Dnes je čtvrtek 2. května 2024., Svátek má Zikmund
Počasí dnes 20°C Oblačno

Aktualizováno: Green Deal zatím EU nenasměroval k inovacím a proměně ekonomiky, postěžoval si Fiala

Aktualizováno: Green Deal zatím EU nenasměroval k inovacím a proměně ekonomiky, postěžoval si Fiala
Petr Fiala na konferenci Green Deal Summit | zdroj: Profimedia

Po čtyřech letech od vyhlášení nedokázala takzvaná Zelená dohoda pro Evropu (Green Deal) podle premiéra Petra Fialy (ODS) nasměrovat země EU k inovacím a proměnám ekonomiky. Je třeba příležitosti využít, uvedl dnes na úvod konference o Zelené dohodě, udržitelnosti, energetice a dobrých příkladech v Česku, které se účastnila také předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.

Zatímco cíle Zelené dohody se podle Fialy plní z hlediska změny odpovědného života a chování k životnímu prostředí, ambice v inovacích naplňovány nejsou. Pokud se to nepodaří zajistit, hrozí podle premiéra, že mnoho lidí bude plán dál odmítat.

„Green Deal rezonuje stále silněji a jeho obsah se zařadí ke klíčovým tématům,“ uvedl Fiala s tím, že v příštím roce bude zřejmě v řadě zemí důležitým tématem evropských voleb. Naplňování dohody je podle premiéra realitou a je třeba se snažit zajistit její ambice tak, aby se dosáhlo maximálních příležitostí.

Bez inovací podle Fialy Evropě hrozí, že bude brzo přispívat k cizí prosperitě. Název Starý kontinent by v globální ekonomice mohl nabýt nového významu, řekl. Reakce na vývoj musí být uměřená a promyšlená. Jako vzor pro spolupráci v Evropě, který vedl k dobrému výsledku, jmenoval reakci na energetickou krizi v minulém roce a pomoc Ukrajině.

Takzvaná Zelená dohoda pro Evropu (Green Deal) je pro šéfku Evropské komise prioritou od jejího nástupu do funkce v roce 2019. Boj s klimatickými změnami tehdy označila za existenční otázku, která si žádá okamžité řešení. Dohoda se týká přechodu EU k obnovitelným zdrojům energií, jejímž základem je sada klimatických norem označovaná jako Fit for 55. Dalším krokem Evropské komise má být otevření diskuse o snížení emisí skleníkových plynů do roku 2040. Ten by měla EK představit v první polovině příštího roku. Podle Fialy je třeba ho prodiskutovat.

V souvislosti s pozicí Česka v jednáních o evropské budoucnosti Fiala zmínil i aktuální kompromis v jednáních o podobě nové emisní normy Euro 7. Ministři Evropské unie zodpovědní za konkurenceschopnost dokument schválili v pondělí a český ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vyjednaný kompromis označil za velký úspěch. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu a rovněž se podařilo dojednat delší čas na zavedení normy.

K českým podnikatelům, kterým je konference určena, Fiala směřoval výzvu k zapojení se do strategických změn. Zmínil nedávno formulované ambice vlády podporovat rozvoj infrastruktury, jaderné energetiky, těžby a využívání lithia, čipů a trendů v informačních technologiích.

Hospodářská komora, Svaz průmyslu a dopravy a Konfederace zaměstnavatelských svazů zpracovaly analýzu současné situace v ČR z pohledu podnikatelů, z níž mimo jiné vyplynulo, že Česko má rozvinutou průmyslovou základnu s mezinárodním propojením, ale její největší bolestí je v porovnání s ostatními státy vysoká energetická náročnost. Hrozbou pro celou ekonomiku je tak ztráta konkurenceschopnosti v důsledku vyšších cen energií. Tento stav ale skýtá i příležitost, kterou je vývoj technologií snižujících energetickou, materiálovou a uhlíkovou náročnost tradičních odvětví, dodali podnikatelé. 

