Aktualizováno: Vláda dá autobusákům z rezervy 420 milionů

Vláda vyhradila maximálně 420 milionů korun z rozpočtové rezervy na pomoc krajům v souvislosti se zvýšením mezd řidičů linkových autobusů. S návrhem přišel premiér Bohuslav Sobotka. Šoféři linkových autobusů plánovali na čtvrtek 24hodinovou stávku, ta ale bude ve většině krajů nakonec zřejmě jen symbolická nebo žádná. Plošný protest se očekává jen v Jihomoravském kraji, kde nevyjede zhruba 30 procent linek.
S plánem souhlasili lidovci, proti se před jednáním vlády stavěli ministři ANO. "Kraje mají celkem meziročně navíc o 10,8 miliardy Kč. Peníze pro řidiče mají schválené ve svých rozpočtech. 400 milionů korun státní rozpočtové rezervy jsem počítal použít na platy učitelů v regionálním školství," uvedl ministr financí Andrej Babiš.
Částka 420 milionů by podle Sobotky měla pokrýt zhruba polovinu letošních nákladů spojených s navýšením platů, jak je vyčíslily kraje. Peníze by podle návrhu rozdělovalo po doložení oprávněných nákladů do regionů ministerstvo dopravy.
Podle premiérova návrhu by měl s konkrétními podmínkami pro rozdělení peněz přijít do konce dubna ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Ťok ale návrh pokládá za nefunkční a v krátkém čase za neproveditelný. V tiskové zprávě uvedl, že nejjednodušším řešením je posílit financování oprav krajských silnic, přičemž kraje by peníze mohly využít k co nejrychlejšímu navýšení platů řidičů.
Ministryně pro místní rozvoj za ANO Karla Šlechtová si myslí, že stát by měl na platy řidičů přispět. "Pokud kraje dají nějakou nabídku, měli bychom jednat o tom, kolik dá stát, kolik dají kraje," řekla novinářům. Nároky řidičů pokládá za oprávněné, otázkou pro ni zůstává postoj krajů. Analýza smluv podle ní ukázala, že dohody s dopravními společnostmi mohou upravit všechny regiony.
Podle nespokojených řidičů nezlepšilo situaci ani vládní nařízení stanovující od začátku roku vyšší minimální mzdu. Sobotka uvedl, že vláda nařízením reagovala na stagnující platy v linkové dopravě. "Byla to jediná reálná cesta, jak platy rozmrazit," uvedl.
Navrhovaný mechanismus rozdělování peněz by měl podle Sobotky zajistit, aby se náklady navyšovaly oprávněně a řidiči se skutečně dočkali zvýšení mezd v souladu s nařízením vlády. To by mělo podle jeho představ prostřednictvím inspekce kontrolovat také ministerstvo práce a sociálních věcí.
Vláda stanovila od začátku letošního roku minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Zavedla také příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí. Podle odborů ale řidiči v některých krajích dostali přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny.
Sociální demokraté krátce po schválení zvýšení mezd řidičů počítali s pomocí státu krajům. Později ale nepřistoupili na návrh ministra financí Andreje Babiše (ANO), který spojoval peníze pro řidiče s financemi na opravy silnic nižších tříd.
Očekávat od Sobotkova návrhu zlom by ale bylo přehnané, prohlásil v reakci předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula řekl, že čtvrteční stávce řidičů tento krok vlády nezabrání.
Sobotka označil chystanou stávku za nesmyslnou. Novinářům řekl, že jí vůbec nerozumí, navíc nechápe její označení za celostátní, když bude jen v některých krajích. "Stávka je nesmyslná, já vůbec nerozumím, čemu by mohla pomoci, myslím si, že je to omyl a odbory vůbec tu stávku neměly organizovat," řekl premiér novinářům ve Sněmovně. Téma by se podle něj mělo oddělit od jednání krajů a vlády, jestli stát na mzdy řidičů přidá.
Na čtvrteční stávku se chystají hlavně šoféři na Moravě
Stávka řidičů linkových autobusů kvůli nízkým mzdám bude ve většině krajů nakonec zřejmě symbolická nebo žádná. Plošný protest očekává Asociace krajů jen v Jihomoravském kraji, kde nevyjede zhruba 30 procent linek. V dalších čtyřech krajích půjde podle asociace o lokální protesty. Na jihu Čech se dnes podařilo hrozbu stávky zažehnat díky dohodě kraje s dopravci, kteří souhlasili s tím, že se budou na zvýšení mezd řidičů podílet.
Největší problémy přinese čtvrteční stávka zřejmě cestujícím v Jihomoravském kraji. Na 67 z celkem 225 linek autobusy nevyjedou vůbec a na 61 linkách pojedou jen částečně. MHD v Brně a linky z Brna do okolních vesnic s označením do čísla 99 pojedou bez omezení. S výjimkou MHD v Blansku pojedou městské autobusy i v dalších okresních městech, vyplývá z údajů na webu koordinátora jihomoravské dopravy Kordis JMK.
Nejasnosti zatím panují v Olomouckém kraji. Podle odborářů se protestu na Jesenicku a Šumpersku zúčastní asi dvě stovky řidičů. Dopravní společnost Arriva Morava i krajský koordinátor dopravy ale shodně tvrdí, že od odborářů dosud nemají seznam stávkujících. Dopravce proto netuší, jak bude stávka ve čtvrtek ráno vypadat. Na Olomoucku, Prostějovsku a Přerovsku řidiči autobusů stávkovat nebudou.
Ke stávce se připojí také řidiči MHD v České Lípě. Vedení města se dnes se zástupci dopravní společnosti BusLine dohodlo, že zajistí linky, které přepravují nejvíce lidí.
Na Vysočině se čtvrteční stávka dotkne několika linek z Jihomoravského kraje, například na Žďársku. Linkových autobusů objednávaných Krajem Vysočina se stávka zřejmě nedotkne.
Podobně na tom budou i cestující v Pardubickém kraji, konkrétně na Orlickoústecku a Svitavsku. Stávka se tam bude týkat 38 spojů, které jezdí z Olomouckého kraje.
Žádné problémy ve čtvrtek neočekávají autobusoví dopravci v Královéhradeckém a Ústeckém kraji. Podobná situace je i ve středních Čechách, kde se někteří řidiči ke stávce zřejmě připojí aspoň symbolicky. V Moravskoslezském kraji šoféři autobusů stávkovat nebudou.