Jak ovládnout emoce v práci a neposlat šéfa nebo kolegy do háje

MAGAZÍN - Magazín autor: Lenka Dvořáčková

Určitě se to někdy stalo každému pracujícímu. Stres, vztek na kolegu, nervy či vyhrocená situace vedly k tomu, že jste v práci vybuchli a přestali se na chvíli ovládat. Možností, jak zklidnit emoce, je mnoho, jen málokdo si však může dovolit jít si třeba uprostřed pracovního dne zaběhat. Jak dostat emoce snadno a rychle pod kontrolu v běžném kancelářském prostředí?

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek,zdroj: Profimedia.cz

Osobnostní koučka Melody Wildingová pracuje s úspěšnými, vysoce postavenými lidmi a zároveň působí  na americké Hunter College jako profesorka studia lidského chování. Podle ní jsou sice pocity jako zklamání, panika nebo dokonce hanba zcela přirozené, neznamená to však, že se s nimi umíme v osobním nebo pracovním životě vypořádat. A stísněné pracovní prostředí, pracovní povinnosti a plný kalendář nám i to málo možností ještě snižuje.

Existují podle ní ale čtyři jednoduché a rychlé způsoby, jak v krizové chvíli zareagovat a dostat své emoce pod kontrolu.

Zchlaďte se

Doslova. Když čelíte stresové situaci, vaše tělo se připravuje na boj, nebo útěk. A podle toho se chová: zrychluje se vám tep, zvyšuje se vnitřní teplota. I proto se vám například začnou nervozitou potit dlaně nebo vám zčervenají tváře, když jste přivedeni do rozpaků.

Pokud chcete potlačit vzestup emocí, musíte potlačit i fyziologickou reakci vašeho těla. Jak? Nejjednodušším způsobem je snížit svou tělesnou teplotu: Otevřete okno, sundejte si jednu vrstvu oblečení, napijte se chlazeného nápoje nebo – ideálně – projděte se do koupelny, je-li to v tu chvíli možné, a opláchněte si obličej studenou vodou.

Zůstaňte nohama pevně na zemi

V krizové chvíli je snadné pustit se do divokých myšlenkových pochodů. Stačí okamžik a už se topíte ve vzpomínkách na předchozí neúspěchy a v duchu se odepisujete a podáváte výpověď. Je důležité se v takové chvíli držet reality, nenechat myšlenky odlétnout, ale držet je při zemi.

K tomu podle Wildingové pomohou jednoduché metody "uzemnění", které vás v myšlenkách vrátí zpět a uvědomíte si, kdy a kde se právě nacházíte:

Svírejte a rozevírejte pěsti.

Kopejte (nebo alespoň podupávejte) patami do podlahy.

Lehce narážejte bokem do židle.

Soustřeďte se na barvu očí osoby, se kterou právě mluvíte.

Dýchejte jako mariňáci

Pokud někdo skutečně ví, jak kontrolovat své emoce i v těch nejvypjatějších chvílích, tak jsou to elitní vojáci. Američtí mariňáci se proto učí speciální rytmické, takzvané boxové dýchání, aby zůstali za všech okolností klidní, ostražití a soustředění. Co je na něm nejlepší? Dýchání je diskrétní, takže se pomocí něj můžete uklidnit kdekoli a kdykoli, dokonce přímo během náročného pohovoru.

Jak funguje? Zavřete oči (není nutné) a zhluboka se nadechujte nosem, zatímco počítáte do čtyř. Po dobu čtyř vteřin následně zadržte vzduch v plicích. Čtyři vteřiny vydechuje a po výdechu na čtyři vteřiny zadržte dech. To vše si zopakujte nejméně třikrát, ale ideálně po dobu čtyř minut nebo do té doby, než se uklidníte.

"Kupte si" si čas položením otázky

Ve stresu, navíc v časovém presu ze sebe dokážeme vypustit slova, kterých později litujeme a ani jsme je tak nemysleli. Pokud se chcete do budoucna vyhnout nepřiměřené reakci, zkuste si pro sebe zajistit čas položením vhodné otázky. Třeba: "A jaký je váš názor na situaci?" Zatímco protistrana mluví, máte čas zpracovat – tedy zkrotit – svou emocionální reakci, třeba pomocí zmíněného dýchání, a zvážit, jak budete reagovat.

Tagy: stres duševní zdraví zdraví a životní styl

Zdroje: QUARTZ