Japonská auta v Evropě zlevní: Přesedneme ze škodovek do toyot?

MAGAZÍN - Magazín autor: Pavel Jégl

Evropané přesednou do japonských aut a Japonci budou jíst evropské sýry. Tak se dá s nadsázkou popsat připravovaná obchodní dohoda mezi Evropskou unií s Japonskem.

Evropu zaplaví levnější japonská auta. Ilustrační snímek

Evropu zaplaví levnější japonská auta. Ilustrační snímek,zdroj: Profimedia.cz

Evropané přesednou do japonských aut a Japonci budou jíst evropské sýry. Tak se dá s nadsázkou popsat připravovaná obchodní dohoda mezi Evropskou unií s Japonskem.

Na jejím základě vznikne největší zóna volného obchodu na světě. Měla by být signálem, že liberalizaci obchodu s nástupem vrchního protekcionisty Donalda Trumpa neodzvonilo.

Dohoda je téměř hotova. Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker počítá s tím, že ji experti dokončí v příštích měsících a platit bude od počátku roku 2019. A věří tomu rovněž japonský premiér Šinzó Abe.

Zelená pro becherovku

Dohoda, zatím evidovaná pod zkratkou JEEPA (Japan-EU Economic Partnership Agreement), má propojit obchodní partnery, kteří se na globálním ekonomickém výkonu dohromady podílejí 19 a na světovém exportu 38 procenty. V Bruselu je známa jako "cars for cheese" ("auta za sýry"). Je jasné, proč.

Z popisu dohody, který na svém webu vyvěsila Evropská komise (zde), vyplývá, že Evropská unie se chystá zrušit desetiprocentní (a vyšší) cla na japonské automobily, na jejich náhradní díly i na japonskou elektroniku.

Japonci se mají revanšovat tím, že odbourají zejména vysoká cla na evropské potraviny, která u masa a sýrů dosahují čtyřiceti procent.

Celkem má být mezi unií a ostrovní zemí zrušeno 99 procent cel. Evropské zboží bude v Japonsku levnější, a to i Budvar nebo Becherovka (tady).

Studie ekonomické fakulty Kodaňské univerzity zveřejněná na Factsheetu Evropské komise dospěla k závěru, že po odstranění většiny cel, kvót a technických bariér se zvýší unijní vývoz do Japonska až o 35 procent, z toho export potravin dokonce o 180 procent.

Kromě toho získají evropští investoři lepší přístup na japonský trh. Evropské firmy se budou moci ucházet o zakázky japonské vlády a ministerstev.

André Sapir z bruselského think-tanku Bruegel upozorňuje na to, že Evropa a Japonsko zruší také netarifní bariéry a sjednotí normy, které dosud znemožňují vyvážet a dovážet některé druhy zboží. "To se nakonec může ukázat jako jeden z největších přínosů obchodu," řekl Sapir deníku Financial Times.

Kdo vyhraje a kdo prohraje?

Státníci u obdobných dohod zpravidla mluví o win-win principu, podle něhož všichni zvítězí. Jenomže tak idylické to nebude

Dohody, které bourají obchodní bariéry, mívají nejen vítěze, ale také poražené. Do druhé kategorie se mohou zařadit někteří japonští farmáři. A také některé evropské automobilky.

Levnější japonské vozy pro ně mohou být vážnou konkurencí. Varováním pro ně může být krize detroitské trojky (General Motors, Ford a Chrysler), kterou v sedmdesátých letech začali válcovat japonští exportéři levných aut.

Že by se historie opakovala v Evropě? Evropská komise pro jistotu vyjednala postupné snižování cel na japonská auta rozfázované do sedmi let, aby evropským automobilkám usnadnila adaptaci na novou konkurenci.

Na vyšší konkurenci automobilek v Evropě by měl každopádně vydělat spotřebitel, protože bude ceny aut tlačit dolů.

V jednoduchosti je šance

Nahlíženo z Česka, je japonský trh ve stínu Číny. Miloš Zeman se klaní vůdci čínských komunistů Si Ťin-pchingovi, japonský císař Akihito je pro něj vzduch.

Japonsko bývá často popisováno jako stárnoucí unavený stát se slabým růstem, kterému dochází dech. Jenže měřeno HDP má pořád třetí největší ekonomiku na světě (před Německem) a pro EU je šestým největším exportním trhem. Objem unijního vývozu se ročně pohybuje kolem 86 miliard eur a v zemích osmadvacítky je s ním svázáno na 600 000 pracovních míst.

Dohoda je šancí pro české exportéry. Jistě, zatím není kompletní, zbývá doladit detaily a v byznysu platí "nic není dohodnuto, dokud není dohodnuto všechno". Nicméně v tomto případě je důvod předpokládat, že JEEPA může platit už v roce 2019, jak odhadují Juncker a Akihito.

Její šance zvyšuje to, že je méně komplikovaná než jiné obdobné dohody o volném obchodu. Je zaměřena na obchod se zbožím. Obě strany patrně ponechají stranou režim rozhodování investičních sporů a ochranu dat, budou je řešit zvláštními dohodami.

V takovém případě se přijetí JEEPA může významně urychlit. Nebude potřeba dohodu ratifikovat v každém státě unie zvlášť.

Thanks Mr Trump

"Auta za sýry" jsou vyjednávány od roku 2013. Ještě loni však bylo pro Evropskou unii prioritou Transatlantické obchodní a investiční partnerství s USA (TTIP) a pro vládu v Tokiu Transpacifické partnerství (TPP). S JEEPA obě strany nakládaly jako s ležákem.

Avšak poté, co do Bílého domu nastoupil Trump, odvolal Ameriku z pacifické dohody a do Evropy vzkázal, že chce dohody s jednotlivými státy, ne s unií, v Bruselu a v Tokiu si řekli: Když to zatím nevyšlo s Amerikou, tak proč to nezkusit s Japonskem a dát Donaldovi ťafku? No a stačilo udělat pár kompromisů, sešlápnout plynový pedál a za několik měsíců byly základy dohody na světě.

Vrchní protekcionista tak sblížil Evropu s Japonskem. Paradoxně pomohl zrodu největší zóny volného obchodu. A pak, že Trumpovi není za co děkovat!

Tagy: zahraničí Japonsko domácí Evropská unie automobilový průmysl evropský export světová ekonomika evropská ekonomika

Zdroje: Vlastní