Stane se příštím americkým prezidentem 'otec Facebooku'?

MAGAZÍN - Magazín autor: Lukáš Strašík

Je to jako když Donald Trump jezdí po Spojených státech a sbírá hlasy voličů? Nebo to spíš připomíná běh Forresta Gumpa? Anebo je to něco v duchu klasického Vodňanského "Královna Alžběta beseduje s traktoristy"? Je to první krok k nenápadnému přechodu do vysoké (a možná i té nejvyšší) politiky, snaha na sebe upozornit, anebo touha pochopit svět, upřímný pokus být blíže lidem, prohodit s nimi pár slov a ukázat jim, že je jedním z nich? Možná od všeho trochu, Každopádně ale zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg poctivě plní své novoroční předsevzetí, které oznámil 3. ledna: projíždí všech padesát států USA a setkává se s lidmi.

Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg,zdroj: Profimedia.cz

Zuckerberg vehementně popírá, že by měl nakročeno do Bílého domu. Po bouřlivém loňském roce chce prý prostě jenom pokecat s krajany v celých Státech – o životě, o práci, o budoucnosti. A Facebook za sebou má opravdu těžký rok. Čelil obvinění, že pomáhá šířit falešné zprávy a odmítá za to nést odpovědnost, nebo že cenzuruje novináře. Podle loňského výzkumu Pew Research Center přesto považuje 44 procent Američanů Facebook za svůj hlavní informační zdroj.

Cestu po dvacítce států už Zuckerberg absolvoval loni, letos ho tedy čeká ještě třicet. S manželkou Priscillou Chanovou nevynechá ani malá města nebo univerzity.

Globalizace a technika podle šéfa Facebooku celá desetiletí pomáhaly spoustě lidí zvýšit produktivitu a navzájem se propojit. Z toho plyne řada výhod, mnoha lidem to ale také komplikuje život. Společnost je rozdělená a mým cílem je změnit věci tak, aby z toho profitovali všichni, říká Zuckerberg.

Šéf Facebooku plní novoroční předsevzetí. A už věří v Boha

Muž, který je podle Forbesu s 56 miliardami dolarů pátým nejbohatším člověkem na světě, svá novoroční předsevzetí zatím v minulosti vždycky plnil – ať už jde o vytvoření virtuálního asistenta v domácnosti Jarvise, slib uběhnout za rok 365 mil (každý den jednu), závazek naučit se mandarínsky nebo přečíst za rok 25 knih.

Že vážně uvažuje o prezidentském postu, by mohlo naznačovat několik faktorů. Loni o Vánocích například prohlásil, že navzdory období, kdy byl na pochybách, už teď není ateista. Byl vychováván v židovských tradicích a je přesvědčen o tom, že náboženství je důležité. Víra se přitom v USA chápe jako významný aspekt boje o politické funkce – především pak o tu nejvyšší.

Do politiky už vlastně strčil prstíček, když v dubnu 2013 založil politickou skupinu Fwd.us zaměřenou na imigrační reformu, která by umožnila příliv schopných zahraničních pracovníků do Silicon Valley, další investice do výzkumu a podporu školství. Teď upravil své postavení ve vedení Facebooku tak, aby mohl případně dva roky sloužit ve vládě, aniž by nad firmou ztratil kontrolu.

Už v lednu ovšem Zuckerberg zvěsti o pošilhávání po Bílém domě kategoricky odmítl s tím, že chce posílit facebookovou komunitu (ta má nyní 1,79 miliardy členů – v podstatě každého čtvrtého obyvatele planety) a především pracovat pro svou nadaci Chan Zuckerberg Initiative, která podporuje vědu a vzdělávání.

Podle města, kde své letošní turné zahájil, každopádně spíš než Trumpa připomíná Forresta Gumpa – v Bayou La Batre v Alabamě slavná filmová postava žila a pracovala na lodi lovící krevety. Zuckerberg se tu v únoru setkal s místními rybáři a projel se také na lodi pro lov krevet.

