Dnes je neděle 9. listopadu 2025., Svátek má Bohdan
Počasí dnes 6°C Zataženo

Svoboda šlápnout do pedálů: Jak přispělo kolo k ženské emancipaci

15. 9. 2020 – 20:57 | Magazín | Šárka Novotná

Svoboda šlápnout do pedálů: Jak přispělo kolo k ženské emancipaci
Cyklistka a cyklistky ve vídeňském Prátru, rok 1895zdroj: Profimedia

Vzestup cyklistiky na konci 19. století přinesl ženám nečekaný benefit. Právě první kola hrála zásadní roli v úplných počátcích emancipačního hnutí. S trochou nadsázky lze říct, že ženy osvobodila právě možnost nasednout a šlápnout do pedálů. 

"Myslím, že bicykl učinil pro emancipaci žen víc než jakákoliv jiná věc na světě. Mám radost pokaždé, když vidím ženu na kole. Dává jí to pocit soběstačnosti a nezávislosti v momentě, kdy na kolo usedne a odjíždí, obraz neomezeného ženství," řekla v roce 1896 Susan B. Anthonyová, jedna z klíčových osobností feministického hnutí. 

V jejích slovech je řečeno téměř vše. Právě bicykly, jejichž rozmach nastal na sklonku 19. století, poskytly některým ženám to, co pro ně bylo do té doby problematické – celkem jednoduše dostupný dopravní prostředek, který jim zajistil možnost individuálního pohybu. Nebylo to však bez problémů.

Vizionářská Frances 

Bicyklistky některým nebyly po chuti a šokující bylo do jisté míry i oblečení, které některé milovnice kol oblékaly. Sufražetka Alice Hawkinsová si například v roce 1911 sedla na kolo v kalhotách! Objížděla Leicester, aby upozornila na otázky spojené s ženským hnutím – včetně požadavku na právo volit. Právě tím, že se stala jednou z prvních žen, které si oblékly gatě do města, vzbudila značné pohoršení. 

Na potřebu střídmějšího a praktičtějšího oděvu upozorňovala i sufražetka a tvrdá odpůrkyně alkoholu Frances Willardová ve své knize Wheel within a Wheel: How I learned to Ride the Bicycle z roku 1895, která inspirovala mnohé ženy k tomu, aby si prošlapaly cestu k větší svobodě.

Willardová upozorňovala, že pokud se ženy budou oblékat jednodušeji, rozpustí tak časem mnohé předsudky, jež se tehdy vázaly k stereotypnímu obrazu ženy. A také se tak stalo. Cyklistky začaly opouštět staromódní korzety, nepraktické, objemné šaty vyměnily za lehčí skládané sukně či "poženštěné" verze kalhot – široké bloomers. A ty se nakonec prosadily jako klasika sportovního odívání a výrazně ovlivnily i módu obecně. 

Nezdolná Annie 

Bloomers si nakonec oblíbila i další z propagátorek kola Annie "Londonderry" Cohenová Kopchovská, když se v roce 1894 rozhodla na bicyklu podniknout cestu kolem světa. Původem Litevka, která v dětství s rodiči emigrovala do Ameriky, se přitom na první pohled zdála značně nepravděpodobnou adeptkou na velké cyklistické dobrodružství.

V době, kdy se chytila výzvy vyvolané sázkou dvou byznysmenů zastávajících názor, že žena není schopna objet svět na kole a ještě u toho vydělat pět tisíc dolarů, se ani aktivně neangažovala v boji za ženská práva.

Třiadvacetiletá matka tří dětí prý dokonce nebyla ani cyklistka, podle některých zdrojů na kolo nasedla teprve krátce před svou velejízdou. A protože bylo zásadní sehnat na výpravu i pro její propagaci sponzory, uzavřela smlouvu s Londonerry Lithia Spring Water Company. Společnost jí na cestu přispěla a Kopchovská nejenže si za to připevnila si na zadní kolo poutač firmy, ale také si začala říkat Annie Londonerryová.

