Pohádka s vůní kávy. Jak se z chudého chlapce stal kavárenský magnát

MAGAZÍN - Magazín autor: Monika Térová

Když přišel ředitel marketingu společnosti Starbucks Howard Schultz s myšlenkou, že by se v prodejnách kávy Starbucks měla káva i servírovat, jeho nadřízeným se ta myšlenka příliš nelíbila. Schultz musel firmu opustit a uskutečnit to mimo ni. Její zakladatelé mu přitom dokonce finančně vypomohli. Netrvalo dlouho a Schultzovu podnikání se začalo natolik dařit, že Starbucks koupil.

Šéf legendárního řetězce Howard Schultz

Šéf legendárního řetězce Howard Schultz,zdroj: Profimedia.cz

Historie dnes světoznámé sítě kaváren se začala psát v Seattlu. Dnes bychom její vstup na trh označili za start-up založený dvěma učiteli Jerry Baldwinem a Zevem Sieglem a spisovatelem Gordonem Bowkerem.

Na rozjezd pražírny a prodejny kávových zrn, inspirované podnikem Peet's Coffee and Tea v Berkeley, tehdy potřebovali osm tisíc dolarů. Otevřeli ji 30. března 1971.

Řetězec pojmenovali podle postavy hlavního palubního důstojníka z románu Hermana Melvilla Bílá velryba.

Další variantou názvu byl Pequod podle názvu lodi ze stejnojmenné knihy, ale ten nakonec přišel zakladatelům příliš bizarní.

Do loga si dali mořskou sirénu, která v něm zůstává dodnes. O devět let později se Starbucks stal největší pražírnou kávy ve státě Washington. Cesta Zeva Siegla se mezitím od ostatních oddělila, odešel si plnit jiné plány.

Z chudého chlapce marketingovým ředitelem

Důležitým milníkem v příběhu firmy byl okamžik, kdy se jejím marketingovým ředitelem stal v roce 1982 Howard Schultz.

Rodák z Brooklynu v New Yorku zažil v mládí chudobu. Jeho otec totiž utrpěl pracovní úraz a neměl uzavřené zdravotní pojištění. V dětství a mládí vynikal ve sportu. Přivydělával si mimo jiné prací v lyžařské chatě.

Firma Starbucks mu učarovala v době, kdy pracoval u společnosti prodávající plasty.

Jako 29letý dokázal přesvědčit Baldwina, aby ho najal právě na pozici ředitele maloobchodních operací a marketingu.

Byl pověřen hledáním nových chutí, vůní i celkového směřování společnosti. Na služební cestě do italského Milána ho nadchla kultura kolem pití kávy a také to, jak skvělou kávu je možné připravit.

Starbucks byl tehdy stále "jen" prodejnou kávy.

Schultz po návratu navrhl majitelům společnosti, aby se na pobočkách káva i servírovala. Tehdejší ředitel Baldwin ale nadšení pro tuto myšlenku nesdílel.

Jenže mladý Schultz svému nápadu natolik věřil, že Starbucks opustil a založil řetězec Il Giornale. Na rozjezd potřeboval peníze, kterých se mu zoufale nedostávalo. Jeho žena navíc tehdy čekala první dítě.

Trochu paradoxně mu nakonec vypomohli majitelé Starbucksu a spolu s penězi od dalšího sponzora, kterého přesvědčilo Schultzovo nadšení pro kávu, to na rozjezd stačilo.

Každý den jedna pobočka

A dál to šlo jako v pohádce. Lidé se naučili chodit na dobré espresso a cappuccino. A Schultz postupně zbohatl natolik, že nakonec mohl v roce 1987 Starbucks koupit.

Baldwin mezitím koupil podnik Peet's , kde pracuje dodnes – podnikání s kávou se nedokázal vzdát. Schultz po odkoupení propojil Il Giornale a Starbucks, tedy kavárnu a prodejnu. V roce 1992 vstoupila společnost na burzu, se 165 pobočkami. Starbucks v dalších pěti letech masivně rostl.

Byly doby, kdy na každý všední den připadalo otevření jedné další pobočky. V roce 2000 byl už provoz firmy globální, s 3500 prodejnami a více než 2,2 miliardy ročního obratu.

Přišly ale i nezdary. V roce 2008 se Schultzovi nezdála kvalita kávy na pobočkách, a tak nechal 7100 z nich na odpoledne uzavřít a baristé museli absolvovat školení, jak připravit perfektní espresso.

Během následujících dvou let se zisky ztrojnásobily na 945 milionů dolarů.  

ZAJÍMAVOSTI

  • Každá prodejna by měla otvírat o deset minut dříve, než je oficiálně uvedeno, a zavírat o deset minut později.
  • CIA má vlastní soukromou prodejnu Starbucks, kde baristé nepíšou na kelímky žádná jména a nesmějí nikomu prozradit, kde pracují. A tamní zákazníci nemají nárok na věrnostní karty.
  • Schultz oznámil, že do roku 2018 se bude snažit dát práci 10 tisícům vojenských veteránů a jejich manželek. A zaplatí jim případné školné. Všem svým zaměstnancům včetně těch, kteří pracují na částečný úvazek, nabízí po zkušenostech se svým otcem kompletní pokrytí zdravotního pojištění.
  • Má více než 23 tisíc poboček v 65 státech – zatím žádnou pobočku v Itálii. Firma má nyní roční obrat více než 16 miliard.
  • První Sturbucks kavárna byla v ČR otevřena v lednu 2008 v Praze. 

Tagy: zahraničí Spojené státy zajímavosti a kuriozity celebrity a slavní podnikatelé a firmy světová ekonomika společnosti a firmy

Zdroje: Vlastní