Nafouknutá bublina 'potrubní pošty pro lidi': Z Bratislavy do Vídně za osm minut?

MAGAZÍN - Magazín autor: Hana Dubnová

Cestování v kapsli téměř nadzvukovou rychlostí v "potrubní poště pro lidi" našlo pochopení u slovenské vlády. Americká firma, která vytváří funkční prototyp, by měla zájem jednou z prvních drah spojit Bratislavu s Vídní. Svým plánem se chlubí po celém světě, Bratislava ale její nadšení mírní. Jen prý souhlasila, že si prohlédne návrh. 

Hyperloop má být schopný cestovat rychlostí před 1000 kilometrů za hodinu

Hyperloop má být schopný cestovat rychlostí před 1000 kilometrů za hodinu,zdroj: Hyperloop Transportation Technologies

Takzvaný Hyperloop je projekt, který se pravděpodobně dříve či později stane pátým způsobem dopravy – po silniční, lodní, letecké a železniční. Jenže zatím zůstává jen u myšlenky tubusu se sníženým tlakem, v němž se pohybují kapsle s cestujícími poháněné elektromotory. Vše by měly pohánět solární panely na střeše tubusu a cestovní rychlost má dosáhnout více než tisíce kilometrů za hodinu.

Duchovním otcem nápadu je šéf firem SpaceX a Tesla Elon Musk, který ale prohlásil, že na něj nemá čas a dal ho volně k dispozici. Nejblíž jeho realizaci je nyní americká společnost Hyperloop Transportation Technologies, která má ambiciózní plán spojit Los Angeles se San Franciskem.

Zatím letos začala v kalifornském městečku Quay Valley stavět testovací dráhu, která bude měřit jen pár kilometrů a funkční by měla být do roku 2018.

Jedna smlouva, dva výklady

Před tím, než se pustí do několikasetkilometrové dráhy mezi americkými velkoměsty, ale HTT došlo, že by bylo lepší si meziměstskou dopravu vyzkoušet na kratší vzdálenosti. Porozumění našla na Slovensku – má v plánu spojit pomocí hyperloopu Bratislavu s Vídní, a zkrátit tak cestu na osm minut.

Zdá se ale, že k zas takovému porozumění na schůzce minulý týden nedošlo. Zatímco HTT, kterou na schůzce se slovenským ministrem průmyslu Vazilem Hudákem zastupoval její šéf Dirk Ahlborn, po setkání vydala zprávu, která výstavbu vnímá jako hotovou věc, Slovensko si myslí něco jiného.

Ministerstvo hospodářství tvrdí, že šlo v podstatě jen o prezentaci ambiciózního startupu, který ministra zaujal. Jediné, co ale podepsali, je jednostránkové memorandum o porozumění, které upozorňuje na to, že je nezávazné.

Společnost v něm slíbila, že připraví analýzu projektu na vybudování dráhy na Slovensku. A vláda pro změnu uvedla, že kdyby analýza ukázala, že se projekt vyplatí, je ochotná umožnit výstavbu prototypu.

Ahlborn ale svému plánu zjevně věří natolik, že jeho společnost už mluvila o konkrétních termínech. Cesta z Bratislavy do Vídně by prý měla být v provozu už v roce 2020.

Rychlejší i levnější?

Na kratší vzdálenost mezi metropolemi si vyzkouší princip a jak bude o dopravu zájem a bude moci začít pracovat na své plánované trase mezi L.A. a San Franciskem. Ta by měla následně místo pěti hodin trvat jen 36 minut.

Vysoká cestovní rychlost by z hyperloopu udělala ideální cestovní prostředek pro velké vzdálenosti, ale podle Ahlborna může nahradit i městskou dopravu. A nejen to – tvrdí, že jeho doprava bude díky nízkému tření potřebovat méně energie na provoz dokonce levnější.

Zatímco jízdenka na z L.A. do San Franciska stojí nyní kolem 30 dolarů, HTT ji chce nabízet za zhruba dvacet '500 korun) "A ve městě budeme levnější než metro," věří Ahlborn. Jen zatím neví, za co své levné tratě postaví a kdo bude jejich provoz financovat.

Tagy: Slovensko zahraničí technika Spojené státy věda a technika inovace a technologie hyperloop

Zdroje: Vlastní