Za co nejvíc utrácejí čeští senioři?

MAGAZÍN - Magazín autor: luk

Čeští senioři se pro obchodníky stávají stále atraktivnější zákaznickou skupinou. Ale za co lidé nad šedesát vlastně utrácejí nejčastěji?

Čeští senioři stále častěji nakupují přes internet

Čeští senioři stále častěji nakupují přes internet, zdroj: Dan Materna / MAFRA / Profimedia

Jako novou výraznou skupinu nakupujících vnímají seniory v posledních letech také e-shopy. S vyšší počítačovou gramotností totiž čím dál častěji lidé nad šedesát let nakupují po internetu, přesto stále preferují kamenné prodejny. Ty pro ně totiž - kromě obstarání potřebného zboží - znamenají i důležitý společenský kontakt s okolím.

Prduchů přibývá - a nakupují

Podle Českého statistického úřadu prudce narůstá počet pracujících důchodců, jen loni jich přibylo přes 17 tisíc. Řada seniorů pak využívá také dalších příjmů, třeba z pronájmů nemovitostí či z dividend. A chodí utrácet - třeba do nákupních center, kde se necítí být tolik osamělí. Tam jsou zkrátka mezi lidmi.

"Nakupující nad 60 let tvoří přibližně pět procent našich zákazníků. Nemíří přitom vždy jen do obchodů, s oblibou navštěvují také kavárny či akce, které se v prostorách centra konají – od výstav až po populární food festivaly," potvrzuje tento trend Jan Borůvka, ředitel brněnské Galerie Vaňkovka.

Totéž samozřejmě platí i pro nákupy potravin, který senioři také částečně chápou jako výplň volného času či jako možnost se socializovat. Samotný nákup tak pro ně nemusí být vždy hlavním důvodem, proč zejména do malé prodejny zamíří. Leckdy si tam chodí prostě jen tak pokecat.

Podle Českého statistického úřadu průměrný český senior utratí až čtvrtinu svého měsíčního důchodu za jídlo. Na potravinách pro sebe přitom spíše šetří, zejména ve prospěch ostatních členů rodiny, zpravidla vnoučat či domácích mazlíčků. Seniory jako zákazníky si pochvalují i prodejci hraček. Za dárky pro vnoučátka utrácejí hlavně babičky.

Nejen jídlo a hračky, ale i knihy a kytky

Mezi zboží, které v obchodech senioři aktivně vyhledávají pro své vlastní potěšení, patří knihy. To potvrzuje i Adam Pýcha, ředitel marketingového oddělení řetězce Knihy Dobrovský. "Knihy jsou sortimentem, který člověka provází po celý život. Dostane-li se náš zákazník do věku, kdy ho můžeme nazývat seniorem, od své vášně, kterou bezesporu knihy pro řadu lidí jsou, neupustí. Naopak má v penzi mnohem více času dohnat své čtenářské resty," vysvětluje.

Jak dodává, také knihy nakupují senioři přes e-shop čím dál tím častěji, internetové knihkupectví Knihy Dobrovský pozoruje nárůst tržeb ve věkové skupině 65+ meziročně až o 50 procent. Starší lidé nepohrdnou téměř žádným literárním žánrem, nejčastěji ale sáhnou po thrilleru či literatuře faktu, naopak nevyhledávají fantasy a takzvané "young adult" tituly.

Poměrně specifickým segmentem pro seniory je nákup květin. Právě starší lidé bývají nejvěrnějšími zákazníky květinářství. Květiny kupují řezané i hrnkové - nejen jako dar k různým příležitostem, ale i na hroby nebo čistě jen sobě pro radost.

Tagy: Česko domácí nákupy senioři česká společnost sociální politika zdraví a životní styl

Zdroje: lesensky.cz