Dnes je čtvrtek 10. dubna 2025., Svátek má Darja
Počasí dnes 8°C Skoro zataženo

Dior 'vykradl' rumunské kroje. Místní umělci si na tom postavili živnost

Dior 'vykradl' rumunské kroje. Místní umělci si na tom postavili živnost
Dior se "inspiroval" tradiční rumunskou vestou cojocel binsenesc | zdroj: Profimedia

Vyšívaná vesta z ovčí kůže zamířila na přehlídková mola. Dior si součást tradičního rumunského kroje "vypůjčil" do své kolekce. Místo kritiky se ale místní lidové umělci radují - objednávky se jim jen hrnou. Ručně vyšívaná vesta totiž i přes cenu v přepočtu zhruba 13 tisíc korun stojí mnohem méně než ta zkopírovaná luxusní značkou. 

Lidoví umělci v rumunské župě Bihor nejprve žasli, když objevili v kolekci francouzské luxusní značky Dior oblečení přesně kopírující jejich tradiční oděv. 

Modelka slavné značky byla skutečně oblečena v katalogu pro podzim a zimu loňského roku do cojocel binsenesc, vesty bez rukávů z ovčí kůže vyzdobené vyšíváním v živých barvách a lemované černou kožešinou, kterou nosívali předkové při slavnostních příležitostech.

 

"Dala jsem tehdy na facebook svůj první komentář, v němž jsem děkovala značce Dior za to, že využila tohoto krásného kusu oblečení," svěřuje se dvaapadesátiletá vyšívačka Dorina Hanzaová. Ona a další lidoví umělci v tomto regionu na severozápadě Rumunska nebyli jediní, kdo si té podobnosti všimli. Místní média hovořila o skandálu a obviňovala Dior z krádeže.

"Od té doby ji chce mít každý," raduje se Ana Floreaová, animátorka klubu umělců v Beiušu u maďarských hranic. "Vesta od Diora je stoprocentně ta naše," zdůrazňuje.

"Měli říci 'Vypůjčili jsme si ji od rumunského lidu'," namítá Hanzová, ale přesto se z této nečekané popularity cojocelu raduje.

Levnější než "originál od Diora"

Čtyřiačtyřicetiletá Diana Naprodeanová její radost sdílí: "Udělali dobře, že ji zkopírovali, dokazuje to, jak je hezká," říká. Tato knihovnice, která ráda vyšívá, se hned pustila do výroby své první tradiční vesty. A ta už našla kupce: je jím Rumunka žijící v zahraničí, která byla ochotná zaplatit 500 eur (12.900 Kč) za výrobek, který vyžaduje týdny pracného vyšívání. Je to mnohem méně než za vestu od Diora, nicméně tato částka je dost vysoká v poměru k průměrné měsíční mzdě v Rumunsku, která dosahuje v přepočtu 520 eur (13 400 Kč).

"Děkuji vám, Diore, díky vám jsme začali milovat náš tradiční oděv," říká další švadlena z Beiušu, třiatřicetiletá Diana Herdelová. Také ona se chystá šít tyto modely.

Rumunský časopis Beau Monde a reklamní agentura McCann zahájily na internetu kampaň pojmenovanou Bihor Couture a založily internetové stránky, kde je možné si objednávat nejen tyto vesty, ale i vyšívané halenky a tradiční náhrdelníky. Stránky již zhlédl milion lidí a tisícovka zboží již byla objednána.

"Naším cílem je pomáhat lidem z tohoto kraje, zhodnocovat jejich práci a tradice, které mohou zapadnout," říká bývalá šéfredaktorka časopisu Roxana Dobritaová, kterou těší četné objednávky na zboží z Bihoru.

Nevědomé znevážení tradice

Catalin Dobre z agentury McCann i přes tento úspěch soudí, že "módní sektor by měl dělat více pro podporu tradic. Ve světě se módní značky inspirují různými kulturami, aniž by je znaly", říká.

Konzervátor z bukurešťského Lidového rumunského muzea Horatiu Ilea soudí, že obviňovat Diora není správné. "Kultura je živoucí, nápady se volně šíří, tomu nemůžeme zabránit," říká a dodává, že přebírání kultur existuje od antiky.

Namísto kritiky těch, kdo vestu zkopírovali, aniž si to uvědomili nebo aniž požádali o dovolení, by Rumunsko mělo této situace využít a zahájit například propagační kampaň tradičních výrobků.

Ať už jde o plagiát, či nikoli, jeden významný detail obyvatelům Bihoru neunikl: vesta, kterou na sobě měla pařížská modelka, měla motivy vyhrazené pouze mužům.

"Na zádech je vyšit falický symbol a takovou vestu smějí nosit jen muži ve věku plodnosti," zdůrazňuje ředitel místního muzea v Beiušu Cristian Tota. "Podle tradice není možné, aby takovou vestu pro muže nosila žena," přidává se paní Hanzaová a dodává, že jde o znevážení a svatokrádež. To si nepochybně francouzská značka neuvědomila, říká.

Zdroje: