Kdo dnes skutečně vládne Volkswagenu? Jak se státní projekt změnil v rodinné impérium Porsche
29. 4. 2025 – 17:27 | Magazín | Jana Szkrobiszová

Možná ho máte i vy, spolehlivý Volkswagen Passat, svižné Polo nebo ikonického Brouka, kterého znal celý svět. Málokdo však ví, kdo skutečně tahal a dodnes tahá za nitky tohoto automobilového giganta. Příběh Volkswagenu není jen o autech, ale především o lidech s neobyčejnou vizí a vytrvalostí. A začíná tam, kde byste to možná nečekali, v malém městě v srdci Evropy.
Skromné začátky velikého muže
Ferdinand Porsche. Jméno, které dnes rezonuje v automobilovém světě jako synonymum inovace. Přitom tento muž nepocházel ze šlechtického rodu ani z bohaté rodiny. Narodil se v roce 1875 v tehdejších Vratislavicích nad Nisou, jako syn klempíře. Od dětství měl fascinaci pro elektrotechniku a mechaniku. Brzy bylo jasné, že se zrodil geniální vizionář, který začal překonávat všechny hranice své doby.
Na počátku 30. let, v Německu zmítaném krizí a touhou po modernizaci, přišla velká výzva: Adolf Hitler chtěl "lidové auto" jednoduchý, levný vůz, který si bude moci dovolit každý Němec. A právě Ferdinand Porsche dostal za úkol tento sen přetavit ve skutečnost.
Tak se začala rodit legenda: Volkswagen Käfer – Brouk. Nenáročné, spolehlivé auto, které změnilo svět. V roce 1937 byla založena společnost Volkswagenwerk GmbH – tehdy ve vlastnictví německého státu. Cílem bylo industrializovat zemi a dát lidem mobilitu. Porsche nebyl vlastníkem Volkswagenu byl hlavním technickým mozkem a tvůrcem konceptu, ale samotný podnik patřil státu.
Válka, pád a nový začátek
Druhá světová válka změnila všechno. Volkswagen místo lidových aut vyráběl vojenské stroje, a po porážce Německa byla továrna zdevastovaná. Ironií osudu byl Volkswagen "znovuzrozen" pod správou britské armády, která zajistila obnovení výroby Brouků jako civilních vozů.
Ferdinand Porsche mezitím čelil zatčení za svou válečnou činnost a krátké internaci. Ale jeho rodina nezahálela.
Rodinné kořeny moci: Porsche a Piëch
Zatímco Ferdinand Porsche stárnul, jeho syn Ferry Porsche vzal věci do svých rukou. V roce 1948 založil vlastní automobilku Porsche, která se rychle stala symbolem sportovního luxusu.
Spojení mezi Porsche a Volkswagen však nikdy nezmizelo. A právě tady se začíná psát druhá, neméně fascinující kapitola.
Rodina Porsche a její větev Piëch (pocházející z Ferryho sestry Louise) postupně získala zásadní podíl v akciové společnosti Volkswagen AG. Ne přímo (vlastnictvím) firmy od jejího vzniku, ale chytrou investiční a vlastnickou strategií desítky let po válce.
Dnes přes holding Porsche SE vlastní rodiny Porsche a Piëch zhruba 53,3 % hlasovacích práv ve Volkswagen Group. Skutečný vliv a kontrolu nad skupinou tak drží pevně v rukou právě potomci Ferdinanda Porsche.
Moderní automobilová dynastie – bez modré krve, ale se zlatou budoucností
Na rozdíl od často tradovaných mýtů rodina Porsche nikdy nepocházela ze šlechtického rodu. Jejich "modrá krev" je spíše metaforou pro technologickou vizi, houževnatost a obchodní inteligenci, která z nich udělala moderní aristokracii autoprůmyslu.
Dnes skupina Volkswagen Group vlastní značky jako Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini, SEAT, Škoda nebo Bugatti. A rodina Porsche-Piëch je stále tou skrytou silou, která rozhoduje, kam se tento gigant vydá dál, ať už jde o elektromobilitu, autonomní řízení nebo nové ekologické technologie.