Za časů španělské chřipky bylo telefonování zapovězené. Víte proč?
Pandemie španělské chřipky byla v mnohém podobná té současné. Zavřené školy, obchody, lidé museli omezit kontakty i se svými blízkými. Nyní, v roce 2020, máme alespoň internet, mobily a videohovory. V roce 1918 spoléhali lidé na telefon. Ale měli smůlu, sluchátko bylo většinou hluché…
Telefon byl pro mnohé lidi nadějí, že mohou zůstat se světem alespoň trochu v kontaktu. Mohli zavolat svým blízkým nebo si – pokud se na ně vztahovala karanténa – po telefonu objednat nákup i s donáškou. Takže v podstatě jako nyní, jen v trochu jednodušší verzi.
Ostatně za 42 let od vynalezení si vybudoval Bellův přístroj docela dobré renomé a obchody často v inzerátech zákazníkům telefonickou objednávku nabízely. Výzvy k objednávce místo osobní návštěvy prodejny se pak často objevovaly v době, kdy vlády na obyvatele uvalily nějaký druh karantény. Vzhledem k tomu, že počátkem minulého století poměrně často řádily epidemie záškrtu, pravých neštovic a podobných infekčních chorob, nebyly karantény až takovou zvláštností.
Telefony, byť třeba v roce 1920 mělo vlastní telefon jen 35 procent amerických domácností, dávaly lidem možnost izolaci důstojně přežít. Ostatně reklama z roku 1910 mluví za vše: "Bell Service přináší nemocným radost a povzbuzení."
Když onemocní spojovatelky...
Když udeřila španělská chřipka, chvíli to vypadalo, že telefon slibovanou funkci skutečně bude plnit na jedničku a pomůže lidem fungovat bez větších omezení. Na počátcích pandemie například i učitelé pravidelně telefonicky konzultovali se svými žáky, zároveň telefon sloužil i jako zpravodajský kanál.
Telefonní služby však měly jednu velkou slabinu, která se naplno ukázala se zvyšujícím se počtem nakažených. Přestože bylo automatické vytáčení vynalezeno už v 19. století, ještě v roce 1918 nebylo vůbec běžné. Telefonní společnosti tak závisely na spojovatelkách. Jenže ty jsou také jen lidi a nákaza se nevyhnula ani jim. Naopak se v obřích místnostech, kde seděla jedna vedle druhé, šířila ještě rychleji.
Deník The New York Times tak 22. října informoval o tom, že společnosti New York Telephone Company už lehly dva tisíce zaměstnanců, tedy téměř třetina. Ten zbytek měl možná trošku lepší imunitu, nebo si nemohl "neschopenku" dovolit, vzhledem k tomu, že práci často dělaly matky-samoživitelky.
Radši osobně, ale s rouškou
Telefonní společnost byla nemocností zaměstnanců ochromena a nedokázala vyhovět poptávce. Dokonce snížila počet automatů v provozu na polovic a lidem rozesílala domů kartičky, ve kterých je vyzývala, aby využívali telefon jen v nejnutnějších případech. Těmi měly být telefonáty lékaři, do lékárny a tísňová volání, ať už související nebo nesouvisející s epidemií.
Místo toho, aby ve zbytných případech sáhli po telefonu, doporučovaly tehdy lidem úřady sejít se raději osobně v otevřeném prostoru a vše si vyříkat z dostatečné vzdálenosti. S rouškou na obličeji.
Přestože nefungovaly telefony naplno, všem díky pandemii došlo, že jde o geniální vynález. "Před méně než čtyřiceti lety byl telefon jen zábavnou hračkou. Nyní nikdo nechápe, jak jsme bez něj dokázali žít," napsal deník The New York Time.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 18.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,180 | 25,260 |
USD | 23,840 | 23,940 |