Francouzi se pokusí nahodit německý blesk. Má ještě Opel vůbec šanci?

MAGAZÍN - Komentáře autor: red

Německá automobilka Opel přešla pod francouzskou skupinu PSG. Pomůže jí francouzské spojenectví dostat se zase na výsluní automobilového průmyslu? 

Opel a PSA

Opel a PSA,zdroj: Profimedia.cz

Fritz Lagraff, zaměstnanec německé automobilky Opel, chce stejně jako jeho četní kolegové věřit, že koupě Opelu francouzským PSA vrátí značce lesk. "Mám instinktivní dojem, že to bude spíše pozitivní," cituje Lagraffa agentura AFP. 

V pondělí se v Rüsselheimu na západě Německa jako obvykle blíží klidným krokem k vysokým ocelovým budovám, kde Opel sídlí, hrozny zaměstnanců. V pozadí se zvedá vysoká věž z červených cihel, přezdívaná Blitz. Blesk je symbol značky.

Nezdá se, že by něco narušovalo denní rutinu na tomto rozsáhlém prostoru, který před pár hodinami přešel pod francouzskou vlajku.

Skupina PSA oznámila převzetí Opelu/Vauxhallu. Operace by měla francouzskou skupinu přeměnit na "evropského šampióna" a dát ztrátové pobočce General Motors (GM) druhou šanci.

"Je to nový začátek," tvrdí při odchodu z informační schůzky, kterou podnikový výbor uspořádal ráno v jednom z obřích hangárů, třiapadesátiletý Fritz Lagraff, zaměstnaný v marketingovém oddělení Opelu.

"Značka Opel se zase vzmůže, jinak by ji nekoupili. Pokud se půjde tímto směrem, nedělám si velké starosti a sklenici vidím spíše z poloviny plnou," dodává Lagraff.

"Ještě dnes ráno někteří nevěřili, že se koupě ze strany PSA uskuteční, ale celkově jsme zprávu přijali spíše dobře, doufáme, že pod vedením PSA konečně získáme perspektivu a jasnou vizi, " svěřuje se AFP designér Opelu, který chce zůstat v anonymitě.

Jak nahodit německý blesk

Navzdory nadějím zůstává personál opatrný, protože dlouhodobé plány PSA jsou nejasné, zvláště pokud jde o platy a pracovní místa. Jen hrstka zaměstnanců je ochotna vystoupit před desítkou novinářů shromážděných před východem z konstrukční haly.

"Radovat se nemohu, ale nemohu ani vidět věci negativně. Je mi 58, pro mě je to asi dobré, uvidíme, co to přinese pro mladé," prohlašuje dělník v modrém pracovním oblečení, který jako většina jeho kolegů odmítá uvést své jméno.

"Dohody o platech platí až do roku 2018, ostatní se ještě bude muset projednat, než dojde na závěrečné podpisy," zdůrazňuje tento zaměstnanec a následně se připojuje k dlouhým zástupům kolegů, kteří se vracejí na svá pracovní místa.

"Jsme samozřejmě znejistělí," přidává se jiný dělník oblečený do tmavých pracovních kalhot a do vesty s reflexními prvky, který se jako mnozí další do příštích let pod PSA bojí úsporných opatření a propouštění.

Opel založil v roce 1862 Adam Opel, podnik vyráběl šicí stroje, pak kola a v roce 1899 se pustil do automobilů. Po desítky let byl největším výrobcem aut v Německu, než ho předehnal Volkswagen, od roku 1929 přešel pod General Motors (GM).

Jenže od roku 1999 značka se symbolem blesku a její britské dvojče Vauxhall už nevydělávají. Za posledních 16 let tak svého majitele GM již přišly na 15 miliard dolarů (383 miliard Kč).

"Spolupráce s GM nebyla nikdy jednoduchá, nedá se říct, že by se o Opel moc starali. Doufáme, že s PSA to bude rovnější vztah, Opel má opravdu šanci dostat se rychle do zisku, pokud k tomu dostane prostředky," ujišťuje stejný designér.

"Převládá všeobecný pocit, že je to možnost, jak stroj nahodit, ale kolegové ve výrobě se bojí, pro ně by to mohlo být komplikovanější."

Tagy: zahraničí automobilový průmysl světová ekonomika

Zdroje: ČTK,AFP