Malíř, který určil styl pro Conana nebo kapely jako Manowar

MAGAZÍN - Magazín autor: Michal Kukla

Frank Frazetta je americký umělec, který je i dnes, téměř deset let po své smrti, smutně nedoceněný. S vlivy jeho práce se přitom lze setkat překvapivě často - na televizních obrazovkách nebo metalových albech.

Frazettův plakát k filmu Železný stisk z roku 1977

Frazettův plakát k filmu Železný stisk z roku 1977,zdroj: Profimedia.cz

Frank Frazetta prožil dětství ve 30. letech v New Yorku, kde také navštěvoval akademii umění. Ačkoli, jak později vzpomínal, se zde mnoho nenaučil, jeho talent byl očividný a díky naléhání své babičky se rozhodl pro kariéru umělce.

Komiksové začátky

Už od šestnácti let začal pracovat jako asistent kreslíře komiksů a postupem času se podílel na několika zajímavých dílech. Za zmínku stojí zejména práce na slavném komiksu Flash Gordon, známém dnes většinou ze stejnojmenného filmu, který byl na motivy kreslených příběhů natočen. Film proslavil zejména soundtrack od kapely Queen a byly zde poprvé použity efekty, které později ohromily celý svět ve filmové trilogii Star Wars od George Lucase.

Frazetta se ovšem nevěnoval pouze komiksům – chvíli například kreslil i pro magazín Playboy anebo koketoval s malbou portrétů či filmových plakátů. Aby toho nebylo málo, byl také jedním z vedoucích animátorů a designerů pro animovaný snímek Oheň a led z roku 1983, který má dnes již kultovní status.

Meče, kouzla a tvrdá hudba

Zdaleka největší slávy ale Frazetta dosáhl svými obrazy s fantasy tematikou. Jeho zemité, ostré barvy a silné užití symboliky (často falické) možná může evokovat jeho léta strávená prací pro Playboy – občas jsou až na hranici erotiky. Pro tyto a další důvody bývá také často přirovnáván k peruánskému malíři Borisi Vallejovi, ačkoli zřídkakdy zachází tak daleko.

Hlavní síla Frazettova umění spočívá v jeho schopnosti zachytit divokou a nezkrocenou sílu, což také odráží jeho nejslavnější model – Barbar Conan. Toho mnozí znají především z filmu Barbar Conan z roku 1982, který odstartoval filmovou kariéru dnes světoznámého herce, politika a kulturisty Arnolda Schwarzeneggera. Conanova podoba na stříbrném plátně má ovšem pramálo společného s tím, jak byl původně popsán v povídkách Roberta E. Howarda. Na druhou stranu ale přesně odpovídá Frazettově vizi této postavy, takže se můžeme pouze dohadovat, zda by rakouský silák dostal tuto roli, nebýt právě Frazetty.

To ale není vše. Vliv Frazettova umění je jasně patrný také na obalech leckterých metalových alb. Například estetiku amerických Manowar lze od Frazettovy tvorby občas rozeznat pouze s obtížemi.

Frazetta sám také několik obrazů použitých na obalech hudebních alb namaloval. Nejznámější z nich je bezpochyby Deathdealer neboli Smrtonoš, který ozdobil první desku skupiny Molly Hatchet a je dnes dokonce jedním z oficiálních maskotů americké armády.

Yusuke Nakano, hlavní designér slavné herní série Legend of Zelda, se také nechal slyšet, že Frank Frazetta byl jedním z jeho hlavních vlivů.

Ačkoli Frazetta v roce 2010 podlehl infarktu, jeho žena a dcera dodnes spravují jeho majetek a mimo jiné také muzeum Franka Frazetty, které je bez poplatku přístupné veřejnosti. Je zde střídavě vystaveno 90 Frazettových obrazů.

Tagy: zahraničí komiks Spojené státy výtvarné umění komiksy film a divadlo komiksové postavy

Zdroje: vlastní