Konec benzínových a naftových vozů se blíží. Autokalypsa nastane v roce 2050
Milovníky vůně benzínu a řevu motorů čekají krušné časy. Když už i Německo a Británie slibují zakázat prodej emisních aut, autokalypsa začíná nabývat reálných obrysů. Očekávejte ji v roce 2050.
Už před čtyřmi lety se Evropská komise pokusila prosadit zákaz prodeje automobilů poháněných benzínem nebo naftou na unijním území. Zákaz byl součástí plánu na snížení celkové emise oxidu uhličitého o 60 procent. Návrh ale tehdy potopil nesouhlas Velká Británie.
O čtyři roky později ale Britové obrací a na klimatické konferenci, která se nyní koná v Paříži, přidávají k zemím, které zákaz podpořily. Mezinárodní alianci "Vozidel s nulovými emisemi" (ZEV) tak spolu s Brity nyní tvoří 13 členů z EU, Spojených států a Kanady. Skupina ve svém prohlášení uvádí, že cílem je ukončit prodej všech osobních vozidel nejrychleji, jak to bude možné, nejpozději však do roku 2050.
Mezi signatáře patří i Německo se svým největším automobilovým trhem v Evropě. "Máme-li dosáhnout našich cílů v klimatické oblasti, musí se zapojit i dopravní průmysl a to víc, než tomu bylo doposud," uvedl německý náměstek ministra životního prostředí Jochen Flasbarth. Budoucnost osobní dopravy šetrné k životnímu prostředí je podle něj v elektrických autech.
Rozhodnutí německé vlády vstoupit do ZEV nejspíš popohnal i nedávný emisní skandál automobilky Volkswagen, který vešel do dějin jako Dieselgate.
Volkswagen se teď snaží vylepšit svou image mimo jiné i výrobou elektrických aut. Na Auto Show v Los Angeles, která se konala minulý měsíc, prezident americké větve koncertu Scott Keogh oznámil, že se elektromobily německého výrobce by se měly do roku 2025 ze čtvrtiny podílet na jeho tržbách v USA.
Zájem o hybridní auta ve Spojených státech s jejich láskou k dieslovým motorům přitom v poslední době trochu stoupá. Americká automobilka Tesla Motors, která vyrábí výhradně jen elektromobily, již oznámila, že letos prodá rekordní počet 50 tisíc vozů. Pro srovnání česká Škoda Auto prodala za loňský rok dvacetkrát větší počet aut.
Kromě americké naftové tradice má Tesla problém i se dotačním skandálem. Deník Los Angeles Times odhalil, že stát Kalifornie podpořil každý prodaný vůz Modelu S částkou ve výši 45 tisíc dolarů z celkové prodejní ceny 69 tisíc dolarů. Ostatní automobilky vyrábějící elektromobily přitom podobně štědré státní dotace nedostaly.
Ekologickému ideálu na silnicích se zatím nejvíc přiblížilo Norsko, které chce zakázat prodej emisních aut už do roku 2025.
Silnice nyní brázdí zhruba miliarda aut po celém světě. Vzhledem ke stále rostoucímu počtu prodaných vozů se elektrifikace světového vozového parku jeví jako nutnost, abychom se v budoucnu neudusili.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.12.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,100 | 25,180 |
USD | 24,010 | 24,130 |