Dnes je úterý 5. listopadu 2024., Svátek má Miriam
Počasí dnes 0°C Polojasno

Komentář: Budou příští generace umět číst a psát? Vládu přebírají videa

Komentář: Budou příští generace umět číst a psát? Vládu přebírají videa
Jeden z nejznámějších tvůrců videa u nás, youtuber Jiří Král | zdroj: YouTube.com

Nicola Mendelsohnová, šéfka operací Facebooku v Evropě, nedávno na londýnské konferenci řekla, že během pěti let bude Facebook zcela mobilní a většina obsahu bude ve formě videa. Znamená to začátek konce psaného textu, jak mnoho lidí předpovídá?

Podle Mendelsohnové je video "nejlepším způsobem, jak v dnešním světě vyprávět příběhy". V době, kdy se na nás valí kopy informací ze všech stran, jich totiž právě video dokáže přenést nejvíc za nejkratší dobu. "Takže tenhle trend nám vlastně umožňuje zpracovávat mnohem více informací," myslí si paní z Faceboku.

Prý to všechno jasně ukazují statistiky. Čistě textových postů na Facebooku ubývá, zatímco videa přibývá. Není bez zajímavosti, že už v roce 2013 Mark Zuckerberg potvrdil, že přes 50 % nových postů jsou obrázky. Teď je začíná nahrazovat video.

Ošklivá písmenka 

Odpověď na otázku v mezititulku je jasná - je tomu tak hlavně proto, že to chce Facebook. Video má pro zadavatele reklam mnohem vyšší hodnotu než text nebo obrázky. Videoreklamy jsou pro FB cennější a tak není náhoda, že se vám teď na zdi objevuje mnohem víc videí, než před pár lety.

Facebook to tak prostě chce, a tak video obsah upřednostňuje a tlačí ho do popředí. Nejspíš je to i proto, že pohyblivé obrázky, na rozdíl od textu, nemají takové nároky na lidské vnímací schopnosti. Zatímco čtení textu ano.

Číst a porozumět psanému textu je pro člověka složitější, než víceméně pasivně sledovat video. K videu si také člověk snáz a rychleji vytvoří emotivní vztah, zatímco u psaného slova je to složitější. Proto videoreklama funguje tak dobře.

Druhá věc je boj Facebooku proti Google, resp. YouTube. Modří (FB) by se rádi dostali na roveň červeným (Google). Facebook postupně přebírá roli obsahových online webů, agregátorů zpráv i diskusních fór. Stává se všudypřítomnou a všeobjímající nadstavbou internetu. A video má být poslední tečka za tímto úspěšným tažením.

Proti sobě, nebo spolu?

Znamená to ale konec psaného slova? Těžko. Je to prostě marketingový nesmysl. Stejně jako film nevytlačil rádio a videohry nenahradily film. Jednotlivé typy médií se v průběhu desetiletí mění, všelijak fúzují, ale nemizí. Naopak se stále lépe a důmyslněji doplňují.

Představa, že v roce 2020 budeme na Facebooku komunikovat pouze s pomocí videí je jednoduše scestná. Tvorba videa je lidsky, časově, datově i výpočetně velmi náročná. A krom toho, nejdřív někdo k tomu videu musí napsat scénář, dialogy, atd. Sdělovat komplexní a obsáhlé nebo naopak krátké stručné informace s pomocí videa je neefektivní a zdlouhavé.

Spisovatelka a novinářka Ann Handleyová upozorňuje, že dobré video i dobrý text mají a budou mít své nezastupitelné místo. Obě média mají své slabé a silné stránky - jinými slovy, doplňují se. Také jste se kolikrát přistihli, že přeskakujete zdlouhavé video a hledáte ty opravdu šťavnaté/zajímavé/informativní pasáže?

"Zprávy o mé smrti jsou značně přehnané," řekl Steve Jobs v roce 2008, poté co se vyrojily zkazky o jeho podlomeném zdraví. Dávno předtím už to prý řekl Mark Twain. A víte jak to vím? Přečetl jsem i to během pár minut na Wikipedii.

autor je šéfredaktor www.hybrid.cz

Zdroje:
Vlastní