější nabídky, ale i zhodnocení kvalit služeb. Hlavně se nebojte svého dodavatele zeptat v případě, že máte jakékoli pochybnosti o výši plateb. Reklamace není ostuda, ale vaše zákonem dané právo, které si můžete v případě dodavatelů energií vymoci snadno hned několika výše popsanými způsoby.

Zdroje: srovnám.cz