Dnes je pátek 26. dubna 2024., Svátek má Oto
Počasí dnes 12°C Polojasno

Malotřídky chtějí být pilotním projektem neinvazivního testování žáků

Malotřídky chtějí být pilotním projektem neinvazivního testování žáků
Malotřídní školy se chtějí stát pilotním projektem neinvazivního testování žáků. | zdroj: Profimedia

Malotřídní školy se chtějí stát pilotním projektem neinvazivního testování žáků, například za využití takzvaných kloktacích testů. Ředitelé to navrhují vládě. Chtějí tak docílit návratu svých žáků do lavic. ČTK to dnes řekl Jaroslav Konvička ze ZŠ Brantice na Bruntálsku.

Právě ředitel školy Brantice Adam Šimůnek před časem inicioval výzvu, která si vzala za cíl návrat dětí do malotřídních škol. Podpořilo jej bezmála 700 malotřídních škol, tedy asi 95 procent. Výzvu #dejmemalotridkamzelenou podpořila Asociace ředitelů Základních škol, Pedagogická komora, Svaz měst a obcí ČR a někteří poslanci a senátoři.

„Vzhledem k tomu, že z rozhodnutí vlády je prozatím plošný návrat dětí do škol odložen, přicházíme s návrhem na možné řešení. Navrhujeme, aby vláda využila organizační flexibility malotřídních škol a použila je jako pilotní projekt neinvazivního testování žáků. Například kloktacími testy,“ uvedl Konvička. Cílem podle něj je do malotřídek vrátit všechny žáky a umožnit neinvazivní testování při vstupu do školy. Týká se to asi 20 000 dětí.

Vzdělání by podle Konvičky mělo zůstat prioritou i v době epidemie. „Cílem výzvy je od začátku návrat všech žáků do malotřídních škol. Pochopitelně však za dodržování pevně stanovených hygienických opatření, jako jsou roušky, homogenita tříd, dezinfekce, měření teploty. Testování žáků při příchodu do školy by posloužilo jako další prevence proti šíření viru,“ uvedl.

Ukažme národu, že vzdělání je pro nás prioritou, že se umíme chovat zodpovědně a dokážeme situaci zvládnout. Jsme připraveni nabídnout naše školy jako pilotní projekt neinvazivního testování.

z webu výzvy malotridky.org

„V případě, že se podaří ošetřit testování přímo ve škole (obdobně jako u podávání léků dohodou mezi rodiči žáka a vedením školy) umíme vyčlenit pedagogické i provozní pracovníky, kteří testování několika desítek žáků zajistí, a to za dodržení přísných hygienických opatření. Pilotáží na „málotřídkách“, kde se vzdělávají 3 % žáků z 1. stupně, rychle získáme data o účinnosti testování, které by mohlo být řešením i pro další školy napříč ČR,“ píše se na webu výzvy malotřídních škol.

Současná pravidla, kdy do školy chodí pouze děti z prvních a druhých tříd, jsou podle Konvičky pro malotřídní školy neefektivní. „Malotřídní školy se vyznačují nízkým počtem žáků. Někdy to znamená i 16 žáků na školu. Jde navíc o vesnické prostředí, mnoho žáků má sourozence ve školce, nebo v první a druhé třídě. Reálně tedy za současných opatření šíření viru výrazně nezabráníme a dětem se nedostává kvalitního vzdělání,“ řekl.

Právě to chce výzva, která vznikla koncem ledna, změnit. „Udržet homogenitu tříd a dodržovat zpřísněné hygienické podmínky pro nás není problém. Při tak malém počtu to lze uhlídat. Nabízíme tímto státu pomocnou ruku a možnost návratu k prezenční formě vzdělání. Pokud bude projekt úspěšný, můžeme jej aplikovat i na vyšších stupních,“ řekl Konvička.

Zdroje: