Amerika proti Evropě: Tesla vyrábí luxusní elektromobily, konkurence chystá protiúder

MAGAZÍN - Magazín autor: Jan Horčík

Z továrny Tesla v kalifornském Fremontu vyjede každý týden přes dva tisíce nových aut. Elektromobily Tesla Model S a Model X ukusují z tučného koláče, o který se předtím dělily zavedené německé automobilky jako BMW, Mercedes či Porsche. A těm se to nelíbí.

Logo Tesly se mění v obdobnou ikonu, jakou je nakousnuté jablko firmy Apple

Logo Tesly se mění v obdobnou ikonu, jakou je nakousnuté jablko firmy Apple,zdroj: Profimedia.cz

Finanční výsledky Tesly za poslední čtvrtletí znovu potvrdily, že firma je dlouhodobě ve ztrátě. Jenže jak jinak než masivními investicemi má mladá automobilka konkurovat letitým kolosům typu BMW, Porsche nebo dokonce Mercedes?

Zájem o elektromobily značky Tesla přitom neustále roste. Šéf firmy Elon Musk několikrát potvrdil, že to hlavní, co je teď brzdí v rozletu, je výroba, nikoliv poptávka.

Tesla pracuje jinak, než běžné automobilky. Je to víc firma z Křemíkového údolí, než z Wolfsburgu, Ingoldstadtu nebo Mnichova. Dělá věci od základu jinak. Například si zásadně nekupuje reklamní prostor v médiích. Místo toho vytváří takové produkty a obsah, které si prostor získají samy od sebe. Neprodává svá auta přes dealery. Místo toho buduje po celém světě své vlastní obchody po vzoru Apple Stores.

Všechno tohle dělá ze značky Tesla něco exkluzivního. Když pak movitého technologického nadšence, který si jde vybírat nové auto do tří milionů, posadíte do vozu Tesla Model S, nebude už chtít nic jiného. BMW, Mercedes a Audi ostrouhají prostě na tom, že spalovací auta už nejsou "in", zatímco elektromobily jsou aktuálně nejžhavější technologie na trhu. A že umí z nuly na stovku zrychlit za tři sekundy, dobíjejí se zadarmo v celoevropské síti Superchargerů a máte v nich rychlý internet po celé Evropě zdarma.

Navíc díky technologii Autopilot umí Tesly jezdit tak trochu samy. Nejsou to ale auta úplně bez chyb. Tesly jsou velké a těžké, těžko se s nimi proplétá úzkými uličkami center měst. Rychle se jim sjedou pneumatiky. Kvalita interiéru nedosahuje německých standardů. A jistě by se dala najít řada dalších jednotlivostí, které jsou nedotažené.

Jenže tohle všechno bylo během uplynulých čtyř let už víc než 100 tisíc zákazníků ochotno překousnout. Za cenu toho, že se budou moct vozit v technicky nejpokročilejším, ale cenově pořád ještě poměrně dostupném autě, které navíc neznečišťuje ovzduší. Žádná jiná automobilka na světě tohle dnes nenabízí a ještě pár let nebude.

Proti Tesle dnes zbrojí snad úplně všichni. Porsche koncem minulého roku představilo koncept elektromobilu Mission E, který Model S dost připomíná. Audi chystá plně elektrické SUV s dojezdem přes 400 km. Není asi náhoda, že jeden z prvních do Evropy dovezených vozů Tesla Model X byl začátkem roku spatřen právě před sídlem Audi v Ingoldstadtu.

BMW připravuje elektromobil řady 3 a další elektrická auta. A Mercedes dokonce chce už letos na autosalonu v Paříži představit zcela novou subznačku "EQ" určenou výhradě pro elektromobily. Nakonec bychom neměli zapomínat ani na Volkswagen, který se po aféře Dieselgate také rozhodl pro velké investice do elektromobility.

Problém je, že se velké plány evropských automobilek dočkají realizace - tedy prodeje aut koncovým zákazníkům - někdy v následujících dvou až čtyřech letech. Mezitím se Tesla chystá uvést na trh nový, levnější elektromobil Model 3 a možná i další nové modely, včetně např. minibusu, pickupu nebo sporťáku.

Velkým automobilkám nejen v Evropě zkrátka ujel vlak, což nedávno potvrdila také slova šéfa vývoje elektromobilů Audi. "Nerad to přiznávám, ale Tesla udělala všechno správně," prohlásil Stefan Niemand a dodal, že kalifornská firma postavila skutečně výjimečné auto, které dnes nemá konkurenci. Ostatní můžou pouze následovat.

Autor je šéfredaktor www.hybrid.cz

Tagy: BMW zahraničí automobilový průmysl Tesla světová ekonomika společnosti a firmy inovace a technologie

Zdroje: Vlastní