České schody do středověku: Kde Oldřich a Litold odpočívají už tisíc let
Třebíč je neobvyklé město. Trochu jako brána do jiné doby. Románská bazilika a židovská čtvrť, zapsané v seznamu světového dědictví UNESCO, jsou největšími lákadly tohoto moravského města. Právem.
V Čechách a na Moravě si románských památek příliš neužijeme. Ne že by nebyly, jen většina z nich prošla přestavbami gotickými a posléze barokními. Být moderním lákalo evidentně vždy. Ovšem občas se z nedostatku financí přestavba nekonala.
Pro nás se tak v Třebíči zachovala nádherná románská krypta, jakou spatříte snad jen v porýnském Špýru.
Na počátku byl úmysl moravských knížat Oldřicha Brněnského a Litolda Znojemského založit benediktinský klášter. Roku 1101 se tak stalo, a o tři roky později byla vysvěcena kaple sv. Benedikta, později přestavěná na kostelík Panny Marie.
Svatostánek však nedostačoval, a tak se tehdejší opat počátkem 13. století rozhodl pro stavbu chrámu velkých rozměrů. Není zcela jasné, která stavební huť provedla práce. Jihofrancouzská či německá z Porýní? Ať tak či onak, kolem roku 1260 je dokončena překrásná románská bazilika.
Zachovalo se kruhové okno podobné rozetě v Chartres, kamenné postavy opatů na portálu s rajským názvem Porta paradisi i anděl klenebního svorníku. A samozřejmě krypta, nemající u nás obdoby.
Však si ji také režisér František Vláčil vybral pro některé scény své Markéty Lazarové. Po kamenných schodech sestoupíte rovnou do středověku. Knížecí zakladatelé Oldřich a Litold tu mezi padesátkou románských sloupů odpočívají už tisícovku let.
Počátek 15. století nebyl ke klášteru vlídný. Nejdříve nevítaná pozornost husitských vojsk. O něco později se pod ochranná křídla opatova ukrývá Viktorin, syn Jiřího z Poděbrad, na nějž útočí Matyáš Korvín.
S klášterem i městem je zle. Posvěcené zdi sice vydržely o něco více než městské, avšak řeholní bratři jsou nakonec donuceni odejít. Následná světská vrchnost klášter přestavuje na své sídlo a kostel užívá dokonce coby kuchyni, prádelnu a k ustájení koní. V kryptě pak skladuje pivo.
Náprava přichází až s nástupem Valdštejnů, kteří povolávají počátkem 18. století architekta F. M. Kaňku, jehož dílem jsou i obě věže ve stylu barokní gotiky. Chrám mění nejen podobu, ale i zasvěcení. Nově se nazývá bazilikou sv. Prokopa. Konečná restaurace chrámových prostor pak probíhá až za první republiky.
Židovská čtvrť
Nejen zdejší bazilika, ale i další pamětihodnost Třebíče se nachází v seznamu světového dědictví. Trochu rozlehlejší památka. Rovnou celá čtvrť.
Třebíčské ghetto mezi řekou Jihlavou a kopcem Hrádkem je jedinou samostatně zapsanou židovskou památkou UNESCO mimo Izrael.
Židé tvořili okolo 60 procent obyvatelstva města a na malém prostoru se v dobách největšího rozkvětu čtvrti tísnilo až dvanáct set obyvatel. První zmínka o židovském osídlení pochází sice z roku 1338, nejspíše tam však žili již o sto let dříve. Původně volně mezi křesťany, později nuceni stáhnout se do ghetta.
Více než polovina třebíčských Židů byla obchodníky, málokdo z nich se však mohl považovat za boháče. Spíše samí hokynáři, kramáři, podomní obchodníci. Také palírny a koželužny bychom nalezli ve zdejším ghettu. Třeba úspěšnou Subakovu továrnu na zpracování kůží, nesoucí dokonce císařský znak.
Přízemí domů byla využívána coby dílny a krámky, patra sloužila k bydlení. Kvůli nedostatku místa mívaly zdejší domky roztodivné tvary. Rozšiřovaly se do výšky i do šířky, přístavky a nadstavby bujely jako houby po dešti.
O jednu stavbu se často dělilo několik rodin. Tak dům "Icigla Dlouhého Žida" byl rozdělen na deset dílů a o kuchyň o rozměrech jeden krát jeden metr se dělilo dokonce šest hospodyněk.
Ghetto mělo svou vstupní bránu. Uzavírala se na noc, přes sobotu a neděli a v době svátků, napříč ulicemi se natáhly řetězy či dráty. Dovnitř ani ven neprošel nikdo.
Židé museli často platit. Za provozování živností, za špitál i hřbitov, za odpuštění roboty, a také výpalné za celou Třebíč, když kolem projíždělo vojsko. Platili i za možnost oženit se a mít děti. Podle tzv. familiantského zákona dostával nejstarší syn rodiny číslo za 300 zlatých.
Vstupovat v manželství směli pouze majitelé čísla, a těch byl omezený počet. Kdo se oženil bez něj, uzavřel tzv. pokoutní manželství a spáchal trestný čin. Mnohá manželství pak byla rozloučena podle litery zákona.
Po zrovnoprávnění v roce 1849 se Židé z Třebíče začali stěhovat pryč. Před druhou světovou válkou jich v ghettu žilo necelých 300. Zpět se vrátilo deset.
Také zdejší židovský hřbitov je součástí UNESCA. Kromě sepnutých rukou kohenů či konvic levitů na něm najdeme i jeden nezvyklý náhrobek - se srdcem. Pod ním prý leží dvojice milenců, kteří se při morové epidemii nechali oddat na smrtelném loži, aby mohli být spolu alespoň ve smrti. Hřbitov se hebrejsky řekne "bejt ha-chajim" neboli "dům života". Vyjádření víry, v níž smrt je pouze branou k životu.
K některým domkům lze i dnes přiřadit jména. Žid Enoch, Samuel Ryšavý a Zpěvák Lébl nebo třeba Jelen Šamšula a Israel Hezký. Leopold Pokorný, jehož jméno nese jedna z ulic, mladík z dělnické rodiny a interbrigadista, který zahynul při obraně Madridu roku 1937. Ladislav Novák, významný český surrealista. A na budově bývalé školy má pamětní desku Antonín Kalina, zachránce více než 900 židovských dětí.
Třebíčské ghetto je obdivuhodně zachovaným miniaturním světem. Světem, který už pominul. Můžeme alespoň nahlédnout...
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,270 | 25,390 |
USD | 23,940 | 24,120 |