O manipulaci VW s emisemi vím až z médií, řekla Merkelová vyšetřovací komisi

AKTUALITA - Aktuality autor: luk

Německá kancléřka Angela Merkelová se o manipulacích automobilky Volkswagen s emisemi dozvěděla až z médií v září 2015. Řekla to dnes v Berlíně parlamentní vyšetřovací komisi, která se skandálem největšího německého výrobce aut zabývá. Vznikla loni v létě a zatím vyslechla téměř sedm desítek svědků a odborníků.

Angela Merkelová před parlamentní vyšetřovací komisí

Angela Merkelová před parlamentní vyšetřovací komisí,zdroj: Profimedia.cz

Volkswagen v září 2015 přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Při jízdě produkují auta výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se mimo jiné týká asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto. Skandál vedl k prudkému poklesu ceny akcií Volkswagenu a náklady spojené s jeho urovnáním těžce zasáhly hospodářské výsledky podniku. Skupina utrpěla rekordní celoroční čistou ztrátu 1,6 miliardy eur po zisku téměř 11 miliard eur v předešlém roce.

Merkelová, která je prozatím posledním svědkem před vyšetřovací komisí, uvedla, že se o problému dozvěděla 19. září 2015. Posléze ji informoval také ministr dopravy Alexander Dobrindt, kterého podle svých slov vyzvala, aby přispěl k objasnění případu.

Otázka, kdy se politici či představitelé Volkswagenu o manipulacích dozvěděli, padla při zasedáních vyšetřovací komise opakovaně. Panuje totiž podezření, že například někdejší šéf automobilky Martin Winterkorn o problému věděl dříve, než připouští. Z podvodu Winterkorna podezřívá také německá prokuratura, která se případem zabývá.

Právě s Winterkornem se Merkelová krátce předtím, než skandál propukl, setkala na automobilovém veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem, který navštěvuje pravidelně. Je proto pravděpodobné, že se jí členové komise budou ptát i na tuto schůzku, jakož i na další setkání s Winterkornem.

Volkswagen stanovil limity na odměny šéfa a nejvyšších manažerů

Dozorčí rada německé automobilové skupiny Volkswagen stanovila koncem února maximální limity na platy a odměny nejvyšších manažerů. Chce tím předejít další kritice, která se na vedení skupiny snesla loni kvůli odměnám za rok 2015, kdy se automobilka kvůli emisnímu skandálu propadla do rekordní ztráty. Podle nových pravidel si bude generální ředitel Volkswagenu moci vydělat za rok nejvíce deset milionů eur (270 milionů Kč). Dalším vrcholným manažerům dozorčí rada stanovila strop na 5,5 milionu eur.

Volkswagen se stal terčem kritiky německé veřejnosti a svých akcionářů poté, co jeho manažeři jen neochotně přijali snížení prémií za rok 2015 o zhruba 30 procent z původní výše, která odrážela výkonnost posledních dvou let. Bývalý šéf Winterkorn dostal za rok 2015 celkem 7,3 milionu eur, z toho dvě třetiny tvořily prémie. Odměny manažerů za loňský rok zveřejní Volkswagen 14. března.

Skupina chce nyní přenést důraz z prémií na pevný plat a podmínky pro udělování ročních odměn se zpřísní. Manažeři ztratí roční prémie, pokud provozní zisk společnosti zůstane pod hranicí devíti miliard eur ve srovnání s nynější úrovní pěti miliard eur. Rentabilita tržeb musí přitom být nejméně čtyři procenta, uvedla firma podle agentury Reuters.

Volkswagen srazil odměny manažerům už v minulosti. V roce 2009 platy výkonných manažerů snížil o 60 procent, protože zisk skupiny se propadl o 80 procent. V roce 2012 omezila společnost roční prémie pro generálního ředitele a nejvyšší vedení.

Tagy: Německo zahraničí emise skandály automobilový průmysl Volkswagen

Zdroje: ČTK