Mánie omalovánek pro dospělé připravuje děti o pastelky. Celosvětově docházejí

MAGAZÍN - Magazín autor: Hana Dubnová

Výrobci pastelek nestíhají, kvůli módě antistresových omalovánek musí zavádět další směny, aby pokryli poptávku. V Brazílii dokonce lidé na chvíli vykoupili téměř všechny pastelky. Děti měly smůlu, hrát si chtěli dospělí.

Vybarvování obrázků, nová zábava dospělých...

Vybarvování obrázků, nová zábava dospělých... , zdroj: Profimedia.cz

Oblibu omalovánek pro dospělé odborníci přirovnávají k úspěchu Harryho Pottera, upírských ság nebo 50 odstínů šedi. Jen s tím rozdílem, že lidé nemusí knihu balit do novin, aby se nemuseli v městské dopravě stydět za to, co čtou. Nechávají si ji na doma, drncnutí autobusu by mohlo hodiny pečlivě vybarvovaný obrázek znehodnotit…

Může se to zdát zvláštní, ale knihkupectví už zavedly speciální kategorii "antistresové omalovánky" a ta nejznámější díla se dostala do žebříčku nejprodávanějších knih. Téměř polovina z dvacítky nejprodávanějších knih na Amazon.com jsou omalovánky, české knihkupectví Knihy Dobrovský má ve své TOP dvacítce čtyři.

Po celém světě se knižních omalovánek určených dospělým prodávají desítky milionů kusů. Jen dvou největších bestsellerů – Tajemná zahrada a Začarovaný les od Johanny Basfordové – se celosvětově prodalo 13,5 milionu kusů v 50 jazykových vydání (ne, že by byl potřeba nějaký složitý překlad, jde spíš o přebal knihy…).

Výrobci pastelek nestíhají

Knihkupci a nakladatelé počítají tržby dosahující hvězdných výšek a pomalu se k nim přidávají i výrobci pastelek a barevných fixek. I když s tím zpočátku měli docela problém, na tak vysoký odbyt nebyli připraveni. Jeli si svou klasiku se špičkou před začátkem školního roku a před Vánoci a najednou nestíhali.

Největší světový výrobce tužek, německá společnost Faber-Castell, musela přiznat, že s novým šílenstvím nestíhala držet krok. Zaznamenala prý "dvouciferný" nárůst poptávky po barevných pastelkách, musela proto v továrně přidat další směny.

"Výroba našich tužkových pastelek v porovnání s předchozím rokem silně vzrostla. Abychom uspokojili světovou poptávku v souvislosti s trendem malování pro dospělé, běží v naší továrně ve Steinu v Bavorsku více směn než je obvyklé," řekla britskému deníku The Independent Sandra Suppová ze společnosti Faber-Castell.

Chceme víc barev, ať máme hezké obrázky!

Svou výrobu navýšily i další evropští výrobci psacích potřeb Staedtler a Stabilo. Je to potřeba, protože například v Brazílii ve chvíli, kdy do země vybarvovací šílenství dorazilo, byly pastelky zoufale nedostatkové zboží.

Podle Suppové se úspěch omalovánek lavinovým efektem projevil na průmyslu zabývajícím se výrobou tužek. Dospělí jsou přece jen náročnější než děti, chtějí tak kvalitnější pastelky a v širší barevné škále.

"Lidé se dnes už nespokojí s 'pouhými' 36 barvami. Zaznamenali jsme trend, že preferují větší sady po 72 nebo 120 barvách pastelek. Investují také do pastelek nejvyšší kvality," popisuje Suppová.

Lidi knihu koupili dětem, ale nechali si ji pro sebe

Celý tento fenomén a vybarvovací cirkus má na svědomí malé britské vydavatelství Lawrence King Publishing, které v roce 2011 oslovilo skotskou ilustrátorku na volné noze Johanna Basford. Jeho editorovi se líbily její kresby, na něž narazil na internetu, a nabídl jí, že by mohly fungovat jako zajímavé omalovánky.

Výsledkem byla Tajemná zahrada, náročná kniha omalovánek určená starším dětem. Jenže se stalo něco zvláštního. Místo, aby ji lidé kupovali svým dětem, nechali si ji pro sebe.

"Začali jsme si všímat hodnocení na Amazonu. Všichni říkali v podstatě to samé: Koupila jsem to k narozeninám neteři, ale bylo to tak hezké, že jsem si musel vzít i jednu pro sebe," říká marketingová ředitelka nakladatelství Debra Matsumotová.

Po úspěchu v Británii omalovánky nejprve dobyly Francii a pak to šlo rychle – jen čtyři měsíce od vydání se v Číně prodaly tři miliony výtisků, stejný počet kopií zmizel i z knižních pultů v Brazílii.

Kouzla se slovem stres

Jak už to bývá, když je něco oblíbené, okamžitě začnou vznikat podobná díla, která se na vlně popularity vezou. Výsledkem je záplava knih s více či méně složitými kresbami, tematicky různorodými od výjevů ze seriálů přes klasické mandaly až po zvířata či třeba po kamasútru.

Zafungovala totiž marketing. To když někoho napadlo, že když si lidé vybarvování pochvalují jako výborný odpočinek, mohlo by se k omalovánkám přidat kouzelné slovíčko "antistresové".

Terapie uměním není ničím novým a označit tak vybarvování kreseb jako odpočinkovou činnost, která pomůže lidem od stresu, není až tak úplně scestné.

"Je to jakýsi způsob, jak být kreativní bez obav z přílišné kreativity. Nemusíte se stresovat z toho, že musíte něco vytvořit úplně od nuly, ale pořád ještě něco tvoříte," vysvětluje možnou příčinu obliby nového knižního žánru profesor psychologie na Boston College Peter Gray.

Podle autorky Tajemné zahrady vymalovávání funguje hlavně díky tomu, že se lidi na chvíli odpoutají od digitálního světa. "Na tom vzít si tužku a pero je něco hezkého. Neruší vás Twitter a další věci a navíc je v tom tak trochu nostalgie po dětství," řekla listu Sunday Telegraph.

Tagy: zahraničí psychologie literatura výtvarné umění zajímavosti a kuriozity umění a kultura

Zdroje: New York Post,The Independent