Jak poslat fosilní auta k šípku? Pomocí zvukových efektů!

MAGAZÍN - Magazín autor: Jan Horčík

Zkušený motorista dokáže rozeznat dieselový motor od benzinového. Opravdoví machři odhadnou i počet válců. V budoucnosti ale bude podle zvuku možné určovat dokonce i značku auta.

Na rozdíl od fosilních vozů se u elektroaut musí zvuk vyrábět uměle. Ilustrační snímek

Na rozdíl od fosilních vozů se u elektroaut musí zvuk vyrábět uměle. Ilustrační snímek,zdroj: ThinkStock

Zvuk je často opomíjenou, avšak překvapivě významnou součástí nových technologií. Kde bychom dnes byli bez tak ikonických zvuků, jako je úvodní melodie Windows 95 od Briana Ena, zvuk startujícího počítače Macbook (až do jejich nejnovější aktualizace) nebo telefonů značky Nokia.

Ikonické zvuky dnes pomáhají s identifikací značek i mimo svět technologií, jako je tomu třeba v případě úvodní znělky pořadů z produkce HBO. Říká se tomu "zvukový branding". Aktuální vývoj naznačuje, že v blízké budoucnosti bude takto možné rozeznávat také různé značky aut, která kolem vás budou na ulici projíždět. Pokud tedy budou jezdit na elektřinu.

S elektromobily se to má totiž tak, že jsou velmi tiché. Elektromotor a baterie ani po prudkém sešlápnutí "plynového" pedálu nevydají obvyklý ryk, na který jsme zvyklí z běžných fosilních vozů. Prostě vás v tichosti vystřelí kupředu.

To s sebou pochopitelně nese jistá nebezpečí. Zejména pro chodce, cyklisty a další účastníky silničního provozu neuzavřené v kokové skořápce může být problematické vůbec zaznamenat auto ve svém okolí. Podobně obtížné může být v případě elektromobilu získat jistotu, že auto před přechodem, který se chystáte přejít, skutečně brzdí a vám se to z vašeho zorného úhlu jen nezdá.

Jak bude znít budoucnost?

Abychom byli féroví, je nutné jedním dechem dodat, že od rychlosti asi 25 km/h už je zvuk vycházející od pneumatik natolik hlasitý, že si ho každý člověk s dobrým sluchem bez problémů všimne. Jenže i v nižších rychlostech může být dvoutunová ocelová krabice nebezpečná svému okolí.

V Americe proto například od roku 2018 a v Evropské unii nejspíš od roku 2019 bude muset být každý elektromobil vybaven umělým generátorem zvuku - jednoduše řečeno reproduktorem, který bude vyluzovat umělý zvuk, aby se auto dalo bez problému zaznamenat i v nízkých rychlostech. Řada elektromobilů tuto funkci nabízí už dnes.

Vytvořit takový zvuk ovšem není jednoduché, své o tom vědí třeba v Audi. Německá automobilka přistoupila k výrobě zvuku pro svůj sportovní elektromobil Audi R8 e-tron s pověstnou německou precizností. Dokonce snad až vědeckou přesností.

Přizvala si k tomu profesionálního zvukového inženýra a skladatele Rudolfa Halbmeira a dvojici dalších výzkumníků, kteří zvuk rozjíždějícího a zastavujícího se elektroauta cizelovali tak dlouho, až nakonec přišli s futuristickým zvukem velmi podobným obvyklé představě o tom, jak by asi měla znít vesmírná loď - kdyby bylo ve vesmíru něco slyšet.

Podobně futuristických melodií si mohou pravidelně užívat návštěvníci závodů šampionátu elektrických formulí Formula E, kteří si napoprvé nejspíš připadají jako na závodech kluzáků z Hvězdných válek.

Dobrý zvukový design je velmi komplexní záležitost, která často může minimálně spoluurčovat úspěch a neúspěch daného produktu. V případě elektromobilů pak tento obor nabízí zcela novou možnost vzájemného odlišení se pro jednotlivé výrobce aut.

Svět budoucnosti bude nejspíš o dost tišší, než ten dnešní, ale zároveň nabídne mnohem barvitější paletu různých zvuků, které můžeme na ulici potkat. S tím jak se technologie stává čím dál tím běžnější a méně viditelnou součástí našich životů, bude zvuk a zvuková komunikace nabývat na důležitosti.

Autor je šéfredaktor www.hybrid.cz

Tagy: zahraničí domácí moderní technologie automobilový průmysl inovace a technologie ekologie a ochrana životního prostředí

Zdroje: Vlastní