Soumrak osobních aut jako symbolu prosperity? Budoucností je sdílená přeprava

MAGAZÍN - Magazín autor: Jan Horčík

Jak uděláte během sedmi let z ničeho firmu v hodnotě vyšší, než je roční rozpočet České republiky? Rozhodnete se změnit svět a ukážete, že na to máte.

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek,zdroj: Profimedia.cz

Uber je dnes firma s odhadovanou hodnotou 70 mld. dolarů, tedy asi 1,75 bilionu korun. Založili ji v roce 2009 v San Francisku (kde jinde) Travis Kalanick a Garret Camp. Camp je také spoluzakladatel známého webu StumbleUpon. Kalanick zase od konce 90. let podnikal v oblasti peer-to-peer služeb. Není také bez zajímavosti, že Kalanickova rodina má české a rakouské kořeny.

Ve zmíněném roce 2009 tato dvojice přišla s mobilní aplikací Uber umožňující propojit pasažéry a řidiče. Původně byla určena pro zájemce o limuzíny, ale v roce 2012 se otevřela všem. Taxikářem se najednou díky Uberu mohl stát každý. A kdokoliv se smartphonem v ruce si mohl rychle, snadno a často i levně přivolat "taxík".

Řidiči klasické taxislužby pochopitelně začali zuřit - celosvětově. Došlo i na fyzické potyčky, třeba ve Francii. Jenže pokrok nezastavíš, a už vůbec ne ocelovou tyčí, baseballovou pálkou nebo zapáleným autem.

Uber je nová platforma pro osobní mobilitu. Vlastně je to "jen" mobilní aplikace, která zajišťuje propojení zájemce o jízdu s řidičem. Skrze Uber probíhá i placení, a tak je snadné strhnout si 25 procent z ceny jízdného pro sebe. I díky tomu by měl mít Uber v roce 2016 čisté příjmy kolem 4 mld. dolarů. Ambice Kalanicka a jeho party jdou ale výrazně dál a výš.

Revoluce osobní dopravy

Kalanick veřejně prohlašuje, že jeho cílem není jen narušit trh taxislužeb, nýbrž zcela proměnit vztah lidí k osobní mobilitě. Sdílení jízd musí být natolik levné, snadné a příjemné, že se pro lidi ve městech stane reálnou alternativou k vlastnímu autu.

Už dnes se mladí lidé ve městech autům často spíše vyhýbají. Auto pomalu ztrácí pompézní auru statusového symbolu. Přeměňuje se na pouhý nástroj přepravy, kterým ostatně vždy bylo - než z něj automobilky udělaly velký plechový klenot.

Masivní urbanizace navíc žene do měst stále více lidí. Na příkladu Číny je jasně vidět, že osobní automobil není to správné řešení pro dopravu v obrovských aglomeracích. Ani kdyby šlo ve 100 procentech případů o elektromobily. Tolik aut se prostě na silnice nevejde a dvou či vícepatrové silnice jdou dost drahé a nepraktické.

Svět podle Uberu

Ve světě podle Uberu je všechno jinak - obyvatelé měst auta nevlastní, ale přivolávají si je vždy, kdy je potřebují. Výsledné náklady jsou navíc výrazně nižší, než vůz vlastnili (nemusí platit za parkování, servis, pojištění, pohonné hmoty).

Že to funguje, ukazuje nejen Uber, ale také služby jako Autolib ve Francii nebo car2go v desítkách světových metropolí. Nedávno Uber pronikl také do rozvozu potravin a balíčků. A chystá se ještě dál. Koupil firmu Otto, která vyrábí systém autonomního (robotického) řízení pro nákladní auta. V současné době zkouší Uber v Pittsburghu malou flotilu robotických aut.

Sdílení robotických aut může snížit počet osobních vozů na ulicích o 80 až 90 procent, jak nedávno zjistila studie OECD. Uber si chce vybudovat vůdčí postavení na trhu a formovat budoucnost dopravy. 

Je totiž o co stát. Zatímco trh s online reklamou, kde působí firmy jako Google či Facebook, má roční hodnotu asi 175 mld. dolarů, osobní mobilita je trh v hodnotě 10 bilionů dolarů! Žádný div, že spolu s Uberem ve stejném kolbišti zápasí takové firmy jako Apple a Google, přímý konkurent Lyft, čínská obdoba Didi Chuxing, a spousta dalších - malých i velkých.

Naopak světové automobilky si tohoto trendu teprve začínají všímat a hledají nová partnerství. Jedno takové právě nedávno uzavřelo s Uberem Volvo. 

Trable na Východě

Pro Uber ale není všechno jen růžové. Nedávno se musel stáhnout z Číny. Lépe řečeno: spojit své tamní operace s pekingskou konkurencí Didi Chuxing, kterou zaštiťují dva tamní internetoví giganti Tencent a Alibaba. Letos květnu navíc do Didi Chuxing investoval miliardu dolarů Apple.

Uber měl sice v Číně partnerství s Baidu, ale ani to mu nepomohlo na extrémně nehostinném čínském trhu prorazit. Teď má ale volné ruce i peníze, které dříve utrácel v Číně, a může se zaměřit na jiné, perspektivnější trhy jako je Indie nebo Jižní Amerika.

Uber je dnes sice nejhodnotnější start-up světa, ale to nejzajímavější ho teprve čeká. Plánuje například vstup na burzu, který by mohl dosud ztrátovou firmu vynést k nebesům, nebo také položit.

Konkurence také intenzivně vyvíjí robotická auta. Kalanick tvrdí, že pokud se někomu jinému podaří vyvinout plně robotické auto a na něm postavenou službu sdílení aut dřív, mohlo by to pro Uber znamenat zkázu. Na tom dnes intenzivně pracuje například Tesla, ale i GM.

Tagy: Česko zahraničí domácí moderní technologie automobilový průmysl média a internet obchod a služby silniční doprava inovace a technologie

Zdroje: Vlastní