Británie odloží zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory o pět let
Britský premiér Rishi Sunak dnes oznámil, že Británie posouvá plánovaný termín zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory z roku 2030 na rok 2035. Uvolnění se má týkat také postupné výměny domácích plynových kotlů za tepelná čerpadla, dosud plánované do roku 2035. Cíl uhlíkové neutrality do roku 2050 nadále platí, ujistil Sunak v dnešním projevu.
Britský ministerský předseda zdůvodnil změnu v cestě k dosažení klimatických cílů tím, že ty dosavadní zatěžovaly „nepřijatelnými náklady“ obyčejné lidi. Na tiskové konferenci později odmítl, že by šlo o změkčování samotných klimatických závazků. „Myšlenka, že rozmělňujeme své cíle, je zkrátka mylná,“ řekl.
Premiér v projevu ujistil, že Británie dodrží svůj slib snížit emise skleníkových plynů na takzvanou čistou nulu do roku 2050, ale učiní tak podle něj „lepším, přiměřenějším způsobem“.
Sunak dnes argumentoval, že Británie je „napřed před kteroukoli jinou zemí světa“ v přechodu na zelenou ekonomiku, ale upozornil, že příliš rychlé změny by hrozily „ztrátou souhlasu Britů“.
„Jak může být správné teď říkat britským občanům, aby obětovali ještě více než ostatní?“ řekl Sunak. Dodal, že jeho vláda nebude zavádět nové daně, které by lidi odrazovaly od létání, nebude zakazovat novou těžbu ropy a plynu v Severním moři, ani nebude žádnou domácnost nutit k opatřením na zvýšení energetické účinnosti.
Premiér rovněž oznámil, že vláda brzy ohlásí reformy v oblasti britské strategie rozvoje energetické infrastruktury.
Dnešní očekávané oznámení rozhněvalo ekologické organizace, opoziční politiky i část britského průmyslu, ale potěšilo ty, kteří se obávali nákladů přechodu na obnovitelné zdroje energie.
„Dnes jde o projev slabosti zoufalého, bezcílného premiéra, který tančí podle malé menšiny v jeho straně,“ komentoval krok expert opozičních labouristů na energetickou bezpečnost a bývalý předseda strany Ed Miliband. Podle něj odklad ukončení prodeje benzinových a dieselových automobilů zatíží rodiny dalšími miliardami nákladů a poškodí důvěru investorů v Británii.
Jihokorejská automobilka Kia uvedla, že krok Británie by mohl způsobit zmatek v odvětví i mezi spotřebiteli a narušit dodavatelské řetězce. Krok podle ní „mění složitá jednání v dodavatelských řetězcích a produktové plánování“.
„Opuštění těchto cílů a odkládání kroků, které nás mají přivést k čisté nule, je nesrozumitelné v době, kdy jiné země prudce zvyšují své úsilí o nalákání výrob a pracovních míst budoucnosti,“ řekla šéfka britské pobočky Světového fondu na ochranu přírody (WWF) Tanya Steelová.
Expert na energetiku z pravicově orientovaného ekonomického institutu IEA Andy Mayer naopak krok britské vlády uvítal. „Vládní politiky jako zákaz benzinových a dieselových automobilů a plynových kotlů zašly příliš daleko v tom, že ubližují rodinám a podnikům za minimální zisk pro životní prostředí,“ řekl Mayer.
Prodej aut v EU v srpnu vzrostl o 21 procent, vzrostl potřinácté po sobě
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v srpnu zvýšil o 21 procent na 787 626 vozů. I když srpen bývá tradičně slabším měsícem, prodej vzrostl už třináctý měsíc po sobě. Podíl plně elektrických vozů poprvé přesáhl 20 procent, podruhé v tomto roce překonal diesely a stal se třetí nejoblíbenější volbou pro zájemce o nová auta. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Prodej aut v České republice se zvýšil o 12,9 procenta.
Od ledna do srpna se počet registrací nových aut v EU zvýšil o 17,9 procenta na 7,1 milionu vozů. Navzdory meziročnímu zlepšení ale trh stále zaostává za úrovní před pandemií. V roce 2019, který byl poslední nepoznamenaný pandemií, se ve stejném období prodalo zhruba devět milionů aut.
Registrace plně elektrických vozů v EU v srpnu vzrostly o 118,1 procenta na 165 165 kusů, což představuje 21 procent trhu. Celkově se prodej těchto aut zvýšil o 62,7 procenta, přičemž od ledna do srpna byl zaregistrován téměř jeden milion těchto vozů.
Naopak trh s dieselovými automobily v EU v srpnu pokračoval v poklesu, navzdory růstu v Německu a ve střední a východní Evropě se snížil o šest procent. Podíl dieselových vozů na trhu nyní dosahuje 12,5 procenta, což je méně než 16,1 procenta v srpnu loňského roku.
Automobilka Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v srpnu zvýšila prodej v zemích EU meziročně o 23,3 procenta na 44 415 vozů. Podíl této značky na unijním trhu se tak zvýšil na 5,6 procenta z 5,5 procenta před rokem, uvedla ACEA.
Největší evropská automobilka Volkswagen zvýšila v srpnu prodej o 21,2 procenta na 209 548 aut. Volkswagen měl na trhu v EU podíl 26,6 procenta.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,230 | 25,350 |
USD | 23,970 | 24,150 |