Na ústřicové farmě si pochvaloval význam sociálních sítí, protože farmáři přes Facebook a Instagram posílají fotky svých výrobků přímo šéfkuchařům. Už jeho první post z turné vyvolal velký ohlas - jedni chválili jeho záměr, druzí ho prosili, aby se zastavil také u nich.

O Zuckerbergově turné informují profíci

Zuckerberg nic neponechává náhodě a svěřil pravidelné informování o průběhu svého turné na Facebooku do rukou expertům: Najal si bývalého fotografa z Bílého domu Charlese Ommanneye a někdejšího manažera Obamovy kampaně Davida Plouffa.

Expert na komunikaci shromažďuje podrobnosti, jména a citáty, z nichž pak dává dohromady živé střípky z cest. Podle expertů Zuckerberg prostě k celé cestě přistupuje tak nějak po obamovsku. Po čtyřech měsících si vede celkem dobře – stihl například navštívit ropnou plošinu v Mexickém zálivu nebo se pomuchlovat s telátkem na rodeu ve Fort Worth. S manželkami vojáků nemluví o obranném rozpočtu ani problémech veteránů, ale o důležitosti sounáležitosti a - samozřejmě - významu Facebooku a sociálních sítí vůbec.

Rodiny, k nimž Zuckerberg zavítá na večeři a na kus řeči, se o jeho návštěvě obvykle dovědí na poslední chvíli. Moorovi z Newton Falls ve státě Ohio například deníku The Vindicator prozradili, že o jeho příjezdu byli informováni jen 20 minut předem.

"Týden předtím jsme po telefonu souhlasili s tím, že k nám přijde na jídlo tajemný host – ale to bylo všechno," říká Daniel Moore. Zuckerbergův tým dostal totiž za úkol najít voliče demokratů, kteří ale v listopadu dali hlas Donaldu Trumpovi. 

Řeč u páteční večeře se netočila jen kolem politiky, ale třeba i kolem sirotčince v Ugandě, kde Daniel a Lisa Moorovi pracovali. "Čím více povídal, tím mi byl sympatičtější a byl pro mě inspirací," liboval si Moore. Den poté se pak Zuckerberg stavil na večeři u hasičů v South Bend v Indianě, předtím ještě zaskočil do ústředí automobilky Ford v Dearbornu v Michiganu.

Skutečně to všechno svádí k tomu, že jde o jakýsi beta test prezidentské kandidatury. Minimální věk prezidentského kandidáta je 35 let – to bude Zuckerbergovi už v roce 2020, kdy se bude volit nová hlava státu.

Šéf 400miliardové společnosti by asi těžko plánoval třicítku nabitých cest v jednom roce jenom proto, aby si poslechl, co se lidem honí hlavou. A i kdyby mu nešlo přímo o křeslo prezidenta: Každý bohatý podnikatel nebo miliardář si při úspěchu Trumpa musel pomyslet něco ve smyslu "tohle bych dokázal taky – a nápadů mám na rozdávání".

Koho volí facebookový magnát

Pryč jsou doby, kdy Zuckerberg působil jako nesmělý a zakřiknutý mládenec v mikině s kapucí. Někdejšímu studentovi Harvardu, který největší sociální síť na světě založil v roce 2004 se svými dvěma spolužáky, je dnes 32 let, má dceru Max a další dítě je na cestě.

Najal si experta na psaní projevů, změnil image, v oblečení sází na jednobarevný minimalismus a zlepšil svůj EQ (emoční kvocient). Letošní předsevzetí je zjevně příkladem nového a lepšího Zuckerberga, který už neoslovuje lidi přes Facebook, kde má 88 milionů followerů, ale osobně a přímo.

Svou novou kampaň odstartoval, aniž by zaujal jakoukoliv politickou pozici – přesně v duchu Facebooku. Není přece náhoda, že se stal symbolem společensky angažovaného šéfa firmy, aniž by kdy naznačil, koho volí. Jedním z interních hesel Facebooku prostě je "preserving optionality" – tedy nechávat si otevřené všechny alternativy.

Zuckerberg potřebuje podporu veřejnosti, aby mohl hájit myšlenku, že jeho produkt je nástrojem komunikace, a nikoliv dezinformace, cenzury, fízlování a snahy získat monopolní postavení.

