Schiele šel až na dřeň, jeho nahaté obrazy pobuřují i po sto letech
Byl nadaný, nekonvenční, pobuřoval svým dílem i životním stylem. A navzdory krátkému životu se Egon Schiele nesmazatelně zapsal do dějin výtvarného umění. Zemřel před 100 lety a (nejen) jeho díla vzbuzují kontroverzi i v současnosti.
Schiele, který se narodil 12. června 1890 v dolnorakouském Tullnu, měl české kořeny. Jeho matka Marie, za svobodna Soukupová, pocházela z Českého Krumlova, s nímž svůj život později na chvíli spojil i budoucí malíř.
Egonův otec Adolf pracoval u dráhy a Egon, zvláštní, rezervované dítě, byl prý vlaky fascinován a s oblibou je kreslil. Ostatně kreslení a atletika byly prý také jediné předměty, v nichž jako chlapec vynikal. Krom toho měl prý až příliš blízký vztah ke své o čtyři roky mladší sestře Gerti, která mu později stála též modelem pro některé obrazy.
Když bylo Egonovi 15 let, zemřel Adolf Schiele na syfilis a poručnictví získal chlapcův strýc z matčiny strany. Ten nakonec neochotně svolil, že ho bude podporovat na malířských studiích, a Schiele tak roku 1906 zamířil do Vídně.
Nejdříve studoval Uměleckoprůmyslovou školu, později však přestoupil kvůli doporučení některých pedagogů na klasičtější Akademii výtvarných umění. Škola to byla prestižní, ale i dost konzervativní, což začínajícímu umělci nevyhovovalo.
Zároveň však v té době potkal osobnost, která se pro jeho profesní vývoj a kariéru stala zásadní - malíře Gustava Klimta. Právě Klimt koupil jeho první obrazy, seznamoval ho s mecenáši a pomáhal mu shánět model(k)y. Zároveň jej uvedl do společnosti umělců a umělkyň okruhu Wiener Werkstätte.
Poprvé Schiele vystavoval už roku 1908 a právě stylem Klimta a též Oskara Kokoschky jsou jeho raná díla ovlivněna. Mimochodem studium nedokončil. Školu opustil poté, co absolvoval třetí ročník a s dalšími nespokojenými spolužáky založil skupinu Neukunstgruppe.
Schiele si pak postupně vytvářel vlastní styl. A ač jej i v zobrazování erotiky Klimt bezpochyby ovlivnil, on svého mentora v explicitnosti nakonec překonal. Schieleho akty, které prakticky nic neskrývají (včetně jeho samého), byly nervózní, živelné, ignorující ideály dobové krásy, zabíhající až do ošklivosti. Volil výstřední kombinace barev a má se za to, že některými kresbami přispíval i k tehdejšímu vídeňskému trhu s pornografií. Pobuřovala jak jeho díla, tak i spolupráce a vztahy s modelkami.
Osudová Wally
Schieleho modelkou byla původně i jedna z jeho osudových žen, Wally Neuzilová. Když se v roce 1911 dali dohromady, bylo dívce, jež měla české kořeny pro změnu po svém otci, 17 let.
Odstěhovali se do Českého Krumlova, kde však jejich život na hromádce byl místním trnem v oku. A když se provalilo, že Schiele maluje i místní mladičká děvčata, museli město, které měl malíř rád i díky své matce, opustit a vrátit se do Rakouska.
Schiele se pak usadil v Neulengbachu nedaleko Vídně. Hledal dostupný ateliér a inspirativní prostředí, postupem času se však kolem něj začala sdružovat místní takzvaně problematická omladina a Schiele se nakonec dostal až před soud - a do vězení.
Incident, který skončil u soudu
K Schielemu a Wally totiž roku 1912 prchla čtrnáctiletá dívka z místní rodiny. Požádala prý pár, aby ji odvezl k příbuzným do Vídně. Všichni tři se nicméně vzápětí vrátili a dívčin otec Schieleho obvinil z únosu a z toho, že měl s jeho dcerou pohlavní styk.