Přesedlala na lehčí kolo a sundala korzet

Z Bostonu mladá, drobná dáma vyrazila v červnu 1894 v korzetu, naprosto nesportovním a nepraktickém modelu a na těžkém kole. Když v září dorazila do Chicaga, chybělo jí 10 kilogramů váhy a chuť pokračovat. Byla vyčerpaná a málem by to vzdala, nebýt dalšího sponzora, a to rovnou firmy vyrábějící kola. Kopchovská dostala lehčí bicykl, vyměnila sukně za bloomers a jela dál.

Cestu nakonec zvládla i přes byrokratické peripetie, s kterými se potýkala například ve Francii, za necelých 15 měsíců, jen 14 dnů před termínem. A ač některé zlé jazyky tvrdí, že víc jezdila s kolem než na kole, získala desetitisícovou odměnu, a ještě si na neobvyklém zážitku postavila kariéru.

Po návratu přednášela o svých, často nadnesených až vybájených, dobrodružstvích, vydělávala peníze díky reklamě a žila život, který byl patrně dost odlišný od toho, jenž by měla, kdyby se na dobrodružnou cestu nevydala. 

Odvážná Kitty 

Z Bostonu pocházela i Kitty Knoxová. Zatímco Kopchovská v roce 1895 alespoň částečně pokořila stereotypy týkající se pohlaví, v té době jednadvacetiletá vášnivá cyklistka, švadlena a míšenka Knoxová se rozhodla vzepřít pro změnu rasistům.

Knoxová jezdit opravdu uměla. Nadšená cyklistka se účastnila nejrůznějších závodů, ve kterých za sebou nechávala řadu dalších mužských soutěžících. V roce 1894 se nakonec stala členkou převážně mužské Národní ligy cyklistů.

O rok později si však organizace odhlasovala, že členství je určeno jen bílým lidem. To ale Knoxová okázale ignorovala a dorazila na výroční setkání se svou členskou legitimací. Podle některých informací ji vyhodili, podle jiných vpustili. Knoxová každopádně rozvířila debatu o rasismu a nerovnosti – ostatně na setkání nebyli jen kritici, ale i ti, kteří se postavili na její obranu. 

Odvážná cyklista také odmítala nepohodlné sukně a ušila si pytlovité kalhoty, stejně tak jezdila pouze na pánském kole. Bojovat za to, aby na kolo nasedlo více žen, jakékoliv barvy pleti, však nakonec mohla příliš krátce. V pouhých 26 letech podlehla onemocnění ledvin. 

Postarat se o své kolo

"Myslím, že kterákoliv žena schopná používat jehlu či nůžky, dovede stejně dobře užívat i jiné nástroje," prohlásila v 90. letech 19. století Maria Wardová. V roce 1896 vydala knihu Bicycling for Ladies, která mezi mnoha dalšími příručkami jasně vynikala. Zatímco většina "cyklistické" literatury cílila na jezdkyně, které na kolo sednou spíš rekreačně, a zabývala se etiketou a dalšími nóbl záležitostmi, manuál Wardové byl podrobný a prudce praktický.

Pro úplné zobrazení rozklikněte Obal příručky Marii Wardové (Pro úplné zobrazení rozklikněte)zdroj: http://www.sheilahanlon.com

Autorka kladla velký důraz na popis technické údržby kola, neboť zastávala názor, že cyklistka je za svůj dopravní prostředek plně zodpovědná a měla by být schopna se o něj i pořádně postarat a nespoléhat na mužské pomocníky. Navíc samozřejmě nechyběly ani tipy na výběr správného kola a funkčního oblečení. 

Moderní byl i obal knihy. Místo decentní a elegantní dámy představoval mladou ženu v pantaloon kalhotách, která si to – vzhledem k době neakceptovatelně – sviští kopcovitou, podvečerní krajinou tak rychle, že jí z hlavy odlétá klobouk... Prostě nová žena, méně závislá na svém muži, veselá a viditelně energická.

Ostatně sama Annie Kopchovská jeden ze svých prvních článků, který napsala poté, co se vrátila z cesty kolem světa, uvedla slovy: "Jsem novinářka a 'nová žena', pokud to znamená, že věřím, že dovedu to, co kterýkoliv muž." 

K velkým změnám bylo ještě dlouhé putování. Ale bicykl ho přece jen trochu urychlil.


Předchozí článek

Vládní roušky proti koronaviru mají statisíce špatných adresátů

Následující článek

Jak se chtěl McDonald's zalíbit americké armádě

Nejnovější články