Dnes je středa 24. dubna 2024., Svátek má Jiří
Počasí dnes 6°C Slabý déšť

Šest důvodů, proč ceny benzínu a nafty zůstanou pod třicítkou

Šest důvodů, proč ceny benzínu a nafty zůstanou pod třicítkou
Ilustrační snímek | zdroj: ThinkStock

Chystáte se autem na dovolenou? Buďte bez obav, třicítku bude překračovat spíš venkovní teplota, než ceny paliv u čerpadel. 

Ceny paliv u čerpacích stanic lezou nahoru. Není to žádné rally, benzin a nafta stoupají schod za schodem, desetník za desetníkem. Pokud by však v tomto tempu vydržely, v létě by vyšplhaly nad třicet korun za litr.

Třicet korun je hranice, na které končí levný benzín.

Kde se ceny paliv zastaví? Pod ní, nebo nad ní? A za kolik budeme tankovat na vrcholu motoristické sezóny, v době dovolených?

Ze dna vzhůru

Za růstem cen benzinu a nafty je především vyšší cena ropy, ze které se paliva destilují. V únoru se ropa odrazila od dna, které leželo na 26 dolarech za barel (3,90 Kč za litr) a během března vzrostla o polovinu. Nedávno se její postup vzhůru zastavil, teď se bezpečně pohybuje pod 40 dolary za barel (pod 6,20 Kč za litr).

Na této hodnotě byl hlavní ropný benchmark – severomořská ropa Brent, podle které obchodníci oceňují většinu dodávek ropy –  počátkem prosince.

Obdobně jako cena ropy už stagnují také benzín a nafta na komoditní burze v Rotterdamu, která je pro cenu paliva v Evropě klíčová. Ceny u pump v Česku i dalších evropských zemích však setrvačností dobíhají dřívější růst ropy.

Průměrná cena benzínu v Česku tento týden vystoupala 27,50 Kč/litr, nafta dosáhla na 26 korun.

Brzy se však růst zastaví. A to jsou důvody, proč by ceny benzinu a nafty v příštích měsících neměly kopírovat stoupající teplotu:

  1. Zásoby ropy se stále zvyšují. Celosvětově stouply na více než tři miliardy barelů (477 miliard litrů). To je téměř 400 milionů barelů nad běžnou úrovní. Levná ropa byla v únoru pro státy pobídkou, aby naplnily své sklady. Jejich poptávka v příštích měsících se proto výrazně nezvýší.
  2. Pokud se státy vyvážející ropu 17. dubna na schůzce v katarském Dauhá dohodnou na zmrazení těžby (už v únoru se na tom usnesly Saúdská Arábie, Rusko, Venezuela a Katar), převaha nabídky ropy nad poptávkou zmizí až počátkem roku 2017.
  3. Irán zvyšuje těžbu. K dohodě o jejím zmrazení na lednové úrovni je ochoten se připojit až poté, co jeho těžba dosáhne úrovně před ropným embargem, tedy 4,2 milionů barelů denně. Analytička Sarah Vakhshouri z  SVB Energy International předpokládá, že to bude až za tři roky. Teď Írán denně vytěží tři miliony milionu barelů. Saúdové ale dávají najevo, že těžbu zmrazí pouze tehdy, když totéž udělají všechny hlavní těžařské země včetně Íránu.
  4. Nelze počítat s tím, že případnou dohodu o zmrazení těžby ropy všechny ropné země dodrží. Už od poloviny osmdesátých let, ale zejména od roku 2011, ropné sdružení OPEC doplácelo na to, že někteří jeho členové se chovali jako černí pasažéři. Nedodržovali kvóty, těžili víc, než měli stanoveno. Tím sráželi ceny ropy dolů a snižovali zisky zemím, které těžily podle kartelových dohod. Sami přitom měli zisk z toho, že ostatní členové spolku dohodnuté kvóty dodržovali, škrtili nabídku, a tak cenu ropy zvyšovali.
  5. Někteří američtí těžaři z břidlic, jejichž bod obratu (break even - bod rovnováhy mezi náklady na těžbu a prodejní cenou) je výš než u těžařů v Perském zálivu, své vrty zakonzervovali. Přestaly být rentabilní. Pokud ale cena za barel ropy překročí padesát dolarů, nebo se k této hranici přiblíží, budou je zase otevírat a cenu ropy na trzích srazí, či aspoň zabrzdí.

