Lávku v Troji asi pohřbila zrezivělá lana, byl odvolán šéf mostařů

AKTUALIZOVÁNO (aktualizováno: 4. 12. 2017 19:11) - Aktuality autor: šar

Do konce vyšetřování pádu lávky v pražské Troji byl odvolán z funkce šéf mostařů v Technické správě komunikací (TSK) Jan Zemánek. Jeho dočasné odvolání kvůli sobotnímu zřícení stavby požadovalo vedení města. 

Za zřícení lávky mohou pravděpodobně zrezivělá lana

Za zřícení lávky mohou pravděpodobně zrezivělá lana,zdroj: Milan Malíček / Právo / Profimedia

Lávka nebyla v dobrém stavu, příčina pádu je zatím neznámá. Při nehodě utrpěli dva lidé vážná zranění a další dva pohmožděniny zad. Na místě lávky by mohl dočasně vzniknout pontonový most.

"TSK je akciová společnost a nese plnou zodpovědnost za správu majetku, kterou si u ní město objednává. Do konce vyšetřování by měl být pověřen vedením týmu mostařů někdo jiný," řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Kdo by měl tým vést, bude záležet na rozhodnutí firmy. "Na základě rozhodnutí generálního ředitele Technické správy komunikací hlavního města Prahy Petra Smolky je odvolán z funkce vedoucího oddělení mostů pan Jan Zemánek," sdělila následně mluvčí TSK Barbora Lišková. Kdo Zemánka nahradí, zatím neoznámila.

Praha zároveň požádala předsedu představenstva TSK Petra Smolka, aby společnost prověřila interní předpisy a postupy vztahující se k mostům. Zároveň má být prošetřeno, kdo za pád nese vinu, a zkoumány budou rovněž zprávy z kontrol mostu.

"V případě, že došlo k pochybení uvnitř TSK, budu chtít vyvození personální zodpovědnosti i na dalších místech, nejen v sekci mostů. Musíme ale počkat na závěry vyšetřování policie," řekl Dolínek.

Pomoc městu podle Dolínka už o víkendu nabídli odborníci ze škol, firem a dalších organizací. Mezi nimi bylo například České vysoké učení technické (ČVUT). 

Mohla za pád zrezivělá lana? 

Právě odborníci z Českého vysokého učení technického míní, že lávka spadla kvůli zrezivělým lanům. 

"Podle mého názoru se porušily hlavní nosné kabely, které nesly tu mostovku a tím, když došlo k prasknutí možná několika lan, tak se to celé zřítilo, protože došlo k přemáhání těch zbylých kabelů," uvedl Vladislav Hrdoušek z ČVUT. Podle něj je zvláštní, že kontrolní systém na lávce nesignalizoval nějaké problémy a že ke kolapsu lávky došlo náhle. O důvodu ale nechtěl spekulovat.

Vyvrácená pozice pilířů po zhroucení lávky podle Hrdouška naznačuje, že k poškození došlo někde na mostovce nad vodou. Upozornil, že visutá konstrukce takové lávky jako byla v Troji se pořád trochu hýbe, a tím se na ní mírně rozevírají spáry. "Je velmi obtížné utěsnit to tak, aby tam nešla vzdušná vlhkost," řekl. To může vést ke korozi napnutých lan, což může způsobit jejich přetrhnutí a následný pád konstrukce, dodal.

Při kontrolách visutých mostů a lávek je podle Hrdouška vhodné zaměřit se zejména na měření napětí konstrukce ve vybraných průřezech, což údajně firma PONTEX učinila. Jeho kolega ze stavební fakulty Tomáš Rotter upozornil, že jde o špičkovou firmu specializující se na diagnostiky.

Podle Hrdouška není chyba, že firma nekontrolovala celou délku lan.

"Není možné posoudit celou délku lan, protože by to znamenalo nekonečně mnoho průřezů," uvedl. Podle něj musí vždy někdo rozhodnout, na kterých místech se průřezy provedou. "Záleží na tom, zda ten, kdo tam přijde, zvolí to správné místo, že měří zrovna tam, kde se vytvoří nějaké místo, které vede k poškození konstrukce, nebo až k tomu kolapsu," vysvětlil.

Obvykle se podle Hrdouška takto mostní konstrukce sledují v místech největšího namáhání, což bývá uprostřed mostu či lávky a nad podporami. "Někdy se může vyskytnou i to, že se konstrukce chová nějak jinak a těžko se to odhaduje," podotkl Hrdoušek.

Oba odborníci nevidí chybu ani v projektu. "Lávku navrhovala firma SHP, jejíž vůdčí osobností je profesor (Jiří) Stráský. To je špičkový světově uznávaný mostař. Já bych tam chybu nehledal," hájil návrh z roku 1984 Rotter. Hrdoušek připomněl, že kvalitu konstrukce ověřily dynamické zkoušky. Problém vidí spíš v trvanlivosti některého materiálu.

"Jedině, co si myslím, se měla kontrolovat pevnost betonu, zda se beton nerozpadá a drží. A pak, jestli do té konstrukce nezatéká, čili to je otázka izolace. A tyhle věci se těžko diagnostikují," řekl Hrdoušek.

Podobných mostů je podle Hrdouška v ČR devět. "Byla to svého času výjimečná konstrukce," podotkl. První taková lávka se postavila na konci 70. let přes Sázavu ve Hvězdonicích, ale nepoužily se na ní betonové stavební díly jako v Troji, upřesnil.

Trosky lávky by měly být v následujících dnech převezeny k místní betonárce, kde je bude zkoumat znalec. Nahradí ji pontonový most. 

Tagy: most Česko Praha domácí vysoké školy nehody a neštěstí

Zdroje: ČTK