Nejlevnější kandidát Donald koupil nominaci v outletu

MAGAZÍN - Magazín autor: Pavel Jégl

Americký miliardář popřel mýtus, podle něhož je úspěch ve volební kampani závislý na množství dolarů, které do ní nasypete. 

Budoucí první pár USA? Už to nevypadá tak nepravděpodobně, jako na začátku

Budoucí první pár USA? Už to nevypadá tak nepravděpodobně, jako na začátku,zdroj: Profimedia.cz

Američtí republikáni na konventu v Clevelandu vyslali v noci na středu do prezidentských voleb Donalda Trumpa. Žádné překvapení. Realitní magnát byl k nevoli mnoha vlivných republikánů v primárkách "Grand Old Party" jednoznačně nejúspěšnější, a tak posbíral nejvíc delegátů, kteří na nominačním sjezdu o kandidátovi hlasují.

Na jeho vítězství mezi republikány je však přece jen něco překvapivé: Miliardář, nejbohatší z kandidátů na prezidenta, získal stranickou nominaci za pakatel.

Excentrický (a kýčovitý) Newyorčan s vyztuženou blonďatou přehazovačkou a obličejem natřeným oranžovým krémem utratil za kampaň (i po započtení inflace) nejméně ze všech vítězů primárních voleb hlavních stran (Republikánské a Demokratické) za posledních šestnáct let (za poslední čtyři prezidentské primárky).

Hlasy kupoval v outletu

Z dat Federální volební komise vyplývá, že Trump, jehož  majetek odhaduje časopis Forbes na 4,5 miliardy dolarů (110 miliard korun), získal nominaci republikánů za necelých 57 milionů dolarů (1,4 miliardy Kč).

Že to je strašná suma? Kdepak, poměřováno Amerikou – příjemná outletová cena.

Pro srovnání: Hillary Clintonová, vítězka demokratických primárek a Trumpova soupeřka v listopadovém volebním finále utratila přes 250 milionů dolarů (6,1 miliardy korun, tedy skoro čtyřiapůlkrát víc než Trump.

Zajímavé je také srovnání podle částek, které kandidáty stál hlas v primárkách. V něm je Trump několikanásobně efektivnější než všichni jeho soupeři. Podle Center for Responsive Politics a FairVote platil za hlas 4,62 dolaru (113 Kč), jeho největší soupeř mezi republikány Ted Cruz 15,32 (375 Kč) a člen slavné politické dynastie Bushů Jeb dokonce 498,05 dolaru (12 160 Kč). Hillary Clintonová pořizovala voliče v průměru za 14,55 dolaru (356 korun).

Trump na začátku kampaně prohlašoval, že do primárek je ochoten investovat stovku milionů dolarů. Nakonec si na ně půjčil jen 43 milionů. Zbytek dodali přes internet drobní dárci, vesměs řadoví Američané.

Donalda Trumpa určitě nikdo nemůže obviňovat, že si ho předplatili (potažmo, že ho zkorumpovali) velcí sponzoři. Jeho vítězství v primárkách ukazuje, že volební výsledek ve volbách nemusí odpovídat množství peněz, které se do nich investují.

Nejsledovanější show

A jak dokázal miliardář z New Yorku tak levně "nakoupit"?

Jednoduše: Udělal ze své kampaně nejsledovanější show v Americe.

Trump beze zbytku využil zkušeností z televizní reality show Apprentice, kterou na NBC moderoval deset let. Přeháněl, urážel, šokoval, strhával na sebe pozornost. Zcela zastínil Hillary, Jeba, Cruze a další.

Trumpovi lidé nemuseli telefonovat do televizních stanic, vyjednávat s inzertními odděleními. Za Donaldem se televizní štáby sjížděly samy a jeho tvář z obrazovek nezmizela. Pro zpravodajské televize byl doslova zlatý důl, přetahovaly se o něj, div mu neplatili, protože jim zajišťoval vysokou sledovanost, a tím pádem vysoké příjmy z reklam.

Trump ovládl nejen televizi, ale také internetová média, kraloval sociálním sítím. Jeho twitterový účet sledovaly více než čtyři miliony uživatelů. O takovém čísle se jeho konkurentům mohlo jen zdát.

Zatímco Barack Obama využíval internet především k fundraisingu, tedy ke shromažďování peněz pro kampaň, pro Trumpa to byl v primárkách nástroj, aby peníze ušetřil, aby měl publicitu zdarma.

Když vám pomohou soupeři…

Promotér formule 1 Bernie Ecclestone tvrdí, že publicita je jen jedna a nic takového jako negativní reklama neexistuje. Pokud bychom jeho tvrzení uvěřili (proč ne, vychází z ověřených zkušeností), pak Trumpovi vydatně pomohli k triumfu také jeho soupeři, kteří hrnuli do médií antitrumpovské spoty.

Agentura Kantar Media/CMAG, která sleduje a analyzuje reklamy, spočítala, že za ně utratili 75 milionů dolarů (1,83 miliardy Kč). Bylo jich odvysíláno 64 tisíc. (Ve skutečnosti výrazně víc. Do součtu agentura nepočítala data ze satelitních a kabelových televizí.) Donald přitom investoval do spotů na svou propagaci pouhých 20 milionů dolarů (490 milionů Kč).

No – a nakonec mu rivalové pomohli také tím, že své beznadějné kampaně včas vzdali. Trump proto nemusel utrácet až do konce primárek.

Menu za 25 tisíc USD

Donald Trump získal některé z Američanů slibem, že si kampaň bude financovat z vlastních peněz, obejde se bez mocných sponzorů a tak nebude nikomu zavázán. Své hlavní soupeře přitom líčil jako loutky ovládané z Wall Streetu.

"Znám chlápky od Goldmana Sachse. Mají nad Tedem [Cruzem] absolutní kontrolu, stejně jako mají absolutní kontrolu nad Hillary Clintonovou," hřímal na mítinku v Jižní Karolíně.

Teď Trump chystá další ze svých veletočů. Najal si Stevena Mnuchina, bývalého manažera Goldmanů, který ještě nedávno radil Tedu Cruzovi. Jeho hlavním úkolem bude zajistit dostatečný přísun financí do Trumpovy kampaně ve finále proti Clintonové.

"Chystáme se získat od sponzorů miliardu dolarů… Copak se někdo domníval, že tuto částku uhradí Donald Trump sám?" vzkázal nový finanční ředitel Trumpovy kampaně v televizi CNBC.

Do "donátorské" části kampaně Trump vstoupil tento týden v úterý, kdy pořádal sponzorskou večeři v Los Angeles. "Menu" stálo 25 tisíc dolarů (610 tisíc korun).

Dobrou chuť!

Zkrotí ho sponzoři?

Bez silných sponzorů by Trump musel část svého majetku nejspíš prodat. Do výprodeje se mu ale pochopitelně nechce. Proto šéfové jeho týmu jednají se špičkami republikánů a snaží se dohodnout spolupráci při shromažďování finančních příspěvků.

Republikáni si přirozeně kladou podmínky, stejně jako sponzoři.

"Movití sponzoři chtějí mít jistotu, že Donald Trump bude seriózním kandidátem a nepodrazí je," cituje agentura AP Charlieho Spiese, manažera, který se zaměřuje na řízení politických akčních výborů (PAC, super PAC). Přes tyto výbory získávají kandidáti finance od jednotlivců i korporací, které v případě super PAC nejsou omezeny federálními limity.

Dá se tedy očekávat, že pod tlakem sponzorů Trump zkrotne?

Prezidentem za miliardu

Zatímco prezidentská sesle na Pražském hradě se dá pořídit už za 37 milionů korun (tolik stála v roce 2013 kampaň Miloše Zemana), Barack Obama ve svých dvou prezidentských  kampaních utratil po miliardě dolarů (24,4 miliardy Kč). To je 660krát víc.

Před šesti lety Nejvyšší soud USA (jeho členy jmenuje stejně jako v Česku prezident) rozhodl, že podpora kandidátů je chráněna ústavou jako svoboda projevu a dovolil korporacím i jednotlivcům přímo podporovat kandidáty prakticky bez omezení. 

V Česku platí pro prezidentskou kampaň strop 50 milionů korun.

Tagy: zahraničí Spojené státy americká politika americké prezidentské volby 2016

Zdroje: Vlastní