    Ian Taylor, manažer ropné společnosti Vitol Group, v rozhovoru pro agenturu Bloomberg předpověděl, že tito těžaři v příštích letech nepustí cenu ropy na 100 dolarů. "Představuji si rozmezí (cen za barel ropy) od 40 do 60 dolarů. V něm se může cena ropy pohybovat v příštích pěti až deseti letech," řekl Taylor.

  6. Zima v Evropě byla mírná (pokud se vůbec zimou nazvat dá) a teplé klima povzbuzovalo žízeň po benzínu. Poptávka po ropě na starém kontinentu teď proto nemá velký prostor k růstu.

Trochu matematiky

Nakonec si můžeme spočítat, při jaké ceně ropy by benzín u pump dosáhl hranice 30 korun za litr. K tomu si musíme uspořádat položky, které co tvoří cenu benzinu:

  • Tržní cena ropy.
  • Hrubá marže rafinérií (rozdíl mezi cenou vstupu a výstupu). Tvoří zhruba procento celkové ceny benzinu.
  • Cena za přepravu a maloobchodní marže. Na konečné ceně pohonných hmot se v uplynulých letech podílela devíti procenty.
  • Spotřební daň. U benzínu je stanovena na 12,84 Kč/litr.
  • Daň z přidané hodnoty. Vypočteme ji jako součin základu daně včetně spotřební daně a daňové sazby. Pro benzín i naftu je DPH 21 procent, z toho odvozený koeficient 0,21.

Pokud vezmete za základ kurz 23,80 Kč za dolar (průměr za poslední měsíc), sestavíte si vzorec a dosadíte do něj uvedené hodnoty, zjistíte, že (průměrnou!) cenu 30 korun za litr benzínu u pump můžeme očekávat v případě, že barel ropy bude stát kolem 50 dolarů (7,50 Kč/litr ropy).

Nafta za takové situace bude o korunu levnější. Platí pro ni téměř o dvě koruny nižší spotřební daň (10,95 Kč/litr). Zato je po ní vyšší poptávka, což tlačí cenu vzhůru.

Pokud tedy zaznamenáte, že ropa útočí na hranici padesáti dolarů, můžete očekávat, že benzín udeří na třicítku.

Takový vývoj však ropní analytici v létě nepředpokládají. Jednu z nejpesimističtějších analýz zveřejnila kanadská investiční banka RBC Capital Markets. Po schůzce v Dauhá podle ní stoupnou ceny ropy nad 40 dolarů za barel a ve čtvrtém čtvrtletí se přiblíží padesáti dolarům. "Další růst cen nad 50 dolarů už bude obtížný, protože státy budou uvolňovat velké zásoby paliv," upozorňuje v závěru zprávy ředitelka strategie RBC Helima Croftová.

Na podzim však poklesne poptávka po benzínu i naftě, což ceny bude tlačit dolů.

Zapomeňte na čtyřicet

Pokud má zůstat benzín pod třiceti korunami, nesmí se pochopitelně vyplnit některý z těchto tří katastrofických scénářů:

  1. Islamisté svrhnou vládnoucí dynastii Saúdů.
  2. Rafinérie Unipetrol vyhoří.
  3. Česká vláda zvýší spotřební daně pro benzín a naftu.

Avšak nemalujme čerta na zeď. Pokud nás tyto lapálie nepostihnou, budeme moci zapomenout na léto 2014, kdy se barel ropy prodával za víc než sto dolarů a benzín jsme tankovali za téměř za čtyřicet korun.

Letošní léto bude k motoristům laskavější.

Zdroje:
Vlastní