Von der Leyenová v Praze ocenila podíl ČR na prosazení zelené legislativy

Von der Leyenová na konferenci Green Deal Summit ocenila podíl českého předsednictví v Radě EU na schvalování balíku klimatických norem Fit for 55. S klimatickou Zelenou dohodou stojí podle ní Evropa na české straně. Evropské firmy jsou připravené inovovat, potřebují ale předvídatelné prostředí, aby mohly do novinek investovat. Zelená dohoda podle ní takovou předvídatelnost zajišťuje.

„Za vašeho předsednictví v Evropské unii jste sehráli klíčovou roli ve schválení Fit for 55, což je hlavní pilíř Green Dealu,“ uvedla dnes von der Leyenová. Na legislativu podle ní čekaly evropské firmy, aby dostaly jasný směr, kterým se mají vydat. „Evropské podniky vyvíjejí nové nápady a řešení. Co potřebují zvýšit, je předvídatelnost plánování svých investic. Jasnou trasu, která udává směr jízdy. A to je přesně to, co přináší Zelená dohoda,“ dodala.

Země EU další část balíku klimatických norem Fit for 55 definitivně schválily letos v dubnu. Také s jejich pomocí chtějí do konce desetiletí významně omezit emise skleníkových plynů. Vize klimatické neutrality evropského kontinentu do roku 2050 je podle předsedkyně Evropské komise možná i díky Česku.

Budoucími výzvami pro unii jsou ceny energií, neférové výhody zahraničních výrobců či některé povolovací procesy, zmínila von der Leyenová. S loňskou energetickou krizí se podle ní unie vypořádala díky tomu, že zůstala jednotná. „Ale ceny, které platíme za energie, jsou stále vyšší než na jiných světadílech, což sráží naši globální konkurenceschopnost,“ uvedla. Řešení je podle ní na dosah, protože pokračování dosavadního růstu podílu obnovitelných zdrojů brzy zajistí Evropě ochranu před vysokými cenami dovážených fosilních paliv, míní.

Dalším problémem jsou neférové podpory zahraničních výrobků, doplnila von der Leyenová. „Evropské společnosti příliš často čelí konkurenci silně dotovaných zahraničních hráčů. České automobilky masivně investují do nových řad elektromobilů. Globální trhy jsou ale zároveň zaplaveny levnými čínskými elektromobily, za jejichž nízkou cenou stojí obrovské státní dotace,“ uvedla.

Česko je zemí, kde se vždy prolínaly tradiční a moderní věci, minulost a budoucnost, konstatovala šéfka komise. „Máte vše, co potřebujete, abyste byli evropským lídrem v čisté ekonomice zítřka - silnou průmyslovou základnu a vynalézavost. Využijme příležitosti Zelené dohody. Budoucnost českého průmyslu je ve vašich rukou,“ řekla účastníkům konference. 

Fosilní paliva jsou jedem nejen pro jednotlivce, ale klima celé planety, zdůraznila šéfka komise. „Green Deal vyvstal z potřeby chránit lidi i planetu. Je ale zároveň postavený tak, aby položil základy pro budoucí prosperitu,“ uvedla. Se Zelenou dohodou je Evropa na české straně, zdůraznila von der Leyenová. „V českém průmyslu je obrovský potenciál, tato země vynálezců a inovátorů byla po staletí tepajícím srdcem evropské výroby,“ uvedla.

Šéfka komise zmínila několik českých podniků a jejich ekologické aktivity. Ocenila zavedení prvního autobusu poháněného vodíkem od společnosti Škoda na pražské lince 170, ale také představení prototypu nákladního automobilu Tatra s pohonem na vodík. Ten by se mohl začít v Kopřivnici na Novojičínsku testovat na podzim a do výroby se dostat koncem roku 2025 nebo v roce 2026.

Klimatických plánů se podle šéfky komise nemusejí obávat ani obyvatelé českých regionů zaměřených na těžbu uhlí. „Vím, že v uhelném sektoru pracují tisíce lidí. Proto jsme v rámci Zelené dohody stanovili jako nejvyšší prioritu investice do těchto regionů,“ zdůraznila.

Zdroje: