Lidl maže kříže. Máme ho snad ukřižovat?

KOMENTÁŘ - Komentáře autor: Pavel Jégl

Provokativní není kříž na obalu potravin. Provokativní je smazat z obrázku kříž, který tam patří. Teď už to snad došlo i natvrdlým manažerům Lidlu.

Vyretušované kříže z kupolí na výrobcích řetězce Lidl vyvolaly pobouření

Vyretušované kříže z kupolí na výrobcích řetězce Lidl vyvolaly pobouření,zdroj: Profimedia.cz

Křesťané a vůbec Evropané, spěte klidně. Obchodní řetězec Lidl vyretušoval kříže z kupolí kostelů zobrazených na obalech řeckých potravin. Bylo to hloupé, necitlivé, drzé. Z kostelů, božích muk a hřbitovů vám však kříže nikdo nebere.

Nenechte se strhnout rozčilením jako mnozí komentátoři, ale i nejvyšší český katolík Dominik Duka, který v dopise řeckému velvyslanci varuje, že "zakrátko může dojít k odstraňování skutečných křížů i z kostelů". Arcibiskup na Lidl přivolává hromy a blesky, píše o "útoku na kulturní dědictví celého lidstva". Kdepak, nic takového nekulturní tupohlav z Lidlu, který o kastraci řeckých ortodoxních kostelů rozhodl, neměl na mysli. A nic takového se nechystá.

Konvertovali manažeři?

Žádný promyšlený útok, jen blbost některého manažera v marketingu obchodního řetězce vyústila v  autocenzuru, kterou nikdo nepožadoval a za kterou nestál nátlak muslimských radikálů. V Česku máme pro takové chování krásný termín – předposranost.

Bylo to nejspíš takto: Grafik vybíral pro řecké dny nějaký typicky řecký motiv. Bylo mu jasné, že by na něm měla být modrá a bílá. A tak mu padly do oka idylické kostelíky na ostrově Santorini s modrými kopulemi. Skvělé, zajásal. Dal snímek do photoshopu, ořízl ho, zvýraznil modř, přidal na sytosti a kontrastu a poslal návrh vedení marketingu.

Manažer pokýval. Vzpomněl si však na instrukce ze školení, kde slyšel o náboženské neutralitě firmy, o tom, že vedoucí zaměstnanci firmy mají mít na paměti, jak je důležité zavděčit se všem kulturám, na jejichž trzích korporace působí. A tak nařídil grafikovi smazat kříže.

Grafik si možná poklepal na čelo. Jako řadový zaměstnanec ale vyhověl nadřízenému. A tak si Lidl zadělal na průšvih. Umocnili ho pohotoví uživatelé twitteru, kteří upozornili na orientální speciality, které Lidl prodává i s půlměsícem a hvězdou – symbolem islámské víry.

Konvertovali snad manažeři Lidlu? ptá se jízlivě jeden z přispěvatelů na facebookové stránce řetězce. K tomu se dá připojit jiná otázka: Napadlo by vás nekoupit výrobek jen proto, že je na něm půlměsíc?

Kdepak omluva

Lze předpokládat, že manažer Lidlu, který o smazání křížů rozhodl, není konvertita – sotva byste někoho takového ve vyšších patrech nějaké západní korporace našli. Nejspíš si ale ve své kulturní omezenosti neuvědomil, že falšuje dějiny i současnost. A na sto procent ani netušil, že větší z kostelů se paradoxně jmenuje Kostel svatého kříže. Udělal hloupost rovněž z marketingového hlediska. Falešný obal přece logicky navodí otázku, zda falešný není také obsah. A úvaha, že by si někdo kvůli titěrnému kříži na obalu nekoupil řecký jogurt, je scestná.

Lidl celý ten poprask mohl aspoň částečně uklidnit, kdyby jasně přiznal chybu. To však neudělal. V reakci pouze vysvětloval svůj postup: "Jsme společnost, která respektuje různorodost, a to vysvětluje, proč jsme na obalech zvolili tento design. Vyhýbáme se užití náboženské symboliky, protože nechceme přispívat k vyloučení žádného náboženství."

Co víc, Lidl se ani neomluvil. Pouze přislíbil, že se poučí. "Do budoucna budeme aktuální zkušenost při tvorbě dalších návrhů brát v potaz," píše se v prohlášení řetězce.

Slevy uklidní

Na případu chybějících křížů je zarážející, že vyvolal pobouření až nyní poté, co na něj upozornila  belgická stanice RTL. Lidl přitom globálně upravenou scenerii řeckého ostrova používá už tři roky.

Dost dlouhá doba. Ne dost dlouhá na promlčení, zato však dostačující na to, abychom si sáhli do vlastního svědomí a mírnili své rozčilení. Rozčilení leckoho přimělo vyzývat k bojkotu prodejen Lidlu. Třeba lidoveckého ministra Mariana Jurečku. Z toho však manažeři lowcostového řetězce těžkou hlavu mít nemusí. Stačí nasadit nové slevy a ateističtí Češi k nim pomažou jako namydlený blesk.

Tagy: Česko domácí Potravinářství supermarkety obchodní řetězec obchod a služby náboženské symboly ceny potravin Lidl

Zdroje: vlastní