Na šmejdy je stát krátký. Zbraň proti 'lovcům seniorů' má v rukou někdo jiný

MAGAZÍN - Magazín autor: Vojtěch Ondráček

Předražené hrnce, přístroje na výrobu slunečních paprsků, nebo jen obyčejné deky už zruinovaly peněženku i život nejednoho českého důchodce. Lidé, kteří podlehli praktikám takzvaných šmejdů, se ale konečně mohou opřít o nový zákon. I díky němu začaly soudy nekalé prodejce trestat. Problém je, že šmejdi rozšířili svůj bohatý repertoár triků o další kousek, za který by se nestyděl ani David Copperfield.

K boji proti podvodníkům výrazně přispěl dokumentární snímek, který přišel s označením "šmejdi"

K boji proti podvodníkům výrazně přispěl dokumentární snímek, který přišel s označením "šmejdi",zdroj: Profimedia.cz

Kdo by nechtěl hodinky proti infarktu. Nebo přístroj, který léčí jizvy a drobná poranění přírodním slunečním paprskem. Získat nejen tyto zázračné přístroje, ale třeba i polarizační lampu za pouhých 50 tisíc korun, je možné od firmy Bio Natural Medical (BNM). Nebo spíše bylo.

I když na svém webu pořád kouzelné výrobky stále ještě nabízí, společnost už nějaký ten pátek nevykazuje známky života. Nikdo nezvedá telefony, nikdo nedochází do sídla firmy, nikdo neplatí nájem. Přitom ještě v červnu jste její prodejce mohli potkat v pražských Holešovicích. Přesně takové, pro které se vžilo lidové označení "šmejdi".

Právní bič na šmejdy

Ani Slávka Skopová nedokázala zázračnému zboží firmy BNM odolat. Navíc když mohla přístroje v ceně 160 tisíc korun koupit za pouhých 40 tisíc. Jenže svůj nákup si do druhého dne rozmyslela a chtěla ho zrušit. Prodejci se 79leté paní vysmáli. Peníze jí nevrátili, protože prý nemusejí. Soud byl ale opačného názoru.

Minulý týden rozhodl ve prospěch nejen paní Skopové, ale i dalších zákazníků, kteří také žádali zrušení svých kupních smluv s BNM. Prodejci porušili zákon, který od letošního února zakázal prodávat zboží během prodejní akce. Prodejci navíc nesmí přijmout peníze dřív než sedm dní od uzavření smlouvy. Nakupující tak dostali víc času na rozmyšlenou. Novela má jasný cíl - otupit největší zbraň prodejců, kteří na předváděcích akcích nutí kupovat zboží pod agresivním nátlakem. 

Nový zákon sice znepříjemnil šmejdům život, úplně je ale zatím nevymýtil. I když počet prodejních akcí výrazně klesl asi o třetinu, pořád se jich loni konalo 18 tisíc. A to jen těch nahlášených. Inspekce navíc zjistily, že sice klesl počet podvodníků, jejich poměr vůči prodejcům, kteří nepodvádí, se nezměnil - z deseti prodejců je osm podvodníků. 

Mizející firmy

Stát sice loni rozdal šmejdům pokuty dohromady ve výši 30 milionů korun, jejich vymahatelnost je ale značně problematická. 

Hned první trest za porušení nového zákona ukázal, že válečné tažení proti "šmejdům" nebude zase tak jednoduché - firma Exen Trade, která prodávala čistící přístroje a posílala prodejce za potenciálními zákazníky přímo domů, dostala pokutu za 1,3 milionu korun, jenže zmizela z povrchu zemského, stejně jako zmíněná BNM nebo třeba společnost Pneubotky s.r.o, která dostala zatím nejvyšší pokutu ze všech prodejců přesahující 3,5 milionu korun.

Zatímco do placení pokut se "šmejdi" rozhodně nehrnou, peníze na svých zákaznících vymáhají vehementně. O tom se přesvědčila i jednasedmdesátiletá paní Zdena. Odmítala platit za medaile, které ji stáli každý měsíc polovinu důchodu. A firma tak na ni poslala vymahače dluhů.

Případ byl přitom typickým podvodem. Prodejci ji kontaktovali e-mailem jako šťastnou výherkyni zlatých medailí, které navíc měly být výbornou investicí do budoucnosti jejích vnoučat. Seniorka neodolala a medaile si objednala. Problém byl v tom, že medaile v ceně poloviny měsíčního důchodu začala dostávat pravidelně. Firma se hájila tím, že při telefonické objednávce výslovně neuvedla, že je nechce každý měsíc a poslala na seniorku vymahače.

Masáže na výstavišti

Právě internet, přes který šmejdi kontaktovali důchodkyni, se stal jejich novým domovem. Zatímco prodejní akce inspektoři kontrolují, na online šmejdy jsou krátcí. Do karet hraje podvodníkům také to, že stále více důchodců bývá pravidelně on-line. Jenom e-maily využívá pravidelně každý druhý senior.

Oblíbeným trikem na přilákání pozornosti jsou výhry v soutěži, do které byl zákazník vylosován, ačkoli se vlastně vůbec nikam nehlásil. Na místě vyhlášení, které maskuje klasickou předváděcí akci, "šťastlivci" vyhrávají dál. Jen s nepatrnou podmínkou, že si musejí něco koupit.

Když se prodejcům nedaří nalákat zákazníky na vlastní předváděcí akci, nacpou se na cizí. V Ostravě zaznamenali případ, kdy se na výstavě zahradnictví objevil stánek s masážními stroji, které rozhodně nebyly určeny k masírování rostlin. Prodejci totiž číhali na typické návštěvníky výstavy - důchodce. 

Pozitivní šmejdi

I přes nový zákon a širokou medializaci řady podvodů, senioři zůstávají i nadále tváří v tvář šmejdům v podstatě bezbranní. S bojem proti jejich zneužívání se snaží pomoct i spolek Hurá na výlet! - tato nezisková organizace už přes dva roky pořádá levné výlety pro seniory a handicapované. 

Spolek paradoxně musel čelit počáteční nedůvěře seniorů, kteří se báli, že jde o další podvod. Stále ho navíc trápí potíže s financemi. V současné době má ale všechny výlety na dlouho dopředu obsazené. 

Právě tato organizace může být nakonec nejúčinnější zbraní proti šmejdům, na rozdíl od soudních tahanic nebo pokut, které nikdo neplatí. Podvodníky totiž připravuje o jejich potenciální zákazníky.

Tagy: Česko domácí senioři šmejdi předváděcí akce podvody a krádeže česká justice

Zdroje: Vlastní