Příliš ambiciózní elektrický plán Škodovky: Spočítali jsme, jestli jí vyjde

MAGAZÍN - Magazín autor: Jan Horčík

Po aféře dieselgate se Volkswagen, největší evropská i světová automobilka, začala profilovat jako velký zastánce elektromobility. Do roku 2025 chce mít čtvrtinu prodaných aut na elektřinu. A to samé platí i pro její mladoboleslavskou dceru Škoda Auto. Je to ale realistické očekávání?

Elektromobil Octavia Green E Line

Elektromobil Octavia Green E Line,zdroj: Radek Cihla / MAFRA / Profimedia

Prvním autem s elektrifikovaným pohonem bude v roce 2019 plug-in hybridní verze modelu Škoda Superb. Asi o rok později pak přibude i čistý elektromobil, velmi pravděpodobně v podobě malého vozu Škoda Citigo. Rozdíl mezi elektromobilem a plug-in hybridem je ten, že zatímco v plug-in hybridu je pořád ještě spalovací motor a doplňuje ho středně velká baterie, v elektromobilu už je jen elektromotor a velká baterie.

Vstoupit do světa elektromobility během následujících dvou, tří let má pro Škoda Auto smysl. Škoda se neprofiluje jako inovátor, nepotřebuje určovat trendy (ani to nikdo nečeká), ale následovat je - v okamžiku, kdy to má smysl.

Elektromobilita se reálně rozběhla v roce 2011, když na přelomu let 2010 až 2011 na americký a japonský trh vstoupily první elektromobily a plug-in hybridy. Od té doby má jejich prodej stále výrazně růstovou tendenci.

Nejlépe se elektroautům vede Číně, kde je tlak na čistší ovzduší opravdu velký. Dobře se ale prodávají také v Evropě, USA a Japonsku. Pořád jde ale o nízké jednotky procent z celkových prodejů nových aut. Jedinou výjimkou je Norsko, světová mekka elektromobility. Tam v lednu 2017 dosáhl podíl elektromobilů a plug-in hybridů na prodeji nových aut 37 procent!

Malé matematické cvičení

Je však skutečně realistické, aby čtvrtinu prodejů Škoda Auto během osmi let tvořily elektromobily a plug-in hybridy? Jakkoliv jsou velké ambice mateřského koncernu i samotné Škodovky chvályhodné, bude dosažení takového poměru obrovsky obtížnou, ne-li nesplnitelnou výzvou. Pojďme si udělat takové malé matematické cvičení.

Za rok 2016 dodala Škoda celkem 1 127 700 vozů (růst o 6,8 procenta proti roku 2015). Počítáme-li se zhruba polovičním průměrným růstem o 3,5 procenta každý následující rok do roku 2025, znamenalo by to v roce 2025 roční prodeje asi 1,536 milionu aut.

Čtvrtina z toho znamená 384 tisíc aut typu plug-in hybrid nebo elektromobil. Jestliže se první takové auto začne prodávat v roce 2019, bude mít Škoda šest let na to, aby se z nuly vytáhla na prodeje téměř 400 tisíc vozů.

Předseda představenstva mladoboleslavské automobilky Bernhard Maier tvrdí, že v roce 2025 bude mít Škoda přes pět modelů na elektřinu. Řekněme tedy, že v roce 2019 bude mít jeden, o rok později dva, v roce 2021 tři, a tak dále, až jich v roce 2025 bude mít v nabídce slušných sedm.

Můžeme si je zde i pokusně vyjmenovat: Škoda Superb Plug-in, Citigo Electric, Kodiaq Plug-in, Octavia Electric, Octavia Plug-in, Rapid Plug-in a Fabia Electric. Nejvíc vozů značky Škoda dnes putuje k zákazníkům do Číny a Německa, Česka, Británie, Ruska a Polska (vycházíme z výroční zprávy za rok 2015, protože 2016 zatím není k dispozici, pozn. red.).

Příliš ambiciózní plán a potenciální realita

Nejprodávanějším modelem je Octavia, tvořící více než 1/3 prodejů, následují Rapid a Fabia, pokaždé s necelou šestinou. Superbů je ani ne 1/12, Citigo je vyloženě okrajový model s pár desítkami tisíc prodaných kusů. Za rok 2015 se celkem prodalo asi 120 tisíc kusů modelů Superb a Citigo.

Když toto číslo upravíme o loňský meziroční nárůst a o náš fiktivní průměrný roční růst 3,5 procenta, dostaneme se na asi 142 tisíc aut v roce 2019. Pokud tedy během let 2019 a 2020 budou k dispozici modely Superb Plug-in a Citigo Electric, se zajímavou cenou a konfigurací a možná i zvýhodněním v podobě dotací na nákup v některých zemích, a my budeme odvážně počítat, že každé desáté prodané auto bude elektrická verze, znamená to asi 12 tisíc prodejů elektroaut za rok 2020.

O rok později přibude v našem smyšleném zjednodušeném scénáři Kodiaq Plug-in, u které je možné očekávat nanejvýš pár tisíc elektrifikovaných kusů (auto se začalo prodávat teprve minulý rok ve spalovací verzi, prodejní výsledky nejsou k dispozici), jsme na odvážných 15 tisících v letech 2021 až 2022.

Pak by ale Škoda mohla konečně nasadit skutečně bestsellery. Už plynová Octavia G-TEC s pohonem na CNG ukázala, že Češi dokáží ocenit alternativu - pokud jí rozumějí a pokud je skutečně ekonomicky výhodná. Jenže v našem smyšleném matematickém cvičení nejde pouze o český trh, ale o globální prodeje Škoda Auto.

Pojďme už jen v rychlosti naprojektovat růst prodejů modelů Octavia, Rapid a Fabia a možný podíl elektrifikovaných verzí.

V roce 2025 by prodeje modelů Octavia, Fabia a Rapid mohly dosáhnout až 1,191 mil. z celkových 1,536 mil. prodaných aut Škoda Auto. Řekněme odvážně, že každý sedmý prodaný kus bude elektrifikovaný. To znamená 170 000 aut, plus o 3,5 procenta ročně průběžně rostoucí prodeje elektrifikovaných verzí Citigo a Kodiaq. V roce 2025 jsme tedy na 170 000 plus 16 630, což činí 186 630 prodaných elektrifikovaných aut značky Škoda.

Není to proklamovaná čtvrtina, ale i tak jde o docela hezké číslo. Schválně, jestli se alespoň takového automobilce Škoda Auto podaří dosáhnout.

Autor je šéfredaktor www.hybrid.cz

Tagy: Německo Česko zahraničí domácí automobilový průmysl česká ekonomika světová ekonomika

Zdroje: Vlastní