S unií na věčné časy: Kolik stojí propaganda Bruselu
Evropská komise má pocit, že lidé nemají příliš povědomí o činnosti Evropské unie a nedaří se jim tak pochopit nařízení a předpisy, kterými ovlivňuje jejich život. Věří, že to zlepší kvalitní PR kampaň a propaganda, na níž je ochotná v následujících dvou letech věnovat až 30 milionů eur (810 milionů korun).
Svými plány se před euroskeptiky příliš nechlubí a zatímco některé nařízení okamžitě sděluje světu, plán na přijetí společnosti, která byl miliony vylepšila pošramocený obraz organizace, se nenápadně objevil mezi dalšími nařízeními.
S myšlenkou, že je potřeba udělat něco, co by pomohlo "dosáhnout toho, aby evropští občané lépe pochopili EU, jejích priority a činnost", přišel předseda Evropské Komise Jean-Claude Juncker už loni na podzim. To však rozpočtová komisařka Kristalina Georgievová počítala (jen) s 25,75 milionu euro.
Stačilo pár měsíců a rozpočet se navýšil. Výběrové řízení, které komise vyhlásila ve čtvrtek, už počítá s částkou o více než čtyři miliony euro vyšší. "Obvykle utratíme mnohem méně, než je stanovený strop. Většinou ne víc než dvě třetiny," brání částku mluvčí EK Alexander Winterstein s tím, že peníze bude unie vyplácet jednotlivě podle projektů.
Propagační činnost má být různorodá, od infostánků na veletrzích, až po natáčení propagandistických videí z návštěv europolitiků na "problémových místech". A pak samozřejmě pořádání diskusí s veřejností a náležitá reklamní kampaň, aby na ně vůbec někdo přišel.
Cíl: Vysvětlit pozitivní vliv EU
V projektu, který v září Juncker předložil svým kolegům a který získal server Politico, se píše o tom, že cílem je "informovat různé cílové skupiny evropských občanů o politických prioritách EU a zaujmout je". A hlavně lépe vysvětlit, "jaký má EU vliv na životy Evropan" tím, že je seznámí s konkrétními výsledky.
Největší částky (celkem přes 10 milionů euro) mají směřovat na prezentaci a propagaci programů pro zemědělce a na rozvoj venkova. Tedy těch, na něž se drahé marketingové kampaně už nějaký ten pátek soustředí.
V původním projektu se počítalo se 400 tisíci euro na projekty zaměřené na informování o azylových a migračních fondech. Současný návrh sice k dispozici není, ale vzhledem ke stále se stupňující krizi, která vede ke zvyšování počtu euroskeptiků, k navýšení došlo zřejmě v této oblasti.
Videa ze setkání politiků s občany
Právě na ní totiž zadavatel veřejné soutěže uvádí příklad, jak by měla taková propaganda vypadat. Očekává se například to, že dodavatel natočí a zveřejní video z italského ostrova Lampedusa, který je vstupním bodem do Evropy pro tisícovky. Místní by v něm mohli komisařům pokládat otázky.
Jak další příklad radí třeba velkou "diskusi občanů" na téma migrace uspořádanou ve antickém amfiteátru v Řecku.
Diskuse s občany by podle zdroje serveru Politico mohly přece jen fungovat, když nabízí nějaké konkrétní téma, což podle něj ukázala i volební kampaň v roce 2014.
Je už na marketing pozdě?
Je ale prý velké riziko, že centralizace akcí situaci jen uškodí. "Když je událost pořádaná vedením (Komise, pozn.), je mnohem těžší zaplnit místnost. Většinou lidé komisaře neznají a není ani dané konkrétní téma," řekl Politicu jeho zdroj.
Vysvětlováním evropských hodnot a toho, "jaký má EU pozitivní vliv na životy Evropanů", se odpor k unijní byrokracii pravděpodobně jen tak nesníží.
Je tak poměrně velká šance, že se propagandistická videa, zprávy a diskuse s občany minou účinkem a půjde o vyhozené peníze. Navíc najmutí speciální PR agentury ještě víc pobouří euroskeptiky a unijní kritiky, protože pokud peníze chybějí na důležitější věci, je rozdávání sebechvalných letáků zbytečné.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.12.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,100 | 25,180 |
USD | 24,000 | 24,120 |