V průběhu vyšetřování byl prohledán i Schieleho ateliér - a nalezeny nahaté kresby výstředního umělce, včetně těch, na nichž byla zachycena uprchlá dívka. U soudu čelil obvinění z únosu, poměru s příliš mladou dívkou a ukazování erotických děl nezletilým. Zatímco prvních dvou obvinění byl zproštěn, za třetí si - po 21 dnech ve vazbě - pobyl ještě tři dny navrch ve vězení a soudce navíc demonstrativně spálil jednu z jeho kreseb.
Jeho aféry i explicitnost obrazů mají dopad i v současnosti. V prvním případě se Schiele a jeho vztah k ženám řeší v souvislosti s kampaní MeToo.
Byť ve výše zmíněném případě byl osvobozen, kriticky jsou posuzovány jak jeho vztahy s mladými dívkami, tak i objektivizace modelek v naprosto odhalených pózách.
Jiní však pro změnu oponují tím, že Schieleho obrazy jsou prostě vysoce konfrontační, plné přímé sexuality, že lze těžko soudit některé aspekty tehdejších vztahů malíře a modelek současným pohledem a že zařazení Schieleho mezi umělce - sexuální delikventy je chybné a brání to dialogu o jeho díle.
Mimochodem v debatě, jak k (nejen) Schieleho dílům přistupovat, zvolilo kompromisní přístup Bostonské muzeum výtvarného umění, které ve výstavním prostoru, vedle obrazů, umístilo "edukační" panely upozorňující na problematické pasáže Schieleho života - včetně výše zmíněného incidentu na rakouském maloměstě.
Druhý typ kritiky je mnohem jednodušší. Pro některé jsou kompletně nahaté ženy a muži s odhalenými genitáliemi prostě příliš silné kafe. A když loni ve Vídni chystali rozsáhlou výstavu k výročí Schieleho úmrtí, narazili pořadatelé na to, že v Londýně a také v některých německých městech odmítli vystavit upoutávky na Schieleho retrospektivu - včetně slavného obrazu Dívka s oranžovými punčochami - v původní podobě, neboť jim připadalo nepřípustné ukazovat genitálie na veřejnosti.
Marketéři tedy zareagovali tím, že inkriminované partie překryli hláškou: "Promiňte, sto let staré, ale stále příliš odvážné." A naťukli diskuzi o svobodě v umění.
Válečné roky
V roce 1913 měl Schiele v Mnichově první samostatnou výstavu a o rok později vystavoval i v Paříži. V témže roce se také seznámil s Edith Harmsovou, která žila s rodinou nedaleko jeho vídeňského ateliéru.
Dceru zámečnického mistra viděl Schiele jako dobrou, společensky přijatelnou partii a v roce 1915 své plány vyložil Wally - snad v naději, že s ním vztah bude udržovat i nadále. Ta však na něco takového odmítla přistoupit a opustila jej, načež Schiele namaloval jeden ze svých nejslavnějších obrazů Smrt a dívka. V červnu se pak oženil s Edith. Její rodina prý ze sňatku nebyla dvakrát nadšená.
Pár dnů po svatbě dostal Schiele povolávací rozkaz. Na frontě však kvůli zdravotním problémům neskončil a pracoval na úřednických pozicích. Během této doby se v jeho obrazech objevuje i prvek rodiny a dětí, častěji též portrétoval muže - včetně ruských zajatců v táboře, kde také pracoval.
Počátkem roku 1917 se vrátil do Vídně, kde byl zaměstnán ve skladu proviantu, což jednak znamenalo lepší jídlo pro něj i Edith, a jednak se mohl více soustředit na svou kariéru. Roku 1918 byl přizván na výstavu Vídeňské secese, kde vystavil 50 děl. Měl velký úspěch a přibylo mu dost zakázek.
V témže roce však také udeřila pandemie španělské chřipky. Osmadvacátého října jí podlehla Schieleho manželka, v té době šest měsíců těhotná, o tři dny později zemřel i Schiele. Během těchto dnů prý nakreslil několik podobizen své ženy.
Ani Wally Neuzilová se nedožila konce války. Po rozchodu se Schielem se stala zdravotní sestrou. V létě 1917 odjela do Dalmácie, kde pracovala ve válečném špitálu v městečku Sinj nedaleko Splitu. Pětadvacátého prosince téhož roku zde zemřela na spálu. Bylo jí 23 let.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 5.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,240 | 25,360 |
USD | 23,190 | 23,370 |