Pět mýtů o kreativitě: Nikdy není pozdě být umělcem
Většina lidí si myslí, že kreativita je vrozená, pyšní se jí jen někteří jedinci a důležitá je pouze pro určité profese. Pravdou je, že se všichni rodíme s určitou mírou kreativity, ale jak se nám ji podaří rozvinout, závisí na typu osobnosti.
"Tvůrčí proces můžeme jednoduše vysvětlit jako způsob, jak nahlížet na svět kolem nás," tvrdí David B. Goldstein, umělec a výzkumník. Podle něj existuje více způsobů, jak uplatnit svou kreativitu. Zkrátka každý z nás je kreativní a může to využít vlastním způsobem.
O tom, jak aktivovat kreativitu, ovšem panuje celá řada mýtů. Goldstein ukazuje na pět pět z nich.
Nejlepší nápady člověk dostane při vypjatých situacích
Pamatujete si na film "Jen ho nechte, ať se bojí"? Nesmělý učitel z lidové školy umění dostává geniální hudební nápady ve chvílích, kdy mu jde o život. Funguje to i ve skutečnosti?
Goldstein tvrdí, že každý z nás má určitou zónu pohodlí. Když máme pocit pohodlí a bezpečí, nemáme potřebu riskovat. To jsou okamžiky, kdy můžeme tvořit.
Je také pravda, že některé tvůrce napadají geniální myšlenky na místech, kde se cítí bezpečně. Třeba slavný režisér Woody Allen nedávno řekl, že ho tvůrčí myšlenky "přepadají" ve sprše.
Zdá se, že pro kreativitu je důležitá změna prostředí a vnitřní pocit bezpečí.
Brainstormingem k geniálním nápadům
Některým extrovertním jedincům dělá podle Goldsteina dobře, když pracují v kolektivu a své myšlenky mohou sdílet. To se ovšem netýká všech. Důležité je najít si vlastní přístup, který vám vyhovuje.
"Takový introvert se bojí sdílet své nápady ve skupině a nejlepší myšlenky ho mohou napadnout, když je sám," upozorňuje Goldstein.
Kreativní znamená být spontánní
I tohle tvrzení je vlastně mýtem, protože spousta vynikajících nápadů vznikla na základě promyšleného plánování. Malíř Henry Mattis ještě před tím, než začal tvořit, promýšlel, jak rozestaví jednotlivé předměty nebo lidi na obraze. Teprve potom se chopil štětce a začal malovat.
Musí to být vždycky něco nového
Pouze 30 procent lidí má to, co Goldstein nazývá "intuitivní typ osobnosti". Ideálními představiteli intuitivního typu byli například Edison a Einstein, kteří z ničeho dovedli vytvořit velkou myšlenku. Takovýto typ osobnosti je na druhou stranu podle Goldsteina strašně nepraktický při řešení problémů z každodenního života.
Daleko běžnější je typ osobnosti, který se spíše než na výsledek zaměřuje na způsob, jak lze tohoto výsledku dosáhnout. Stačí si vzpomenout na Henryho Forda, který sám nevynalezl automobil, ale vymyslel několik způsobů, jak ho vylepšit.
Kreativita znamená, že máte přesnou představu o hotové věci
Spousta kreativních lidí vlastně nikdy nebyla spokojená se svoz myšlenkou nebo vynálezem. Potřeba neustále svůj výtvor zlepšovat je něco, co je kreativním jedincům vlastní a tuhle vlastnost může mít každý člověk.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 5.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,270 | 25,390 |
USD | 23,220 | 23,400 |