Dnes je čtvrtek 25. dubna 2024., Svátek má Marek
Počasí dnes 9°C Polojasno

Volkswagen posunul rozhodnutí o gigafactory na baterie o půl roku, informoval Havlíček

Volkswagen posunul rozhodnutí o gigafactory na baterie o půl roku, informoval Havlíček
Drážďanská továrna Volkswagen, kde se denně vyrobí 35 elektromobilů. Koncern Volkswagen, jehož součástí je i tuzemská Škoda Auto, se na elektromobilitu výrazně zaměřuje | zdroj: Profimedia

Automobilka Volkswagen odložila rozhodnutí o výstavbě takzvané gigafactory na výrobu automobilových baterií o půl roku na pololetí roku 2022. O umístění továrny se uchází i Česko.

Dnes o tom informoval vicepremiéra ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček.

O gigafactory měl dnes jednat Havlíček a premiér Andrej Babiš s předsedou představenstva Volkswagenu Herbertem Diessem. Havlíček s Diessem nakonec jen podepíší memorandum o podpoře výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily v Česku. Těch by měly vzniknout zhruba 3000.

Továrna na autobaterie by mohla vzniknout v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1. Havlíček již v létě podepsal s energetickou firmou ČEZ memorandum o podpoře projektu. Vedle ČR jsou ale podle něj ve hře i další lokality, například v Polsku.

Plánovaná česká továrna by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin, což vystačí pro 400 000 až 800 000 osobních automobilů ročně. Záleží na technologii výrobce, respektive výrobců baterií z cínoveckého lithia a na kapacitě finálních baterií.

Koncern Volkswagen, jehož součástí je i tuzemská Škoda Auto, se na elektromobilitu výrazně zaměřuje, do deseti let by měly 70 procent jeho prodejů v Evropě tvořit elektromobily. V Evropě chce spolu s partnery postavit do roku 2030 celkově šest velkých továren na akumulátory. Vedle Německa a Švédska se rozhoduje o umístění další gigafactory například ve Španělsku. Jelikož půjde o obří investice, umístění dalších továren detailně analyzuje.

„Doposud nebylo rozhodnuto o žádných jiných lokalitách než Salzgitter (Německo) a Skellefteå (Švédsko). Další rozhodnutí budou přijata po důkladných jednáních se všemi odpovědnými partnery ze soukromého i veřejného sektoru v různých zemích. Pokud jde o Českou republiku, Škoda Auto je připravena se do projektu zapojit,“ řekl ČTK mluvčí Škody Tomáš Kotera.

Havlíček dnes ráno jednal se zástupci Škody Auto o dopadech výpadku dodávek čipů na český automobilový průmysl, který zaměstnává kolem 180 000 lidí. Kvůli tomu zvažuje podporu dotčených oborů novým programem Antivirus, který vláda použila během koronavirové pandemie. Suploval by klasický kurzarbeit, který stále není legislativně zakotvený. O podpoře bude jednat příští pondělí tripartita. Plánované odstávky výroby mají podle Havlíčka trvat do konce roku.

Memorandum o podpoře rozvoje elektromobility mají vedle zástupců vlády, Volkswagenu, Škody Auto a ČEZ podepsat i Ředitelství silnic a dálnic, Správa železnic a Ředitelství vodních cest, na jejichž pozemcích by měla dobíjecí místa vzniknout.

Zdroje: