Nové písmo ve školách: Obavy se zatím nenaplňují, učitelé si ho pochvalují
Jednoduchost, čitelnost, hezký vzhled. To je nové školní písmo Comenia Script. Ministerstvo školství před pěti lety rozhodlo, že ho školy mohou při výuce psaní začít používat místo klasických kudrlinek. A Česká školní inspekce tvrdí, že si to ve školách pochvalují.
Ačkoli to vypadá, že nové psací písmo, které mohou školy vyučovat od roku 2012, osvědčilo, dodnes čelí ostré kritice. "S novým písmem budou děti hloupější," tvrdí dokonce psychiatr Radkin Honzák. Odbornice na písmo Světlana Francová z České grafologické komory zase podotýká: "Comenia Script je jen výnosným byznysem a pokusem na dětech, který se nemusí vyplatit."
Naopak učitelé si písmo Comenia Script, které se podobá hůlkovému, začínají čím dál víc pochvalovat: je snazší, děti si psaní osvojují rychleji a lépe ho čtou. Navíc podle nich pomáhá mazat handicapy u zanedbaných dětí a u žáků s poruchami. "To písmo má jednodušší tvary na učení. Comenia Script vychází z tiskací podoby písma a dítě se učí jeden tvar písmene, takže co vidí, co čte, to i píše. Tvary jsou téměř shodné," popisuje učitelka Jana Valentová.
"Učíme ho už asi pět let. Paní učitelky si to chválí. Děti píšou i čtou a s uvědoměním dřív," doplnil ji ředitel Základní školy Svatoplukova ve Šternberku Jaromír Sedlák.
Nové písmo zatím využívá zhruba 140 škol (údaj z roku 2014, novější není k dispozici) z celkového počtu více než čtyř tisíc. Naprostá většina z nich (96,3 procenta) při kontrole Českou školní inspekcí uvedla, že mají s novým nevázaným písmem "rozhodně pozitivní" nebo "spíše pozitivní" zkušenosti.
Nahrazuje zastaralou normu
Psaní není v Česku samostatný předmět, učí se v rámci českého jazyka. Písemná norma, kterou učíme děti psát v tuzemských školách v roce 2017, pochází stále z 50. let minulého století a jejím autorem je pedagog Václav Penc. Už v roce 1958 vydal od té doby několikrát přetiskovanou brožuru Metodika psaní.
Psací písmena, která v ní navrhl, upravovala starší normu z roku 1932, kdy bylo zrušeno kaligrafické psaní s přítlakem. Do té doby se psalo měkkými ocelovými pery, která umožňovala stínovat písmo pomocí silnějšího nebo slabšího přitlačení pera k papíru.
Autorkou nového písma je výtvarnice Radana Lencová (nar. 1975), jež například za grafickou úpravu knihy Františka Drtikola Deníky a dopisy z let 1914-1918 získala titul Nejkrásnější česká kniha roku 2001. Téma nové psací latinky bylo stěžejní částí projektu, kterým se zabývala na Vysoké škole umělecko-průmyslové v rámci doktorského studia.
Argumenty byly jasné: psací předloha, jak ji známe a učili jsme se ji každý ve škole, má významné nedostatky. Ty nejpodstatnější se týkají hlavně čitelnosti a praktického použití. Přesněji: úpadek psaní rukou totiž nesouvisí podle Lencové jen s užíváním počítače.
"Problém tkví hlavně v zastaralé formě písma, kterou se děti učí ve škole. Základní tvar písma a celkový jeho princip vychází z estetických krasopisných písem 19. století; ty byly určeny výhradně ke krasopisnému psaní. To je jeden z důvodů, proč jsou kudrlinky pro naši dobu nevyhovující," vysvětluje.
Zjednodušeně se dá slovy Lencové říct, že místo praktického písma se děti stále učí jakousi přešlechtěnou estetickou formu, která již nevyhovuje dnešním potřebám: krasopisná velká písmena dělají problémy dětem i dospělým, sklon písma předepsaný konkrétním stupněm je věc nepřirozená, dokonalé napojování písmen vede namísto rychlosti spíše k nečitelnosti.
