Škoda, das auto! Cesta 'rezavých šunek z Východního bloku' mezi automobilové pojmy

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Auta z bývalého východního bloku byla svého času považována za nespolehlivé, rezavé šunky. Když německý koncern Volkswagen před 25 lety vstoupil do mladoboleslavské automobilky Škoda, nikdo nečekal, že se z českých aut stane světoznámá značka. 

Škoda Spartak

Škoda Spartak,zdroj: Profimedia.cz

Státní automobilka Škoda byla začátkem devadesátých let ztrátová. Vyráběla méně než 200 000 vozů Favorit ročně a zaměstnávala asi 21 000 lidí. "Tohle my děláme se čtyřmi tisíci lidí," řekl tehdy k produktivitě českého podniku manažer jedné americké automobilové značky.

Dnes vyrábí Škoda více než milion aut ročně. A časy, kdy se snažila etablovat jako levná značka pro méně náročné zákazníky, jsou dávno pryč. Nyní je Škoda podle německého odborníka na automobilový průmysl Ferdinanda Dudenhöffera srovnatelná nejen se značkami jako je Ford nebo Opel, ale dokonce i s vlajkovou značkou mateřského koncernu VW.

"Dalo by se říct, že dcera Škoda pohlcuje svou matku," prohlásil Dudenhöffer. "Skutečný Volkswagen, tedy čistá kvalita a dobrý poměr cena-výkon, to je Škoda," dodal.

Československo bylo po pádu komunismu považováno za bránu ke slibnému automobilovému trhu ve střední a východní Evropě. Škoda přitom málem skončila nikoli v německých, ale ve francouzských rukou. O automobilku měl totiž začátkem 90. let zájem i francouzský Renault, který chtěl využít její levné pracovní síly k výrobě malých automobilů.

Tehdejší český premiér Petr Pithart řekl, že výběr Volkswagenu byl vzhledem k antipatiím vůči Německu riskantním krokem, který označil za "politickou sebevraždu".

Něco takového je už dnes nepředstavitelné. Škoda se vypracovala v globální značku, jejímž největším trhem už není Česká republika, nýbrž Čína. Když letos v březnu čínský prezident Si Ťin-pching navštívil Prahu, bylo podepsáno mimo jiné memorandum o společných investicích automobilky Škoda Auto s čínským partnerem SAIC Motor.

Zaměření na rozvíjející se trhy, jako je Čína, Indie a Rusko, je podle Dudenhöffera naprosto správným krokem. "Tato značka má potenciál a byla by velká škoda jej nevyužít," řekl Dudenhöffer. Doporučil dokonce, aby Volkswagen po skandálu s falšováním testů emisí zvážil možnost uvedení automobilů Škoda na americký trh. "Škoda nemá v USA na rozdíl od značky VW vypálený cejch," upozornil.

Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září obvinila Volkswagen, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 vozů.

Tagy: Německo Česko domácí automobilový průmysl Volkswagen dějiny a fakta česká ekonomika

Zdroje: ČTK,DPA