Těžké pochybení? Lávka byla poškozená, ale měla vydržet, brání se Technická správa

AKTUALITA - Aktuality autor: šar

Lávka pro pěší v Praze-Troji nebyla v dobrém stavu, ale havarijní nebyl. Nic nenasvědčovalo tomu, že by měla spadnout, tvrdí ředitel městské Technické správy komunikací Petr Smolka a Václav Hvízdal z firmy Pontex. Lávka se zřítila v sobotu odpoledne. Při pádu se zranili čtyři lidé, dva z nich mají vážná poranění. Důvod pádu je stále nejasný. Nehodu vyšetřuje policie.

Lávka podle Technické správy nebyla v havarijním stavu

Lávka podle Technické správy nebyla v havarijním stavu,zdroj: HZS Praha

Okolnosti pádu lávky mezi Trojou a Císařským ostrovem zjišťuje pro policii soudní znalec, uvedl primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD). Praha začne odstraňovat trosky až potom, co znalec dokončí práci na místě.

Zkoumání potrvá minimálně ještě i v pondělí. Zranění lidé dostanou podle Dolínka odškodnění, majetek je pojištěný. V případě potíží s plněním pojistky je město Praha připraveno postavit se k odškodnění čelem, zdůraznil náměstek.

Praha nyní plánuje podle něho zřídit místo lávky jako její dočasnou náhradu pontonový most. Druhou možností je postavit tam dočasnou lávku s ocelovou konstrukcí, takzvaný rámusák. Praha je podle Dolínka připravena zaplatit i případný přívoz. Náměstek ale upozornil na to, že Vltava je v těchto místech mělká.

Stav lávky z roku 1984 odborníci stále sledovali prostřednictvím elektronického monitoringu. Zprávy dostávali na počítač každé dvě minuty.

Dvakrát ročně se navíc prováděly prohlídky všech částí. "Za celou dobu až do včerejšího dne (soboty) do 13:16 žádný z údajů nezaznamenal nějakou výraznou odchylku, zejména průhybu, která by indikovala zřícení lávky. Tam skutečně došlo k něčemu, co zatím nedokážeme pojmenovat," řekl Hvízdal z firmy Pontex, která se zabývá mostními konstrukcemi.

Lávka byla postavena z betonových segmentů, která byla navlečena na nosná lana. Hvízdal uvedl, že do lávky navzdory opravám zatékalo. Některá vedlejší lana byla částečně poškozena, bylo přetrženo nízké procento jejich jednotlivých drátů. "Výpočtem se prokázalo, že zatím toto neohrožuje bezpečnost," zdůraznil Hvízdal.

Nikdy podle něho nebyla kontrolována hlavní montážní lana, nebylo to vzhledem ke konstrukci lávky možné. Odborníci podle Hvízdala soudili, že pokud by byla poškozena podružná lana, lávka měla zůstat na hlavních lanech.

Praha už dřív plánovala lávku do roku 2020 nahradit, nebyla opravitelná, uvedl Dolínek. Měly by tam vzniknout dokonce dvě, druhá měla být dál po proudu. Trosky zřícené lávky bude město Praha ukládat na určené místo v okolí, na němž budou moci být znovu sestaveny pro případné další zkoumání.

Tagy: most Česko Praha domácí nehody a neštěstí

Zdroje: ČTK