Dilema žen ze Silicon Valley: Zuckerberg nosí mikinu, mohu i já?

MAGAZÍN - Magazín autor: Hana Dubnová

Čím bohatší a úspěšnější muž, tím víc si může dovolit rezignovat na všeobecná pravidla oblékání. Nikomu tak nepřijde divné, že zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg nosí mikiny a tenisky. U žen stejné pravidlo neplatí. Bez ohledu na významnost funkce a majetek jsou tak ženy v Silicon Vallye většinou šedé myši, které si snaží nevyčnívat a raději splynout s davem. 

Šéfka společnosti Yahoo Marissa Mayerová je jednou z mála úspěšných amerických žen, které se nebojí v módě vyjádřit svou osobnost

Šéfka společnosti Yahoo Marissa Mayerová je jednou z mála úspěšných amerických žen, které se nebojí v módě vyjádřit svou osobnost,zdroj: Profimedia.cz

"Nesetkala jsem se v módě s méně sebevědomými ženami než v Silicon Valley. Myslí si, že musí vypadat nějakým konkrétním způsobem. S ženami v Británii, Francii nebo Itálii je to nesrovnatelné," řekla serveru Quartz Diana Tkhamadoková, která studovala, jak se ženy pracující v této lukrativní oblasti oblékají, a na základě toho vytvořila mobilní módní aplikaci. Evropanky se podle ní oblékají mnohem odvážněji a módou berou jak symbol sebevyjádření.

Nejen v korporátním světě je důležité zapadnout a nijak nevyčnívat. Firmy, které v Silicon Valley sídlí, sice tolik na normách nelpí, ale člověk, který nezapadá do kolektivu – třeba právě stylem oblékání – to má těžké i tam.

Problém je, že nejvyšší posty v technologických firmách většinou zastávají muži. A ani ti nejvýznamnější nejsou z hlediska módy sledovaní tolik, co ženy. Proti uniformitě a pravidlům společnosti se jim tak rebeluje mnohem snáz.

Mají tak leckdy svůj osobitý znak, která si nikdo netroufne napadnout nebo třeba jen jízlivě komentovat. Ostatně má vlastně někdo právo kritizovat miliardáře za to, že k obleku nosí běžecké boty? Nebo že se v mikinách cítí lépe než v obleku, byť šitém na míru a z luxusních materiálů?

Na výzkum oblečení významných osobností ve světě byznysu se zaměřila i studie vedená doktorandkou Harvard Business School Silvií Bellezzou. Společně s dvěma profesorkami na téže univerzitě mluví o "efektu červených tenisek" nebo také "síle mikiny".

Čím vyšší má člověk společenský status, tím menší má problém porušovat pravidla – ať už je to žvýkání s otevřenou pusou nebo nošení červených tenisek k obleku. Málokdo si troufne kritizovat úspěšného člověka kvůli takové drobnosti.

Tedy muže… Pokud by si žena ve vyšší manažerské funkci vzala na sebe na besedu se studenty roztrhané džíny, místo obsahu setkání by se okamžitě řešil její šatník. Co si může nejen v Silicon Valley dovolit běžná programátorka nebo inženýrka, manažerka nesmí.

Tedy alespoň si to sama raději dopředu zakáže.

Málokterá, i úspěšná žena, má dostatek sebevědomí, aby do svého šatníku promítla svou osobnost. Jednou z mála výjimek je šéfka společnosti Yahoo Marissa Mayerová, která se nesnaží maskovat své ženství v černých nebo šedých kostýmkách, a bariéru mlčení o oblékání úspěšných žen prolomila pózováním pro módní časopis Vogue.

Ale ani mezi ředitelkami významných společností není dost takových, které by jako Mayerová "měly koule" na to kráčet po červeném koberci s modrými a oranžovými prameny ve vlasech a nevnímat následnou kritiku (nejen) na sociálních sítích – a že jí nebylo málo. Většina tak raději neexperimentuje – neúprosné sociální sítě totiž tolerují rebelské výstřelky jen úspěšným mužům…

Tagy: zahraničí Spojené státy zajímavosti a kuriozity společnosti a firmy Silicon Valley móda a oděvní průmysl

Zdroje: Vlastní