Ministerstvo vyhrálo spor s městem. Motorové čluny se vrací na Brněnskou přehradu

Ústavní soud (ÚS) zrušil městskou vyhlášku vykazující plavidla se slabými spalovacími motory z části Brněnské přehrady. S návrhem na zrušení uspělo ministerstvo vnitra, které na přelomu roku pozastavilo účinnost vyhlášky. Podle vnitra Brno překročilo svou pravomoc, což nyní potvrdil také ÚS, ačkoliv nebyl zcela jednotný. Pět soudců mělo odlišné stanovisko.
Město bude čtvrteční nález ÚS respektovat. Chce ale tlačit na státní správu, která má dozorové pravomoci, aby náležitě kontrolovala motorové čluny na přehradě. Jde o to, aby dodržovaly desetiwattový limit výkonu motoru a pluly nízkou rychlosti, tedy tak, aby nikoho neohrožovaly.
Náměstek brněnského primátora Martin Ander (SZ) novinářům řekl, že město přehradu vnímá primárně jako rekreační oblast. Pro vyžití majitelů motorových člunů podle něj existuje v Česku dostatek jiných ploch.
Brno zároveň nevzdává snahu přesvědčit ministerstvo dopravy, aby Brněnskou přehradu znovu přesunulo do režimu přísnější regulace plavby. "Budeme hledat podporu i u veřejnosti," řekl novinářům Ander.
Prostřednictvím vyhlášek mohou obce samostatně spravovat vlastní záležitosti. Nesmí ale zasahovat do otázek, které řeší zákon nebo jiné předpisy veřejného či soukromého práva. Brno podle vnitra vydáním sporné vyhlášky své kompetence překročilo, protože plavbu lodí a člunů se spalovacími motory upravuje vodní zákon a vyhláška ministerstva dopravy.
Rozhodnutí nepodpořili všichni
I přes verdikt, který přikazuje městským zastupitelům pustit motorové čluny na přehladu, se zrušením vyhlášky nesouhlasili všichni ústavní soudci. Pět z nich se ocitlo v menšině. V odlišném stanovisku poukazují na to, že Brněnská přehrada je významnou součástí města a plní řadu funkcí: vodohospodářskou, dopravní, sportovně-rekreační. Vyžití tam nacházejí veslaři, plavci, plachtaři.
"Obecně závazná vyhláška si kladla za legitimní cíl předejít případným střetům těchto činností omezením provozu plavidel se spalovacími motory právě na té části plochy vodní nádrže, kde kolize nejvíce přicházejí v úvahu."
V minulosti plavidla se spalovacími motory s výkonem do deseti kilowattů na přehradu nesměla, avšak ministerstvo dopravy loni zařadilo přehradu mezi vodní plochy s povolenou plavbou. Město zareagovalo vlastní vyhláškou.
Nejprve provoz lodí a člunů se slabými spalovacími motory zakázalo na celé přehradě s poukazem například na ohrožení plavců vlnami. Po kritické reakci vnitra schválilo město pozměněnou vyhlášku, která provoz lodí se slabými spalovacími motory povolila alespoň v části přehrady za Roklí, kde je plavců minimum. Vnitro ani po změně s vyhláškou nesouhlasilo, pozastavilo její účinnost a obrátilo se na soud.
Regulace nedopadala na čluny záchranářů, hasičů a policie. Po vodní hladině Brněnské přehrady se pohybují také lodě dopravního podniku, které mají elektromotory. Plavidla se spalovacími motory výkonnějšími než deset kilowattů nadále na přehradu nemohou.