Temné časy pro obchodníky: Nikdo už nechce platit plné ceny

MAGAZÍN - Magazín autor: Dalibor Olšanský

Prodejcům (nejen) oblečení nastávají těžké časy. Lidé jsou stále méně ochotni nakupovat za plné ceny. Obchodníci si přitom pod sebou podřezali větev vlastnoručně. Naučili totiž zákazníky na pravidelné slevy. A ohrožuje ještě navíc i něco jiného…

Fér a ještě navíc ručně šité? Pro mladou generaci je to vrchol oděvního blaha

Fér a ještě navíc ručně šité? Pro mladou generaci je to vrchol oděvního blaha,zdroj: Profimedia.cz

Kolotoč sezónních výprodejů je v podstatě nekonečný. Zimní slevy, jarní slevy, pořád něco. Aby se prodejny vyprázdnily pro přívaly nového zboží, prodejci slevové akce dokonce vrství. Několik slevových vln o Vánocích a po nich, to už je takřka tradice.

Jenže slevy nestačily a tak před pár lety přišel nový trend - outletové prodejny, do nichž posílají zboží zvlášť velké značky, které pravidelně mění kolekce a musí točit nabídku podle aktuální sezóny.

A lidé jásají. Stačí si zajet do pražské outletové mekky ve Štěrboholích, kde seženete prakticky všechno za neuvěřitelné ceny, které bývají až poloviční nebo dokonce i nižší. Skoro by se dalo říct, že to velkým prodejním domům zatlouklo poslední hřebík do rakve.

Jenže to není všechno. V poslední době se navíc rozmáhá trend "svědomí" a transparentnosti. Hyperinformovaná internetová generace ví, jak to chodí. Ve světě výhodného nakupování se vyzná dokonale.

Vrcholem umění už není nakoupit oblečení za co nejlepší ceny, ale nakoupit zároveň (relativně) levně a od prodejců, kteří ve svých továrnách nezaměstnávají malé děti nebo nesdírají ze svých zaměstnanců kůži.

Vyhnout se oblečení šité rukami novodobých otroků lze dvěma způsoby – buď nakupovat oblečení recyklované (tedy ze secondhandů, kterým se také výborně daří) nebo od "uvědomělých výrobců".

"Čtyřiašedesát procent příslušníků 'generace Y' bude raději nosit oblečení sociálně uvědomělé značky než luxusní značky," vysvětluje Rachel Krautkremerová z PR agentury Deep Focus. "Změnil se způsob, jak tato generace vnímá oblékání. Chtějí vědět, odkud pochází zboží," dodává.

Aktivismus mladé generace pochopitelně nezůstal bez povšimnutí. Dokonale to ilustruje heslo společnosti Everlane: "Znej své továrny. Znej svou cenu. Vždy se ptej proč." Dokonalý marketingový tah. 

Svědomí by samozřejmě nefungovalo, kdyby firma nenabízela moderní a populární design s relativně nízkými cenami. A neupozornila na to. U každého kousku tak Everlane kromě vlastní ceny uvádí "tradiční cenu" - "Naše cena 98 dolarů, tradiční cena 190 dolarů".

Některé firmy svým zákazníkům dokonce nabízí vysvětlení, proč je cena jejich zboží taková, jaká je. Extrémní transparentnost je po "éře temna", kdy zákazníci neměl nejmenší tušení, odkud zboží pochází, a následně po sérii skandálů s vykořisťovanými dělníky v továrnách postavených ve třetím světě, je vítanou změnou.

"Jsme upřímní a naše ceny jsou fér." Je těžké bojovat proti něčemu takovému. Pokud současný trend přetrvá, velké, zavedené značky to nebudou mít v budoucnu vůbec jednoduché. 

Tagy: zahraničí domácí zajímavosti a kuriozity dějiny módy oděvní řetězec zdraví a životní styl česká ekonomika světová ekonomika móda a oděvní průmysl

Zdroje: Vlastní,Business Insider