Komentář: Zelení svoji kampaň rozjeli dobře, šlapou si ale po štěstí
Strana zelených by ráda pronikla do sněmovny. Priority pro svou kampaň vybrala dobře i její zahájení se povedlo. Kouzlo se ovšem skrývá v detailu. Rozhodující je dojem, který Zelení vyvolávají navenek. Drobné lapsy se jí mohou vymstít.
Zelení zahájili předvolební kampaň. Představili své programové priority, lídry kandidátek i volební program. Mezi prioritami najdeme například zvýšení nástupních platů učitelů, ukončení vývozu zbraní mimo naše spojenecké struktury, požadavek stejně kvalitních potravin v České republice jako v ostatních zemích Evropské unie, ale také ještě větší začlenění Česka do EU, zrychlení výstavby vysokorychlostních i příměstských železničních tratí či digitalizaci státní správy.
Strana zelených také plánuje výstavbu bytů pro dostupné nájemné bydlení, prosadit zákon o sociálním bydlení, podpořit obce v nabídce dostupných sociálních bytů a zastavit současnou praxi exekucí. Chce zavést univerzální starobní důchod minimálně ve výši 10 tisíc korun a zvýšit minimální mzdu na 60 procent mediánové mzdy.
Zelení chtějí rovněž vyrovnat platové podmínky mužů a žen na stejné pozici a zaměřit se na důkladný výběr daní z příjmů od všech podnikatelských subjektů s důrazem na velké nadnárodní společnosti a boj proti daňovým rájům. Rádi by také provedli sociálně spravedlivou ekologickou daňovou reformu, aby ten, kdo znečišťuje životní prostředí, platil i vyšší daně.
Dobře zvolený mix témat
Strana zelených má ambiciózní cíle potvrzující její směřování nalevo od středu. Jedná se však o dobře zvolený mix témat, který může oslovit voliče hledající moderně uvažující politickou stranu, jež myslí na budoucnost, ochranu přírody i sociálně spravedlivou společnost. V tomto smyslu jsou programové priority Zelených vhodně vybrané.
ČTĚTE TAKÉ: Minimální mzda jako zbraň
Samotný velmi propracovaný volební program, který má 91 stran, je pak dokladem toho, že výše zmíněné priority nejsou jen lacinými hesly a marketingovými slogany, ale vyvěrají z hlubšího podhoubí. Strana k nim má podrobnější argumentaci a myslí je vážně. Navíc program Zelených je velmi komplexní a věnuje se všem důležitým oblastem života společnosti.
Hlavní potíž spočívá v tom, že program nestačí. Pokud chce strana uspět a dostat se do poslanecké sněmovny, musí v první řadě zvládnout jeho další prezentaci v průběhu pokračující volební kampaně. Silnou stránkou Zelených je, že se dokážou koncentrovat na jeden moment, na ten se dobře připraví, vše zvládnou a výsledek se povede, ale buď zanedbají nějakou drobnost v jeho prezentaci, která mu zbytečně uškodí, anebo po takto odvedeném výkonu následuje hluché místo, kdy o Zelených není takřka vidu ani slechu.
Zbytečná chyba
V pátek se tak Zeleným podařilo zahájit svoji předvolební kampaň. Zveřejnili priority a volební program, se kterým si zjevně dali velkou práci. Akce se sice mohla uskutečnit dříve a mezi zásadním prohlášením předsedy strany Matěje Stropnického o tom, která témata z volebního programu Zelených vypadnou, a jeho představením nemusela být několikaměsíční mezera, kdy jsme o Zelených skoro nevěděli.
Dejme tomu, že Stropnický chtěl změnu strategie oznámit neprodleně, ale kampaň se podařilo zahájit až nyní. Nemá smysl se k tomu už vracet. Špatně se však chápe to, že když si Zelení dali na představení volebního programu a lídrů a lídryň tak záležet a vlastně se jim to i povedlo, proč na facebookovém profilu strany pak několik dní visí záznam ze zahájení kampaně, na jehož začátku skoro dvě minuty sledujeme něčí pozadí, které se před námi míhá, slyšíme šum, nic se neděje, dotyčný se zády k nám pohybuje a vysvětluje něco lídrům a lídryním kandidátek.
Proč si Zelení nemohli dát na Facebook video, které by začínalo skutečným začátkem? Proč musíme necelé dvě minuty sledovat, co se děje na pódiu, než promluvila první vystupující? Možná je to detail, ale pokud má dané video více než 14 tisíc zhlédnutí, Zelení se aktivně snaží o jeho propagaci, dokonce příspěvek s ním sponzorují, aby se šířil, pak se skutečně jedná o zbytečnou chybu, která kazí celkový dojem. Je to sice opravdu drobnost, ale ve skutečnosti vypovídá o tom hlavním, co nakonec rozhodne, zda se Zelení do sněmovny dostanou.
ČTĚTE TAKÉ: Panika sociálních demokratů: Co teď bude s ČSSD?
Budoucnost strany určí především to, jakou energii budou Zelení vyzařovat navenek, jestli straníci a lídři a lídryně kandidátních listin budou sami přesvědčeni o tom, že se do sněmovny dostanou a zda o tom dovedou přesvědčit i veřejnost. Zelení mají v mnoha ohledech našlápnuto.
Namísto únavy energie
Mají kvalitní program. Jedničky jejich kandidátek působí svěže a připraveně. Zároveň česká politika je zralá na změnu. Rozhodnutí sociální demokracie cílit v první řadě na konzervativnější levicové voliče, skutečnost, že v čele ČSSD stanul Milan Chovanec, a jeho důraz na držení zbraní jako na ústavní právo otevírá prostor právě pro Zelené. Ti mohou převzít liberálně levicový elektorát sociální demokracie, který by jim v kombinaci s liberálním středem mohl zajistit vstup do sněmovny.
Nesmí si to ale pokazit hloupostmi a působit, jako kdyby byli unavení a vyhořelí z konfliktů ve straně a nekonečného handrkování se. Ve skutečnosti to totiž vypadá tak, že neschopnost ohlídat si, aby video ze zahájení kampaně začínalo začátkem, je důsledek únavy a vyčerpání. Prostě jim už na to nezbývá energie. Něco takového je však vyloučeno. Jestli chtějí Zelení uspět, musí z nich energie prýštit všemi směry.
Pokud chtějí do sněmovny proniknout, měli by být elektronizováni vědomím, že vstup do ní mají nadosah, že se to opravdu stane, stačí si o to jen říct. Ta energie musí být patrná z celé strany, nestačí, když ji bude mít Matěj Stropnický, případně jedničky kandidátek.
Pirátská strana teď žije rozdáváním svých Pirátských listů, Zelení se musí rovněž podobně aktivizovat, být přítomní ve veřejném a mediálním prostoru a nedopustit, aby v jejich kampani nastalo jakékoli prázdné místo. Pouze tak mohou na podzim zasednout do poslaneckých lavic. Šanci mají, leccos hraje ve prospěch Zelených, jen musí trochu zabrat.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.12.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,100 | 25,180 |
USD | 24,000 | 24,120 |