Aby jim nespadl klášter na hlavu, vyrábějí jeptišky přírodní kosmetiku. Slaví úspěch

Mecenášů ubývá a kláštery si musí na provoz a hlavně rekonstrukce leckdy vydělávat samy. Jejich obyvatelé tak zakládají vlastní malé firmy, které sází na současnou poptávku po autentičnosti. Jeptišky a mniši tak za zdmi klášterů vyrábějí kosmetiku, pivo nebo provozují třeba wellness hotel.
V klášteře Saint-Vincent de Chantelle v centrální Francii nadešel čas pro obchodní setkání mezi benediktýnkami a desítkou laiků, které klášter zaměstnává. Na pořadu dne je export kosmetických výrobků do Německa, kde je po produkci klášterů velká poptávka.
Sestry se pustily do výroby kosmetiky v roce 1954 díky dvěma z nich, z nichž jedna byla chemička a druhá matematička. Produkce jejich laboratoře, tělová mléka, mýdla, sprchové gely a dokonce hydratační krém, se postupně rozšiřovala a přizpůsobovala platným normám.
"Jsme ale příliš ustrnulí. Potřebujeme se rozvíjet a zaměřit se na mladší klientelu. Podnik se buďto rozvíjí, nebo zahyne," řekla agentuře AFP abatyše Pascale, která dohlíží na všechny etapy výroby.
Kosmetika v klášterech i na internetu
U benediktýnů je ruční práce příkazem. Naplňují tak regule svatého Benedikta ze 6. století. Sestry mezi modlitbami nelelkují. Dokonce sestra Marie-Suzanne, jíž je sedmadevadesát let a je nejstarší, pomáhá při balení výrobků.
"Naším cílem není touha po penězích, nechceme vstoupit na burzu, ale vydělávat si na živobytí," zdůrazňuje šéfka podniku matka Pascale. Jen kapuce a škapulíř prozrazují její příslušnost k církevnímu společenství.
Kosmetické výrobky složené především z přírodních materiálů se prodávají v klášterech, ve specializovaných obchodech a dokonce i na internetu. Klášteru ročně na tržbách vynesou jeden milion eur (25,6 milionu Kč). To je požehnáním pro tuto stárnoucí komunitu, která musí hledat nové zdroje v době, kdy prudce klesá zájem o vstup do kláštera.
"Renovace je drahá. Opravujeme střechy a cely, ale je to nekonečné," povzdychne si abatyše, která by chtěla také zrenovovat románský kostel z 12. století.
Na wellness či na pivo k benediktýnům
Podobně jako klášter v Chantelle prodává na 250 ze zhruba 300 klášterů své výrobky nebo služby. Jde o klasiku, jako jsou například sladkosti, marmelády nebo med, ale také o potravinové doplňky, bezlepkové potraviny i bio zeleninu.
Benediktýnský klášter Saint-Wandrille v Normandii na západě Francie, založený v roce 649, loni obnovil výrobu klášterního piva. Během roku se ho prodalo přes 100 tisíc lahví, z toho více než polovina na místě.
Produkce klášterů ale zdaleka není jen francouzskou výsadou, v Německu je přinejmenším stejně tak rozvinutá. Například benediktinský klášter Maria Laach v Porýní-Falci spravuje čtyřhvězdičkový hotel s wellness a dvěma restauracemi. Ve Velké Británii to není tak časté, ale i tam je dost obchodů, které nabízejí klášterní produkty.
Poptávka po návratu ke kořenům
Některé kláštery jsou úžasně výkonné. Například klášter Grande Chartreuse ve francouzských Alpách, který měl v roce 2015 obrat skoro 17 milionů eur (435 milionů Kč). Slavnou chartreusku, likér ze 130 bylin, vyrábí v závodu ve Voironu u Grenoblu 58 laiků.
Prodej výrobků pocházejících z klášterů vzrostl zejména v posledních letech, objem tohoto trhu se odhaduje na 75 milionů eur ročně (1,95 miliardy Kč). "Je to návrat ke kořenům, ke starým receptům," zdůrazňuje majitel specializovaného obchodu v Paříži Pascal Douet.
Spojit duchovno s obchodem ale není vždy snadné. "Naším cílem je hledat Pána. Stále si musíme dávat pozor, abychom se nenechaly zavalit problémy výroby, i když na ně někdy myslíme i při modlitbách. Proto jsme se rozhodly zaměstnávat laiky," vysvětluje matka Pascale z Chantelle.
Některé kláštery se však téměř staly obětí svého úspěchu. Například klášter Cîteaux u Dijonu ve východní Francii má roční obrat 1,2 milionu eur (skoro 31 milionů Kč), a to díky svému slavnému sýru, který se prodává až v Tokiu, Montrealu, Dubaji či v Kapském Městě.