Co kdyby byla ropa zadarmo. Kolik by stály benzín a nafta?

MAGAZÍN - Magazín autor: Pavel Jégl

Sníh na Vánoce padat nebude. Řidičům ale může být útěchou, že padají ceny benzínu a nafty. Kde je jejich dno?

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek,zdroj: Profimedia.cz

Takovou nadílku čeští řidiči nedostali dlouhých šest let. Ceny benzínu a nafty spadly pod třicet korun a ještě poklesnou.

Důvod je nasnadě: Ropa, ze které se benzín a nafta destilují, zlevnila tento týden k 36 dolarům za barel, to je 5,70 koruny za litr. Tak levné bylo černé zlato naposledy před jedenácti lety.

Kam mohou ceny u čerpadel sestoupit?

Z reality do pohádky

Odpovíme si příkladem. Posaďte se do křesla, zavřete oči a přeneste se do pohádky – představte si, že ropa je zadarmo. Prostě komunismus. Za kolik byste v takovém hypotetickém případě naplnili nádrž?

Za pakatel? Tak to se zase proberte. Nafta a zejména benzín by v takovém případě byly pořád dražší než balená minerálka. Za litr benzínu (Natural 95) byste zaplatili přes 20 korun, za naftu skoro 18.

V ceně by byly náklady na destilaci, marže distributorů i prodejce. Většinu ceny (zhruba tři čtvrtiny) by však tvořily daně – a ty by dostal stát. Za 40litrovou nádrž benzínu byste poslali do státní kasy kolem 620 korun.

A co kdyby na palivu nikdo (mimo stát) nechtěl vydělat? Zdarma by tedy byla nejen ropa, ale i její zpracování, skladování, doprava a prodej. Žádné mzdy, žádné provozní náklady, nikdo by nevykazoval zisk. V takovém případě by od vás stát chtěl na daních za každý litr benzinu 15,60 Kč a za litr nafty 13,30.

Že to je nesmysl? Z čeho by berňák daň vyždímal?

Nepodceňujte berní systém. Stát dokáže danit tak, že se vám o tom ani nezdá.

Neplatíte těžaře, ale stát

Dokazuje to následující příklad (pro názornost zjednodušený). Ukazuje, jak vzniká cena, kterou platíte u čerpací stanice.

Předpokládejme, že distribuční firma nakoupí benzín a naftu (ropu po rafinaci) třeba na burze v Rotterdamu v ceně 1,25 dolaru za galon (průměrná cena za poslední měsíc před Vánoci). To odpovídá 8,20 Kč za litr. Distribuční marže, která se skládá z nákladů na dopravu, skladování, manipulaci a z marže prodejců, zdraží litr průměrně o 3 koruny.

Potom do byznysu vstupuje státní moc. Daní pohonné hmoty, a to hned dvakrát – daní spotřební a daní z přidané hodnoty.

Spotřební daň na benzín je 12,84 Kč za litr, na motorovou naftu 10,95.

Sazba DPH platná pro pohonné hmoty je 21 procent, stejně jako pro lihoviny, pivo, víno nebo cigarety. Základ daně se přitom počítá jak z ceny paliva a distribuční marže, tak i spotřební daně. Stát vlastně daní vlastní daň – a touto "daní na druhou" vás zkasíruje.

Pokud všechny popsané položky složíte dohromady, dostanete cenu, kterou zaplatíte u pumpy, v našem případě to bude pro benzín 29 korun za litr a pro naftu 27. U nafty však bude cena ve skutečnosti o něco vyšší, protože je po ní vyšší poptávka, což zvyšuje cenu na straně nabídky.

Tento stručný rozbor ukazuje, že z ceny, kterou u pumpy platíte, tvoří největší díl daně – téměř dvě třetiny. Samotná ropa se na výsledné sumě podílí méně než čtvrtinou.

Daně brzdí pokles cen

Někteří analytici odborných portálů připouští, že cena ropy se do tří měsíců propadne až k 20 dolarům za barel. Většina z nich se však přiklání k mírnějšímu poklesu – na 30 dolarů (doporučuji analýzy z Oilprice.com). Tato hodnota by měla být dnem, od kterého se ceny ropy odrazí.

Cena by však neměla začít stoupat dřív než za několik měsíců, nejspíš až za půl roku. Sklady jsou plné a těžba ve světovém měřítku převažuje nad spotřebou.

Pokud si vezmete k ruce kalkulačku, pak zjistíte, že očekávaný pokles cen benzínu a nafty při pádu ceny ropy na 30 dolarů za barel v prvním čtvrtletí příštího roku bude mírný – žádný sešup.

Proč? Ceny benzínu a nafty u pump neklesají rovnoměrně s cenami ropy či destilovaných paliv na burzách. Čím nižší je jejich cena, tím mírnější pokles.

Vysvětlení je prosté: S nižší cenou roste podíl spotřební daně, která je na ceně nezávislá, stejně jako podíl části DPH odvozené ze spotřební daně. Relativně stálé jsou také náklady na úpravu paliva a distribuční marže. (Byť v reálném světě si prodejci při nižších cenách marže krapet zvyšují.)

Kupte si křišťálovou kouli

S cenou ropy to vůbec není jednoduché, část nakupují distributoři s okamžitým dodáním (spot) a část s dodáním v budoucnosti (futures). Při změně spotové (aktuální) ceny ropy proto nelze čekat bezprostřední dopad na ceny u pump.

Realista by každopádně neměl očekávat, že se benzin dostane pod 27 a nafta pod 25 korun za litr. Poměřováno srpnem 2012, kdy stál benzín 40 korun (při ceně ropy 120 dolarů za barel) by však tyto ceny mohly být snesitelné.

Kam se však ceny paliv vydají ve druhé polovině roku? Ruan Mearns z Oilprice.com, který v minulých letech prokázal slušný odhad, předpokládá, že za rok bude ropa na 37 dolarech za barel, tedy zhruba tam, kde je dnes.

Předpovědi expertů jsou však protichůdné. Co víc, kdo je schopen předvídat události v Perském zálivu v příštích 48 hodinách? Když zítra islamisté svrhnou dynastii Saúdů, ropa okamžitě vystřelí ke 100 dolarům a všechny prognózy se převrátí vzhůru nohama.

Proto doporučuji: Kupte si křišťálovou kouli. A pokud v ní budoucí cenu ropy neuvidíte, aspoň získáte pěknou dekoraci.

Tagy: Česko zahraničí domácí svět obchod se surovinami ropa a zemní plyn surovinový průmysl česká ekonomika světová ekonomika

Zdroje: Vlastní