Automobilový bod zlomu: Budoucnost je elektrická, potvrdila Paříž
Mondial de l'Automobile 2016 neboli pařížský autosalon se jednou za rok střídá s tím frankfurtským. Kromě Ženevy jde o nejvýznamnější svátek automobilismu v Evropě. Letošní výstava opět názorně ukázala, že auta na elektřinu jsou pomalu ale jistě nastupující budoucností.
V Evropě i v USA už jezdí přes půl milionu aut do zásuvky. Ve srovnání s celkovým počtem vozů je to zatím poměrně nízké číslo. Důležitý je ale trend, a ten je jednoznačně rostoucí. Každý rok se aut na baterky prodá víc a víc, obvykle o desítky procent. Jen málokterý segment automobilového trhu zažívá takový růst.
Elektrická auta jsou součástí energetické revoluce, kterou dnes prochází vyspělý svět. LED žárovky, větrné, sluneční, mořské elektrárny, šetrné spotřebiče, domácí baterie pro ukládání elektřiny a v neposlední řadě elektromobily a plug-in hybridy. To vše pomalu, ale jistě mění svět kolem nás.
CO TO JE ELEKTROMOBIL?
Zjednodušeně řečeno jde o auto na baterky. Nemá spalovací motor ani nádrž, místo nich využívá elektromotor a velkou baterii s kapacitou v řádu desítek kWh. Pro srovnání: průměrný český dům denně spotřebuje asi 5 kWh. Elektromobil se liší od hybridů a plug-in hybridů - ty si ponechávají spalovací motor i nádrž, ale doplňují je menší baterií a elektromotorem, aby alespoň část cesty mohly ujet pouze na elektřinu.
Prakticky každá významná automobilka letos na autosalonu v Paříži ukázala nějaký typ elektrického auta. A zdaleka už to nejsou jen líbivé koncepty prapodivných futuristických tvarů jako před šesti, sedmi lety. Většina automobilek vystavovala auta, která se také skutečně vyrábějí a prodávají.
Přelomovým debutem letošního pařížského autosalonu se stal vůz Opel Ampera-e. Elektromobil s "papírovým" (normovaným ) dojezdem přes 500 km a reálným dojezdem asi 380 km je vlastně evropská verze Chevroletu Bolt, který jde v USA na trh už koncem roku. Ampera-e se v Evropě objeví od ledna s cenou kolem 1,3 mil. Kč. Jde o první auto na baterky s takto zajímavým poměrem cena/dojezd.
Dosud světu elektromobility vládla Tesla s luxusními, ale drahými vozy Tesla Model S a Model X. Ty sice ujedou třeba i 500-600 km na jedno nabití, ale stojí od 2,5 milionu víc. Na opačném konci spektra pak stojí elektromobily jako Nissan Leaf (nejprodávanější elektromobil na světě), Volkswagen e-Golf či Kia Soul EV s cenou od 700 000 korun do milionu, ale s dojezdy kolem 200 km. I Tesla připravuje svůj "levný" elektromobil, Model 3, ale až na konec příštího roku.
Opel Ampera-e/Chevrolet Bolt značí příchod elektromobilů s relativně přijatelnou cenou a s dostatečným dojezdem. Očekává se, že právě tato auta konečně pořádně nastartují prodeje elektromobilů v USA i Evropě a výrazně podpoří už tak slušný každoroční růst.
Dalším, kdo ukázal nový elektromobil ,byl německý koncern Daimler. Představil studii Mercedes-Benz Generation EQ, což je nejen zcela nový vůz, ale i nová samostatná značka EQ určená pouze pro elektrická auta Daimleru.
Pohledné SUV vypadá docela futuristicky, ale podle zástupců Daimleru je výrobním pásům továren blíž, než si myslíme. Ostatně, sám velký šéf koncernu Daimler Dieter Zetsche potvrdil, že "v elektromobilitě je budoucnost". Ještě před pár lety přitom to samé tvrdil o vodíku, tak uvidíme.
Bod zlomu
Autosalon Paříž jasně ukázal, že se nacházíme ve zlomovém okamžiku. První generace elektromobilů jako je Nissan Leaf, Renault Zoe či Volkswagen e-Golf pomalu dosluhuje. Automobilky je proto musí inovovat - především do nich montovat větší baterie. Jako třeba Renault, který ukázal svůj starší elektromobil Zoe s novou 41kWh baterií a dojezdem přes 300 km. Ale především, poučeny aktuálním vývojem, musí automobilky myslet na budoucnost.
Nejlépe to bylo vidět na největší světové automobilce, Volkswagenu, která totiž v Paříži ukázala jak vylepšený elektromobil e-Golf s větší baterkou (35 kWh) i dojezdem (300 km), tak koncept elektromobilu budoucnosti pojmenovaný tajemně "I.D". Jde o auto postavené na nové architektuře MEB určené exkluzivně pro elektromobily.
Od starších elektromobilů VW se liší tím, že má baterii umístěnou přímo v podvozku. Díky tomu má vůz nižší těžiště, lepší stabilitu a baterie může mít vyšší kapacitu. Není to ovšem nic revolučního, Tesla stejnou konstrukci využívá u svých od samého začátku. I.D. má jít na trh už v roce 2020 a nabídnout dojezd až 600 km. O pět let později pak prý VW přidá ještě plně robotické řízení. Prostě do auta nasednete, řeknete kam chcete jet a ono vás tam samo odveze.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 5.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,210 | 25,350 |
USD | 23,220 | 23,400 |