Olomoucký hejtman vede kampaň Hejtuj hejtmana. Za veřejné peníze?

MAGAZÍN - Magazín autor: Jakub Čech

Hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk rozjel na jaře rozsáhlou kampaň, jaká nebývá u regionálních politiků tak dlouho před volbami obvyklá. Jenže jejího zpracovatele platí z veřejných peněz kraj.

Ladislav Okleštěk vpravo

Ladislav Okleštěk vpravo,zdroj: Profimedia.cz

Jen co se poslanec a někdejší starosta obce Výšovice na Prostějovsku Ladislav Okleštěk (ANO 2011) stal hejtmanem Olomouckého kraje, kde vystřídal odvolaného olomouckého lékaře Oto Koštu, spustil Okleštěk rozsáhlou informační kampaň Hejtuj Hejtmana.

Na billboardech, inzerátech v regionálních médiích i Facebooku vyzývá občany Olomouckého kraje, aby se na něj obraceli se svými podněty, nápady či připomínkami, co by se mělo v kraji zlepšit. Kampaň, jíž dominuje koláž Oklešťka se svítícími brýlemi, dostala dokonce Českou cenu za public relations, kterou uděluje Asociace PR agentur.

Důvody k netradiční, ale propracované reklamě jsou nasnadě – ve sněmovních volbách 2013 se Okleštěk dostal až jako třetí ze tří získaných mandátů a v počtu preferenčních hlasů zaostával dokonce i za kandidáty, kteří mandát nezískali vůbec. V loňských volbách do zastupitelstva kraje získal jako dvojka kandidátky vítězného ANO jen 1 020 preferenčních hlasů, což není ani polovina toho, kolik měl lídr Oto Košta, který posléze krátce působil ve funkci hejtmana.

Řeči versus realita

Jenže za marketingovým obalem se skrývá diametrálně odlišná realita. Hejtman neodpovídá na žádné dotazy – a to ani na ty, které byly odeslané v květnu a souvisely s výběrovým řízením na ředitele krajského úřadu nebo s komunistickou minulostí jeho vítěze, dříve tajemníka Magistrátu města Prostějova Lubomíra Baláše.

Oklešťkův profil na Facebooku vysvětlil, že dotazy musí být zasílány na speciální e-mail zřízený k této kampani prohejtmana@kr-olomoucky.cz. Lpění na tom, aby dotazy byly zasílány na tuto adresu, a nikoliv hejtmanovu oficiální, potvrzují domněnky o tom, že odpovědi od hejtmana se občan nedočká. Vystačit si musí s reakcí hejtmanova marketéra.

Odpověď hodná politika

Podobnou zkušenost měl prostějovský občan Petr Ošťádal, který se na Oklešťka obrátil už v květnu s dotazem, zda neuvažuje o změně modelu, kdy si kraj pronajímá kanceláře pro své úředníky v soukromé výškové stavbě za miliony ročně.

Hejtman nereagoval ani po urgenci, odpověděl až počátkem července poté, co Ošťádal na věc veřejně upozornil. Odpověď Oklešťka se nijak nevymyká nicneříkajícím reakcím "tradičních politiků", proti kterým se ANO tolik vymezuje.

"Děkuji za Váš mail a zapojení do kampaně Hejtuj hejtmana a zároveň se omlouvám za zpoždění s odpovědí. "Hejtů" chodí opravdu hodně a já se chci každému poctivě věnovat, zjistit si vždy potřebné informace a zaslané podněty od občanů Ol. kraje vnímat a řešit. Děkuji za Váš dotaz, rozumím mu. Nájemní smlouvu znám, "modelem" spolupráce a případným řešením se zabývám," stojí v e-mailu podepsaném Oklešťkem. Mnoha slovy neřekl vlastně nic.

Kdo a za kolik

Ještě zajímavější je ovšem pozadí hejtmanovy rozsáhlé kampaně. Držitelem doménového jména hejtujhejtmana.cz je jistý Ondřej Polák - marketér činný v řadě společností, z nichž například jím vlastněná firma Viventis již pro Olomoucký kraj realizovala kampaň zaměřenou na podporu Turistického informačního portálu Olomouckého kraje a reklamu na sociálních sítích do Jeseníků.

Dělo se tak už v době, kdy na kraji působil obviněný hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD). Polák je v krajských kruzích známý jako člověk, který má dobré kontakty na různé osobnosti politického spektra.

Zajímavější je však jiná smlouva. Ta, kterou s Ondřejem Polákem podepsal na sklonku minulého roku Oklešťkův spolustraník Oto Košta. Jejím předmětem je "poradenská činnost v oblasti vnějších vztahů, public image, PR a copywritingu". Cílem má být mimo jiné "rozvoj dobrého jména Olomouckého kraje, komunikace s veřejností, prezentace činnost Olomouckého kraje a hejtmana v médiích". Za tyto činnosti dostává Polák od kraje měsíčně 25 tisíc korun včetně DPH.

Polák spekulace odmítá

Výrazné pochybnosti budí i fakt, že hejtman Okleštěk neodpověděl na žádnou ze šesti položených otázek, které se kampaně Hejtuj hejtmana a zaměstnávání Ondřeje Poláka týkají.

Šest otázek pro pana hejtmana

  1. Jak byste práci pana Poláka stručně charakterizoval?
  2. Kde jsou její výstupy?
  3. Jak hodnotíte spekulace, že pan Polák v rámci této Smlouvy pro Vás zpracovává kampaň Hejtuj hejtmana?
  4. Jak vysvětlíte skutečnost, že majitelem domény hejtujhejtmana.cz je právě pan Ondřej Polák?
  5. Je odměna, kterou pan Polák dostává, adekvátní?
  6. Zvažujete vypovězení této smlouvy?

Nevíme tedy, jaké jsou výstupy Polákovy činnosti na kraji, zda dostává adekvátní odměnu či jak Okleštěk hodnotí spekulace o tom, že je Polák placen právě za osobní kampaň hejtmana a kandidáta do Poslanecké sněmovny.

Na podezřelé okolnosti kampaně upozornil ve středu i portál HlídacíPes.org. Jemu se Okleštěk vyjádřil. "Chtěl jsem nějak oslovit lidi, tak jsem to konzultoval s Ondrou Polákem a on mi říkal, že má takovou myšlenku v hlavě, tak jsme do toho šli," popsal serveru Okleštěk.

Polák tvrzení o financování kampaně z krajských peněz popřel. "Pan hejtman toto od začátku rozděluje a hlídá si, aby služby, které nejsou pro kraj, ale pro něho osobně, byly fakturovány přímo na něho," citoval ho HlídacíPes.org.

Tagy: Česko domácí Olomoucký kraj česká politika komunální politika

Zdroje: Vlastní