Lidl je žalován kvůli klamavé reklamě, prý vykořisťuje dělnice

- Aktuality autor: red

Koalice německých spotřebitelských sdružení zažalovala proslulý diskontní řetězec Lidl kvůli údajné klamavé reklamě a nekalé hospodářské soutěži.

Lidl ve své reklamě tvrdí, že kontroluje u svých dodavatelů v Asii spravedlivé pracovní podmínky a brání vykořisťování dělnic především v Bangladéši. Sdružení ale ve čtyřech tamních továrnách, kde se vyrábí oblečení také pro prodejny Lidlu v Česku, údajně zjistilo pravý opak, napsal server Aktuálně.cz. 

Sdružení v žalobě uvedlo, že pracovní doba v továrnách v Bangladéši je podstatně delší než povolených 48 hodin týdně, místy až 80 hodin. Švadleny prý nemají téměř žádná práva, zaměstnavatelé jim často bez důvodu srážejí peníze ze mzdy, o příplatcích za práci přesčas si mohou nechat jenom zdát. 

"Je tu jasný rozpor mezi veřejnou prezentací Lidlu a aktuálními podmínkami při výrobě pro řetězec," uvedla Mirian Saageová z Evropského centra pro lidská práva. Lidl je podle Aktuálně první německá firma, která svůj postoj a přihlášení se k společenské odpovědnosti bude muset obhájit u soudu. 

Lidl zatím nechce soudní proces nijak komentovat. Mluvčí firmy ale připustila, že firma své dodavatele prověří. "Budeme muset zkontrolovat všechny námitky, které předkládají spotřebitelská sdružení," uvedl podle serveru Spiegel Online mluvčí Petra Trabertová. 

Oblečení z Bangladéše prodává řetězec ve všech zemích, kde působí, včetně Česka. Nyní je tak v obchodech v Česku, kterých má Lidl 210, nabídka oblečení pro volný čas, část výrobků pochází právě z Bangladéše, další pak z Číny a Indie, píše server. 

Lidl řešil problémy, které se týkaly přístupu k zaměstnancům i dodavatelům několikrát. Před dvěma roky čelil řetězec obvinění, že systematicky špehoval své zaměstnance. Podle německého týdeníku Stern existovaly stovky stran detailních záznamů o tom, kdy a jak dlouho se zaměstnanci zdržují na toaletě, či kdo se s kým baví. Podle německých odborů navíc pracovní podmínky pro zaměstnance patří v řetězci k těm horším v zemi. 

Lidl proto přešel do protiútoku a navrhl například zavedení minimální mzdy v maloobchodních řetězcích. A to, že se hlásil ke společenské odpovědnosti za jednání s dělníky z Asie, mělo být dalším bodem, který měl firmě vylepšit pošramocenou pověst, uvedl server Aktuálně.cz.

Tagy: žaloba Německo reklama

Zdroje: ČTK