V Troji se zřítila lávka přes Vltavu, dva lidé jsou ve vážném stavu

AKTUALIZOVÁNO (aktualizováno: 3. 12. 2017 10:00) - Aktuality autor: šar

V pražské Troji se v sobotu odpoledne do Vltavy zřítila betonová lávka. Zraněni byli čtyři lidé, z toho dva jsou ve vážném stavu. O špatném stavu třicet let staré lávky se podle pražských Pirátů ví už od roku 2009.

Při pádu lávky byli zraněni čtyři lidé

Při pádu lávky byli zraněni čtyři lidé,zdroj: HZS Praha

Lávka dlouhá 260 metrů, která vede od Trojského zámku na Císařský ostrov, spadla kolem 13:30. Větší část lávky se propadla do řeky, zbytky poškozené konstrukce zůstaly na obou pilířích. Místo zkoumá statik.

Nehodu nejhůře odnesli šedesátiletý muž a o tři roky starší žena. Oba mají mnohačetná zranění, muže uvedli záchranáři do umělého spánku a napojili ho na plicní ventilaci. Další muž ve věku 43 let má pohmožděná záda, čtyřiatřicetiletý muž si poranil nohu a zápěstí. Všichni zranění skončili v nemocnicích.

Pražští hasiči pátrali v ledové Vltavě po možných dalších zraněných. Prohledali oblast půl kilometru po proudu a zpočátku jim pomáhali i kanoisté z nedaleké loděnice.

V 16:15 však hasiči akci ukončili, aniž by někoho dalšího našli. Jejich mluvčí Martin Kavka řekl, že část hasičů na místě zůstala, aby byla k dispozici statikovi a policejním vyšetřovatelům - například kvůli převážení člunem ke zřícené konstrukci.

"Zjišťujeme, proč se to stalo. Lávka byla pravidelně kontrolována a podle toho, co bylo na papíru, měla být v pořádku, což očividně nebyla," uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová. Krnáčová chce nechat přezkoumat poslední posudek, který stav látky zhodnotil. Byl proveden před třemi týdny. 

O špatném technickém stavu se vědělo

Technická správa komunikací (TSK), která má pražské mosty na starosti, konstatovala už v roce 2014, že lana lávky jsou výrazně oslabena kvůli korozi. Přes provedení nutných prací v roce 2011 a dalších opatření tehdy odhadovala životnost lávky při běžném provozu na pět až sedm let.

Podle webu TSK prošla lávka naposledy kontrolou letos v listopadu. Měření se provádělo pravidelně od roku 2012 a bylo nezbytnou součástí povolení k provozu lávky. Mluvčí TSK Barbora Lišková v sobotu řekla, že správa se k pádu lávky vyjádří nejdříve dnes večer.

Pražští Piráti v tiskové zprávě napsali, že TSK věděla o špatném stavu lávky už od roku 2009. Vyplývá to podle nich z materiálu, který loni v dubnu schvalovali pražští radní. Piráti tvrdí, že TSK péči o mosty dlouhodobě zanedbává.

Starosta Prahy 7 Jan Čižinský na Facebooku připomněl, že přes lávku tekla při povodních v roce 2002 voda. Městská část bude po magistrátu žádat zajištění náhradní dopravy prostřednictvím přívozu a také co nejrychlejší postavení nové lávky, jejíž autor má vzejít z architektonické soutěže.

Panely jako "korálky" na lanech

Visutou lávku, která sloužila výhradně pro pěší a cyklisty, využívali například návštěvníci nedaleké zoologické zahrady nebo parku Stromovka. Pražskou čtvrť Troja spojovala s Císařským ostrovem od července 1984.

Stavbu projektoval profesor Jiří Stráský, jeden z nejvýznamnějších českých autorů mostních konstrukcí. Stavěna byla netradiční technologií, při níž mostovku tvořily panelové segmenty navlečené jako "korálky" na silných ocelových lanech, konstrukce pak byla zavěšena na opěrné bloky na obou březích. Trojská lávka byla jedním z 32 pražských přemostění Vltavy.

Zřícení mostů či lávek v Česku v posledních letech způsobovaly zejména povodně. Dva nedávné případy zřízení mostů, které si vyžádaly lidské životy, jsou spojeny se stavebními pracemi. Šlo o mosty ve Studénce a ve Vilémově.

Výběr informací o zřícení mostů v ČR v posledních letech:

  • Zřícení mostů či lávek v posledních letech způsobily zejména povodně. Například v srpnu 2005 zničil divoký proud řeky Olše v Karviné železnou lávku pro pěší, která spojovala tamní Staré město s Doubravou. Stavba ovšem byla v havarijním stavu uzavřená a čekala na demolici. Během povodní v červnu 2013 se pak v Jaroměři na Náchodsku rozštěpil pilíř historického mostu mezi školou Na Ostrově a hlavním náměstím a zřítila se z něj železná lávka. Neštěstí se obešla bez zraněných.
  • V české historii lze ale nalézt i případ, kdy mělo náhlé zřícení špatně udržovaného mostu oběti na životech. V září 1886 se zřítil řetězový most přes řeku Ostravici, spojnice mezi Moravskou a Slezskou. Stavbě, staré v té době 35 let, se stala osudnou skupina vojáků, která po něm přecházela jednotným krokem. To most rozkmitalo, až se zřítil. Při nehodě zemřely dvě ženy a dvě děti. Vozy je přimáčkly k zábradlí.
  • Dva nedávné případy zřícení mostů, které si vyžádaly lidské životy, jsou pak spojeny se stavebními pracemi. V srpnu 2008 se ve Studénce na Novojičínsku na železniční trať spojující Prahu se severní Moravou zřítila ocelová konstrukce opravovaného silničního mostu. Do něj narazil vlak EuroCity Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, další člověk zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících, která podlehla zraněním koncem září. Případ stále řeší soud, verdikt má padnout v březnu.
  • Rozsudek zatím není znám ani v případě neštěstí při opravě mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku. Ten se v září 2014 zřítil ve chvíli, kdy pod ním pracovalo šest dělníků. Čtyři zahynuli a dva byli zraněni. Hned po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování přílišného množství zeminy u vnější strany mostní podpěry. U soudu skončilo i zřícení dřevěné lávky u lesního hrádku Aichelburg v Krkonoších, kdy se v červenci 2008 zranilo sedm svatebčanů. Ze zanedbání údržby ale nakonec nikdo potrestán nebyl.

Tagy: most Česko Praha domácí nehody a neštěstí

Zdroje: ČTK