Vítejte u mě v obýváku

Nikdy v minulosti jsme nebyli tak propojeni se šéfy společností jako dnes. Nekupovali jsme si přece výrobky podle toho, je-li nám šéf příslušné firmy sympatický, nebo není – a většinou jsme ho ani neznali. Dnes je to jiné. Lidé, kteří Zuckerberga v životě nepotkali, mu říkají důvěrně Zuck. S jeho platformami a aplikacemi tráví život a právě on dává své společnosti tvář a stal se jejím synonymem.

Byly přitom doby, kdy si své soukromí pečlivě chránil. Zpočátku ho kritici pokládali za technického génia, který se touží stát něčím na způsob ředitele zeměkoule. Změna nastala zhruba se v době, kdy jeho manželka čekala dceru.

Po narození dcery Max Zuckerberg informoval, že 99 procent svých akcií Facebooku s manželkou postupně vloží do nové nadace s názvem Chan Zuckerberg Initiative. Jejím cílem je prý zlepšit tento svět pro příští generace, a to především v oblasti boje proti chudobě a nemocem, za lepší vzdělávání a čistší energie. Akcie, které se do nadace chystá vložit, mají v současnosti hodnotu asi 45 miliard dolarů (1,1 bilionu Kč). Šéf Facebooku chce v příštích třech letech každý rok prodat nebo darovat akcie v hodnotě až miliardy dolarů (25,4 miliard Kč). V dohledné budoucnosti si prý ale hodlá ponechat kontrolní balík.

Osobní spojení s šéfy firem jde ruku v ruce s větším očekáváním. Není přitom lepšího lobbisty, než jsou jeho nejbližší. Nechal proto lidi nahlédnout do svého obýváku, seznámil je s rodinou, prezentoval sérii videí s virtuálním sluhou Jarvisem. Lidé jsou s ním spojeni na emoční úrovni a on jako šéf firmy prostě neprodává jen svůj produkt – ale sám se tímto produktem stává.

Svůj vlastní život například použil před rokem jako způsob pro vysvětlení 360stupňového videa. "Když jsem byl miminko a udělal jsem své první kroky, rodiče si zapsali datum do deníčku. A až první kroky udělá moje dcera Max, chci to zachytit na 360stupňovém videu," řekl tehdy. Loni v prosinci pak takové video opravdu postoval.

Zuckerbergovi zvládají podnikání i charitu

Za Zuckerbergovou cestou je jednoznačně kalkul – ale nikoliv kalkul v negativním slova smyslu. Chce získat svět pro své filantropické myšlenky a také si prostě věří – a má k tomu dobrý důvod. Z dlouhodobého hlediska se ukázalo, že jeho strategie fungovala lépe, než instinkty lidí, kteří jej v minulosti ovlivnili.

Zdaleka není prvním podnikatelem, který se po tvrdém boji na trhu přeorientoval na velkou nadaci. "Někteří lidé se raději soustředí na budování svého podniku, než aby se nějak výrazně zaměřili na charitu," říká zakladatel Microsoftu Bill Gates. "Je ale fascinující a inspirující vidět mladé lidi, jako je Mark a Priscilla, jak zvládají obojí."

Touha dělat dobře obojí naráz může být vysvětlením, proč si chce Zuckerberg u lidí šplhnout. Ztráty Uberu v posledních měsících například dokazují, jak může úspěch firmy záležet na tom, jak o jejím šéfovi smýšlí veřejnost.

Lidé se mohou posmívat tomu, jak Zuckerberg jezdí po státech, chodí po kantýnách a povídá si s lidmi. Oni přitom vysedávají doma a snaží se jeden druhého navzájem přetrumfnout. U "Zucka" je třeba alespoň ocenit snahu – i když to opravdu může vypadat, jako když si královna Alžběta přijela pobesedovat s traktoristy. 

Tagy: turné Facebook zahraničí Spojené státy sociální sítě americká politika média a internet

Zdroje: Daily Mail,Guardian,BuzzFeed,Die Welt,The Vindicator