Odpadá problém s předěláváním rukopisu
Co se týká psacího stylu, Comenia Script vychází z principu kurzívního psaní, kde se písmena ve slovech úplně nespojují, ale takzvaně přiřazují. Pracuje také s osvědčenými přirozenými ligaturami (spojení dvou nebo více písmen).
"Důležitou novinkou je, že se žáci učí psát háčky a čárky ihned po napsání písmena, nikoliv až po dopsání celého slova jako doposud. Dětem se pak nestává, že by na diakritiku zapomínaly. Při psaní novým písmem se navíc učí jinou souslednost tahů, která je prý přirozenější také pro leváky," konstatuje Lencová.
Ta svým počinem pokračuje v dobré tradici českých typografů, kteří nejednou dobyli svět jako například v roce 2007 zesnulý Josef Týfa (za svou tvorbu získal řadu mezinárodních ocenění). "Radana nakreslila písmo, které doba vyžaduje – jednoduché, praktické, čitelné. Později tak děti nebudou nuceny zásadně si předělávat rukopis, což je specifický jev u českých teenagerů," konstatuje typograf František Štorm.
Klony v textových procesorech
Na projektu Comenia se však nepodílela pouze Lencová, ale přední čeští grafici a typografové. Smyslem bylo dát kromě psací latinky studentům a vyučujícím též ideální počítačové fonty, jež by neměly nedostatky, jaké mají běžně používaná písma v textových procesorech jako Times New Roman či Arial.
Pro vysvětlení: například písmo Times New Roman vzniklo ve 30. letech minulého století na objednávku pro deník The Times a nakreslil ho Stanley Morison. Morison se k zakázce dostal díky článku, v němž kritizoval deník za špatný tisk a nevhodné písmo.
Proč je ale Times New Roman, který se stal součástí amerických Windows a Office a který se díky tomu používá na všech úřadech, ve slabikářích a v němž píše na počítači snad každý Čech, průměrný, ač použitelný?
Verze, již koupil Microsoft od firmy Monotype je špatně počeštěná (což už rozhodně neplatí pro nová systémová písma Calibry, Constantia atd., jež přišly se systémem Windows 7). Diakritická znaménka naprosto odporují českým typografických pravidlům. Microsoft i Monotype o situaci vědí, ale od roku 1991 s ní nic nedělají, ač firmy čeští designéři bombardují připomínkami už od půlky 90. let. Arial je zase nepěkným klonem Helveticy, již v roce 1957 vytvořil švýcarský typograf Max Miedinger.
Český zázrak
I z tohoto popudu vzniklo české písmo určené pro učebnice a psaní v počítači Comenia Serif a bezpatková verze Comenia Sans, jež je výsledkem dlouhodobého výzkumu v oblasti ergonomie čtení tiskových a elektronických publikačních technik i vývoje písma. Jeho tvary, proporce a estetické kvality jsou upraveny tak, aby zamezovaly únavu očí. Písmo má upravený kontrast, proporce a změkčení detailů na základě ročního průzkumu školské typografie. Navíc má i určité ambice estetické, jeho formy jsou velmi nenápadně nabité určitou dravostí a zvědavostí.
Typografický systém Comenia - České školní písmo autorů Tomáše Brousila, Radany Lencové a zmíněného špičkového typografa Františka Štorma získal dvě vůbec nejprestižnější ocenění v mezinárodní soutěži evropského designu EdAwards 2009 ve švýcarském Curychu. Písmo pro školáky vyhrálo zlatou medaili v kategorii Originální písmo a zároveň cenu poroty.
Je takovým českým zázrakem, do kterého se autoři pustili bez nároku na zisk. Na vývoj nadto nečerpali ani haléř z peněz daňových poplatníků. Za kritickými hlasy tak lze vidět spíš skrytou závist.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 5.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,270 | 25,390 |
USD | 23,220 | 23,400 |